Magnus Leviton Hansen - senest nevnt 1913 i Vestvågøy
Moderator: MOD_Nordland
Magnus Leviton Hansen - senest nevnt 1913 i Vestvågøy
Jeg vil etterlyse en nær slektning av meg, som het Magnus Leviton Hansen. Han ble født 11. november 1897 på Skotnes i nåværende Vestvågøy kommune, som datter til fiskeren Hans Jakobsen og Hanna Andersdatter. Når faderen døde i 1898, ble mange av søskene bortsatte, og også Magnus selv. Jeg vet ikke hvem som tok hånd om ham.
Magnus ble konfirmert i Vestvågøy 18. mai 1913, men deretter forsvinner sporen. Det er ikke umulig at han døde som ung i Vestvågøy, og jeg kan ikke finne ham hverken i folketellingene eller blant gravminnene.
Jeg er veldig spent på å finne ut hva som skjedde med ham og hvis han har etterkommere eller ikke.
Magnus ble konfirmert i Vestvågøy 18. mai 1913, men deretter forsvinner sporen. Det er ikke umulig at han døde som ung i Vestvågøy, og jeg kan ikke finne ham hverken i folketellingene eller blant gravminnene.
Jeg er veldig spent på å finne ut hva som skjedde med ham og hvis han har etterkommere eller ikke.
Sist redigert av gj14758 den 25. oktober 2012 kl. 20.40, redigert 1 gang totalt.
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Magnus Leviton Hansen - senest nevnt 1913 i Vestvågøy
Johan skrev:..."Magnus ble konfirmert i Vestvågøy 18. mai 1913, men deretter forsvinner sporen"...
Har du lenke til konfirmasjonen? Hvilken gård ble han konfirmert i fra?
Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
I et annet tema her skriver du at han er født på Skotnes?
Fint om du legger inn lenke til tidligere tema om denne familien samt lenker til kirkebøker, så blir det litt enklere for folk å hjelpe deg
Fint om du legger inn lenke til tidligere tema om denne familien samt lenker til kirkebøker, så blir det litt enklere for folk å hjelpe deg

Vennlig hilsen Gry
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 221142.jpg
Her er lenken til konfirmasjonen, og der står det at Magnus bopæl er Skarsjøen ved tiden for konfirmasjonen, så det er vel ikke umulig at han bodd der i 1910 også.
Det er riktig at Magnus ble født på Skotnes - feil av meg!
Her er lenken til konfirmasjonen, og der står det at Magnus bopæl er Skarsjøen ved tiden for konfirmasjonen, så det er vel ikke umulig at han bodd der i 1910 også.
Det er riktig at Magnus ble født på Skotnes - feil av meg!
hei
Kan dette være Magnus i FT 1900 ? nr 1116 nederst
Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Uthus Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Kjøkkenhage Frukthage
155 85 Buksnes 2 12 4 Kyllingdal n j j n n n n
Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad
1107 1 Kristofer Monsen m b hf g Fisker, stenarbeider og gaardbr. 1865 Fjeld SB
1108 Anna Rønning k b hm g Gaardbrugerkone 1858 Melhus ST
1109 August Johansen m b s ug Fisker 1883 Borge i Lofoten Nor
1110 Johan Johansen m b s ug Søn 1886 Borge i Lofoten Nor
1111 Konrad Kristofersen m b s ug Søn 1892 Buksnes
1112 Aksel Kristofersen m b s ug Søn 1894 Buksnes
1113 Eskel Kristofersen m b s ug Søn 1896 Buksnes
1114 Kristofer Kristofersen m b s ug Søn 200400 Buksnes
1115 Marie Kristofersdatter k b d ug Datter 1890 Buksnes
1116 Magnus Hansen m b fl Pleies i familien for fattigvæsenet ug Fattiglem 1897 Buksnes
Hilsen
Grethe Aud
Kan dette være Magnus i FT 1900 ? nr 1116 nederst
Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Uthus Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Kjøkkenhage Frukthage
155 85 Buksnes 2 12 4 Kyllingdal n j j n n n n
Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad
1107 1 Kristofer Monsen m b hf g Fisker, stenarbeider og gaardbr. 1865 Fjeld SB
1108 Anna Rønning k b hm g Gaardbrugerkone 1858 Melhus ST
1109 August Johansen m b s ug Fisker 1883 Borge i Lofoten Nor
1110 Johan Johansen m b s ug Søn 1886 Borge i Lofoten Nor
1111 Konrad Kristofersen m b s ug Søn 1892 Buksnes
1112 Aksel Kristofersen m b s ug Søn 1894 Buksnes
1113 Eskel Kristofersen m b s ug Søn 1896 Buksnes
1114 Kristofer Kristofersen m b s ug Søn 200400 Buksnes
1115 Marie Kristofersdatter k b d ug Datter 1890 Buksnes
1116 Magnus Hansen m b fl Pleies i familien for fattigvæsenet ug Fattiglem 1897 Buksnes
Hilsen
Grethe Aud
Sist redigert av dn21993 den 25. oktober 2012 kl. 20.41, redigert 1 gang totalt.
- Gry Onarheim Dahlmo
Takk - står det intet i bygdebøkene fra Hol og Buksnes om hvor denne mannen ble av? Sjekket Skarsjøen?
Vennlig hilsen Gry
Ja, det tror jeg nok!
Magnus og hans søsken ble bortsatte på grunn av fattigdom, og moderen fikk understød, men det var ikke nok for å kunne ta hånd om alle barnen.
Magnus og hans søsken ble bortsatte på grunn av fattigdom, og moderen fikk understød, men det var ikke nok for å kunne ta hånd om alle barnen.
- Gry Onarheim Dahlmo
Som moderator ber jeg deg ikke endre opplysninger i tidligere innlegg (som du gjorde nå i første innlegg ref Ballstad/Skotnes), for da virker senere svar totalt meningsløse 

Vennlig hilsen Gry
Hei Gry - og takk for tipset ditt!
Har ikke søkt der - er stadig nybegynner hva gjelder slektsgranskning i Norge - men vil prøve å gjøre det!
Har ikke søkt der - er stadig nybegynner hva gjelder slektsgranskning i Norge - men vil prøve å gjøre det!
Hei
Det står ved konfirmasjon at han er født i eller på Reine . Og han er jo tydelig i pleie for fattigvesenet hos fam. Kristofer Monsen og hustru Anna Rønning i FT år 1900
Hilsen
Grethe Aud
Det står ved konfirmasjon at han er født i eller på Reine . Og han er jo tydelig i pleie for fattigvesenet hos fam. Kristofer Monsen og hustru Anna Rønning i FT år 1900
Hilsen
Grethe Aud
Sist redigert av dn21993 den 25. oktober 2012 kl. 20.51, redigert 1 gang totalt.
- Gry Onarheim Dahlmo
Supert! Men prøv å lete litt selv først - det er jo det som er spennende med vår hobby, når vi finner ut litt selv også.
Benytte "Søk" knappen og søk i vei og du finner tips
Tips om bygdebøkene er lagt ut flere ganger under Vestvågøy.
Benytte "Søk" knappen og søk i vei og du finner tips

Vennlig hilsen Gry
Jeg fant ikke Magnus under Skarsjøen, når jeg søkte etter ham. Etter hva jeg vet så er Magnus født på Skotnes uansett hva konfirmasjonsnotisen sier - vil tro at det står slik i fødselsnotisen til Magnus. Foreldrene til Magnus flyttet til Skotnes etter at datteren Hilde - søstra til Magnus - ble født 14. april 1895.
Det imidlertid litt problematisk å finne ut noe når det ikke finnes noe om Magnus under Skarsjøen. Det er siste plassen som han finnes noteret på før sporen forsvinner.
Det imidlertid litt problematisk å finne ut noe når det ikke finnes noe om Magnus under Skarsjøen. Det er siste plassen som han finnes noteret på før sporen forsvinner.
- Gry Onarheim Dahlmo
Når du har åpnet bygdeboka så klikk Rediger og så velge Søk. Skrive inn søkeord og ditt ord blir merket med blå farge. Klikk så Neste etc og se om du får noen treff 

Vennlig hilsen Gry
Det fantes ikke noe om Magnus på Skarsjøen etter hva jeg kan se. Muligens er han ikke nevnt noe sted ettersom han bare var pleiesønn.
- Gry Onarheim Dahlmo
Mulig du kan finne han blant utflyttede/emigranter/dødsfall?
Vennlig hilsen Gry
Magnus bodde ikke i Skarsjøen. Ungdommer/gutter i konfirmasjonsalderen måtte ut i fiskeværet og få seg arbeid, spesielt fosterunger ble det stilt større krav til for å komme seg ut i arbeid. Hans pleiefar var bl.a. fisker og hadde nok greid å finne arbeidsplass til Magnus i Skarsjøen. Finnes flere eksempler her på Ballstad på slik praksis. Etter konfirmasjonen blir Magnus "borte" - sannsynligvis flyttet herfra.
En annen ting å være oppmerksom på er at Magnus ble innskrevet som Magnus Jakobsen ved skolestart her på skolen. Faren het jo Hans Jakobsen.
En annen ting å være oppmerksom på er at Magnus ble innskrevet som Magnus Jakobsen ved skolestart her på skolen. Faren het jo Hans Jakobsen.
Jeg søkte etter Magnus blant gravminnene, men fant ingen mann med hans navn. Er ikke helt grei med søkfunksjonen der.
Nå vil jeg først sjekke blant døde i Vestvågøy til 1930 for å se om Magnus finnes med blant døde der.
Nå vil jeg først sjekke blant døde i Vestvågøy til 1930 for å se om Magnus finnes med blant døde der.