Likeså er vi to personer fra DIS (med finurlig registreringsnummer +/- 1 fra en annen uten å vite om en annen), som nå i den seneste tid har funnet frem til hverandre ved FTDNA (37) og med en distanse på 2, og at vår forfedre kommer fra Salangen med navn henholdsvis, Ole (1729-1780) og Gunnar (1726-1763) Johnsen. Søskens navn i begge familiene på denne tid er nokså like og dukker opp igjen hos etterkommere. Og her stopper alt opp for oss. The Missing Link. Hvor nært slektsforhold kan dette tyde på ?
Dette var starten på min forespørsel i en annen tråd...
Tillater meg å kopiere inn Svein sitt svar som kom meget raskt på meg...Håper han tilgir meg

Hei Jan Adrian,
Gratulerer med det gode treffet du har funnet på Finland Project. Jeg er også med på samme projectet, men på hg N delen, hvor mitt nærmeste treff har en GD på 8.
Hvis du ser på tallene i den neste rubrikken, den som sier "TMRCA Gens 50% Prob" sier de at det er en 50% mulighet for at dere to hadde en felles ane 6.5 generasjoner tilbake, dvs 180-190 år siden, så det er jo sikkert innen kirkebøker tider. Fra kartet ser du vel at Øferberg bodde på den Svenske/Finske grensen i 1762, dvs ca 240 år siden. Har du forsøkt å ta kontakt med ID 167142? Det skulle være veldig mulig å spore de felles aner og slektninger dere to har skulle jeg tro.
Jeg ser også at du har mange andre finske treff med 67 markører med TMRCA av 15 generasjoner, dvs ca 450 år og da er det vel vanskeligere å finne tråden, men husk at dette er bare statistike utregninger, det er ganske stor +/- variasjoner, men, som de foreslår, "Use the FTDNATiP calculator to estimate TMRCA using a better infinite allele model." Den metoden gir mindre feilverdier.
Håper at du vil fortelle oss om eventuell framgang.