Barbara Sørensdatter, gift m Ole Salvesen Fosstveit, hvem?
Moderator: MOD_Aust-Agder
Barbara Sørensdatter, gift m Ole Salvesen Fosstveit, hvem?
Min tipptipptipptipptippoldefar Ole Salvesen Fosstveit fra Fosstveit i Holt f. 1646 (min rene farslinje i 8. genenrasjon) giftet seg med Barbara Sørensdatter i henhold til Holt I s. 698 og Dypvåg s. 2111 i trebindsutgaven i skinn.
Men er det noen som aner hvem denne Barbara var ??
Jeg ser at Dypvåg s. 2112 mener at hun kom fra Vestre Lia, men har ikke klart å finne noe mer der av betydning?
Andre med henne som stammor som har funnet mer ?
Men er det noen som aner hvem denne Barbara var ??
Jeg ser at Dypvåg s. 2112 mener at hun kom fra Vestre Lia, men har ikke klart å finne noe mer der av betydning?
Andre med henne som stammor som har funnet mer ?
Re: Barbara Sørensdatter, gift m Ole Salvesen Fosstveit, hve
Jeg fant tilfeldigvis dette gamle spørsmålet ditt - og vil gjerne fornye det, siden jeg har spekulert på det samme (mine tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tippoldeforeldre).
Et annet spørsmål, som jeg heller ikke har funnet noe svar på, er hvem som kan ha vært foreldrene til Salve Fosstveit (Ole Salvesens far). Jeg ser at Holts-boka forsiktig antyder at han kan ha hatt Gjrerulvsen som patronymikon - og jeg har sett den hypotese lansert at han skal ha vært sønn til Gjerulv Toresen Eidbo. Det er selvsagt ikke umulig, men noen egentlig argumentasjon for det har jeg ikke sett.
Et annet spørsmål, som jeg heller ikke har funnet noe svar på, er hvem som kan ha vært foreldrene til Salve Fosstveit (Ole Salvesens far). Jeg ser at Holts-boka forsiktig antyder at han kan ha hatt Gjrerulvsen som patronymikon - og jeg har sett den hypotese lansert at han skal ha vært sønn til Gjerulv Toresen Eidbo. Det er selvsagt ikke umulig, men noen egentlig argumentasjon for det har jeg ikke sett.
Det er neppe noe nytt i dette, Oddbjørn, men jeg tar det med i alle fall. Så vidt jeg vet så var Barbra søster til Tor Sørensen fra Vestre Lia i Holt:
"I 1689 kjøpte Tor Sørensen Øvre og Nedre Songe, ialt 6 huder, sammen med Peder Larsen og Anders Bjørnsen, av Daniel Sørensen i Arendal. Gården ble gitt i pant ved kjøpet. Tor ga opp sitt bo i 1740". Er det etablert noe slektskap mellom Tor, Barbra og Daniel tro ?
Barbra var gift med Ole Salvesen Fosstveit:
"Ole er registrert som "knekt" i 1670. Han og Barbra ga opp sitt bo i 1721".
Ole var selvfølgelig ikke sønn til Gierul Salvesen Eidbo, men sønnesønn ved Gieruls sønn Salve Gierulsen, som skal ha kommet til Fosstveit ved sitt ekteskap med en datter av Torje Albretsen Fosstveit. Det var Torjes kone Torborg Ellingsdatter fra Tveite som hadde med seg eierdelen på 1 hud i Fosstveit. Denne Torjesdatter var muligens først gift med en Ole, som er registrert på Fosstveit i 1630-årene. Vedrørende Salve Gierulsen:
"Salve dukker opp som oppsitter på Fosstveit i 1645. P.g.a. navnene til barna er det antatt at han var gift med datter til Torje Albretsen, som isåfall var hans søskenbarn, tidligere gift med Ole Fosstveit. (Det er ikke dokumentert at han var sønn av Gierul Salvesen og Guri, men sannsynliggjort i DB2111). Salve var lagrettemann i 1653 og 1661, og medlem av matrikkelkommisjonen i 1664. Han var eier av hele Fosstveit, av skyld 1 hud i 1666, og døde trolig like etter denne registreringen". Ole skal ha hatt søsken kalt Gierul og Torje, som jo styrker Dypvågbøkenes teori.
Ellers så kvalifiserer jo denne tråden også til NSF's nye middelalderforum, så kanskje det kan være et interessant forsøk
Mvh
Helge Berntsen
"I 1689 kjøpte Tor Sørensen Øvre og Nedre Songe, ialt 6 huder, sammen med Peder Larsen og Anders Bjørnsen, av Daniel Sørensen i Arendal. Gården ble gitt i pant ved kjøpet. Tor ga opp sitt bo i 1740". Er det etablert noe slektskap mellom Tor, Barbra og Daniel tro ?
Barbra var gift med Ole Salvesen Fosstveit:
"Ole er registrert som "knekt" i 1670. Han og Barbra ga opp sitt bo i 1721".
Ole var selvfølgelig ikke sønn til Gierul Salvesen Eidbo, men sønnesønn ved Gieruls sønn Salve Gierulsen, som skal ha kommet til Fosstveit ved sitt ekteskap med en datter av Torje Albretsen Fosstveit. Det var Torjes kone Torborg Ellingsdatter fra Tveite som hadde med seg eierdelen på 1 hud i Fosstveit. Denne Torjesdatter var muligens først gift med en Ole, som er registrert på Fosstveit i 1630-årene. Vedrørende Salve Gierulsen:
"Salve dukker opp som oppsitter på Fosstveit i 1645. P.g.a. navnene til barna er det antatt at han var gift med datter til Torje Albretsen, som isåfall var hans søskenbarn, tidligere gift med Ole Fosstveit. (Det er ikke dokumentert at han var sønn av Gierul Salvesen og Guri, men sannsynliggjort i DB2111). Salve var lagrettemann i 1653 og 1661, og medlem av matrikkelkommisjonen i 1664. Han var eier av hele Fosstveit, av skyld 1 hud i 1666, og døde trolig like etter denne registreringen". Ole skal ha hatt søsken kalt Gierul og Torje, som jo styrker Dypvågbøkenes teori.
Ellers så kvalifiserer jo denne tråden også til NSF's nye middelalderforum, så kanskje det kan være et interessant forsøk

Mvh
Helge Berntsen
Det er dog viktig å merke seg at Dypvåg-boka også fører som motargument at Salve ikke nevnes ved skiftet etter Gjerulv.
Jeg lot meg for en årrekke friste til å ta en Y-kromosomtest mot en kjent etterslektning som direkte mannlig etterkommer for å sjekke evt. likhet. Det skjedde i forbindelse med et sløyfeprosjekt ved Rettsmedisinsk inst. hvor jeg kjente personlig den som var ansvarlig for prosjektet. Det munnet ut i en artikkel i Slekt og Data.
Det var overhodet ingen likhet, noe jeg tolker som at hypotesen på slektskap mellom Eidbo og Fosstveit som motbevist. Y-kromosomet er for øvrig funnet hos andre i distriktet, og i flg det siste jeg fikk vite før ansvarlig gikk bort, var at det kun er funnet i Aust-Agder.
Har dog ikke fulgt opp med moderne metoder som selges kommersielt. Den gang var slike analyseresultater svært hemmeligestemplet.
PS. Sløyfeprosjektet var et prosjekt for å studere muteringsraten på forskjellige DNA-markører for bruk i farskapssaker og arvesaker hvor man sammenlignet Y-kromosom fra folk med samme opphav i forskjellige generasjoner. Vår test ville ha testet en sløyfe på mer enn 20 generasjoner
Jeg lot meg for en årrekke friste til å ta en Y-kromosomtest mot en kjent etterslektning som direkte mannlig etterkommer for å sjekke evt. likhet. Det skjedde i forbindelse med et sløyfeprosjekt ved Rettsmedisinsk inst. hvor jeg kjente personlig den som var ansvarlig for prosjektet. Det munnet ut i en artikkel i Slekt og Data.
Det var overhodet ingen likhet, noe jeg tolker som at hypotesen på slektskap mellom Eidbo og Fosstveit som motbevist. Y-kromosomet er for øvrig funnet hos andre i distriktet, og i flg det siste jeg fikk vite før ansvarlig gikk bort, var at det kun er funnet i Aust-Agder.
Har dog ikke fulgt opp med moderne metoder som selges kommersielt. Den gang var slike analyseresultater svært hemmeligestemplet.
PS. Sløyfeprosjektet var et prosjekt for å studere muteringsraten på forskjellige DNA-markører for bruk i farskapssaker og arvesaker hvor man sammenlignet Y-kromosom fra folk med samme opphav i forskjellige generasjoner. Vår test ville ha testet en sløyfe på mer enn 20 generasjoner

Har du lest dette skiftet etter Gjerulv Toresen, Oddbjørn ?
Mvh
Helge Berntsen
Mvh
Helge Berntsen
Helge skrev:Har du lest dette skiftet etter Gjerulv Toresen, Oddbjørn ?
Mvh
Helge Berntsen
Nei, jeg har ikke det - men det står nå på agendaen.
Det er ellers interessant med forekomsten av Salve-navnet i den tidlige gårdshistorien både på Lunde, Tveite og Fosstveit.
Til Alf: DNA har jeg ikke peiling på, så jeg velger - inntil så lenge - å forholde meg til "vanlige" kilder

Skiftet til Salves antatte bror Tore Gierulsen ble visstnok holdt 16/10-1698. Det skulle også være relevant for å fastslå en eventuell sammenjheng, men jeg aner ikke om det eksisterer noe sted..
Mvh
Helge Berntsen
Mvh
Helge Berntsen
Helge skrev:Skiftet til Salves antatte bror Tore Gierulsen ble visstnok holdt 16/10-1698. Det skulle også være relevant for å fastslå en eventuell sammenjheng, men jeg aner ikke om det eksisterer noe sted..
Mvh
Helge Berntsen
Da har noe skjedd i såfall i og med man av det vet at Hofskuld arvet Ørvig i Sannidal og bosatte seg der.
Det er også ant. noe forbindelse mellom Fosstveit og Eidet i Sannidal i og med min stamfar Gunder Olsen Fosstveit kom dit etter skiftet til Ole Salvesen Fosstveit.
Kanskje det også der og på Ørvik finnes skifter og navnebruk som kan kanskje oppklare en sammenheng ??
Jeg sjekket litt på Per Stian Kjendals sider og finner også at han nevner et manntall fra 1708 som bl.a. dekker Stabbestadlandet. Er dette et manntall som ellers er godt kjent i Norge?
Høres ut som et manntall som burde befunnet seg på Riksarkivet, og ikke på Rigsarkivet?
http://www.levangsheia.com/Levangsheia/Del_1.html
Jeg ser at du har noen poeng her, Alf, men følger ikke helt tankegangen. Det du refererer til er vel når Tore Gierulsens farmor ga opp boet sitt i 1625, og ikke til Tore Gierulsens skifte i 1698. Det forhindrer jo ikke at det kan finnes interessant informasjon blant kilder som omfatter Stabbestad, Ørvig og Eidet. Jeg har notert at Håskuld (Hofskuld) Toresen hadde sønnene Gjerulv, Tore og Tiøstel, som alle levde i 1666 og bodde i distriktet, men om de fikk videre etterkommere er ukjent for meg.
Mvh
Helge Berntsen
Mvh
Helge Berntsen
I Bamble skifteregister finnes et interessant skifte ang. Hofskuld på Ørvik.
1726 17/6 Lars Tjostulsen + g Boel Halvorsdatter Protokoll 3a, s.54a
Levang, Levangstrand
http://home.online.no/~kjendal/sskifter.html
Her nevnes tre søstre bl.a. Torgier, Helge og Olau.
Men kan denne Hofskuld som er deres far være en sønnesønn avvår Hofskuld?
For øvrig flere interessante skifter bl.a. på Ørvig etter Hofskulds etterslekt
Jeg ser nevnte søster Allau er det skifte etter før nevnte skifte, så de nevnte farsøsken er nok allerede gått bort og at det er etterkommerne som nevnes. (Liker godt slike skifter)
1698 16/6Allau Hoschuldsdatter + g. Ole Villumsen Protokoll 2, 86a
Aasen
1726 17/6 Lars Tjostulsen + g Boel Halvorsdatter Protokoll 3a, s.54a
Levang, Levangstrand
http://home.online.no/~kjendal/sskifter.html
Her nevnes tre søstre bl.a. Torgier, Helge og Olau.
Men kan denne Hofskuld som er deres far være en sønnesønn avvår Hofskuld?
For øvrig flere interessante skifter bl.a. på Ørvig etter Hofskulds etterslekt
Jeg ser nevnte søster Allau er det skifte etter før nevnte skifte, så de nevnte farsøsken er nok allerede gått bort og at det er etterkommerne som nevnes. (Liker godt slike skifter)
1698 16/6Allau Hoschuldsdatter + g. Ole Villumsen Protokoll 2, 86a
Aasen
Du er nok inne på noe nå, Alf ! Håskulds sønn Tiøstel skal være født omkring 1648, og at hans sønn kan ha dødd omkring 1726 passer dermed bra. Håskulds bror Tiøstel var gift med en Allau, og han hadde jo også en søster kalt Helje, og moren var Tarjer. Håper du graver videre
Mvh
Helge Berntsen

Mvh
Helge Berntsen