Hei
Er det noen som har "Norges bebyggelse" for Rogaland, og som kan gjøre et oppslag for meg? Gården jeg er på jakt etter er gården Vikingstad på Karmøy, under gamle Torvestad kommune, gård nr. 130, bruksnr 12. Det står i nettversjonen av Karmøy Bygdebok en henvisning til s. 964 i den boken.
Dette bruket ble slått sammen med bruk nr 13 rundt 1916-1918. Er derfor interessert i å vite om det står noe om husene som stod på de respektive brukene, hhv nr 12 og 13, da det kan være en mulighet for at huset på det ene bruket ble revet etter sammenslåingen.
Det står i dag et gammelt hus på det sammenslåtte bruket, men er usikker på om det opprinnelig stod på bruk 13 eller 12. Det er da altså det opprinnelige huset på bruk nr. 12 før sammenslåingen jeg til syvende og sist er på jakt etter.
Er det noen som vet om denne boken er å få lånt på biblioteket?
Mvh
Vigdis
Oppslat i "Norges bebyggelse" for Rogaland?
Moderator: MOD_Rogaland
-
- Sted: HAUGESUND
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Oppslat i "Norges bebyggelse" for Rogaland?
Vet ikke om dette hjelper deg så mye, men Karmøy bygdebøker ligger i Web versjon http://www.slektsforumkarmoy.no/b-bok/gardsliste.html og der er nevnte garder nevnt.
I de trykte bøkene er det mer omtale.
I de trykte bøkene er det mer omtale.
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
-
Hei, og takk for tilbakemelding!
Det er i den web-versjonen jeg har funnet referansen til "Norges bebyggelse". I web-versjonen, så er det ikke nevnt brukere mellom 1885 og 1916 på bruk nr. 12 på gardsnummer 130 Vikingstad. Siste bruker som er nevnt er Peder Olai Ommundsen f. 1945, død 1874. De hadde tre barn, Ingeborg Serina f. 01.03.1869, Ommund Teodor f. 18.01.1873, Peder Olai Mandius f. 30.01.1875.
Neste bruker er Bernt Mathias Ingolf Velde f. 1894. Han overtok også bruk nr. 13 og er også omtalt der. Bernth Mathias hadde 6 barn.
Så hvis noen har tilgang til de trykte bygdebøkene for Karmøy og kan supplere meg med ytterligere informasjon fra dette gårdsbruket, så vil jeg være veldig takknemlig for det.
Send det gjerne på PM dersom det kan være nålevende personer som er nevnt.
Mvh
Vigdis
Det er i den web-versjonen jeg har funnet referansen til "Norges bebyggelse". I web-versjonen, så er det ikke nevnt brukere mellom 1885 og 1916 på bruk nr. 12 på gardsnummer 130 Vikingstad. Siste bruker som er nevnt er Peder Olai Ommundsen f. 1945, død 1874. De hadde tre barn, Ingeborg Serina f. 01.03.1869, Ommund Teodor f. 18.01.1873, Peder Olai Mandius f. 30.01.1875.
Neste bruker er Bernt Mathias Ingolf Velde f. 1894. Han overtok også bruk nr. 13 og er også omtalt der. Bernth Mathias hadde 6 barn.
Så hvis noen har tilgang til de trykte bygdebøkene for Karmøy og kan supplere meg med ytterligere informasjon fra dette gårdsbruket, så vil jeg være veldig takknemlig for det.
Send det gjerne på PM dersom det kan være nålevende personer som er nevnt.
Mvh
Vigdis
-
Jeg har denne boken og kan sende deg det du trenger! Har du noen mailadresse jeg kan sende til?
Mvh. Johan Arthur Hansen
Mvh. Johan Arthur Hansen
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Finnes sikkert på biblioteket i Haugesund

Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
-
Otto skrev:Finnes sikkert på biblioteket i Haugesund![]()
Det gjør den helt sikkert

Det er bare det at jeg har litt dårlig tid, da vi allerede nå til helgen får Amerika-besøk som ønsker å se denne gården, og jeg er bortreist hele uken. Det er etterkommere etter Halvor Mathias Ommundsen Vikingstad, sønn av Ommund Halvorsen og Ingeborg Serina Olavsdatter som kommer på besøk.
Og da hadde det vært kjekt å kunne overraske dem med noen "harde fakta", hvis de finnes

Mvh
Vigdis
-
Johan skrev:Jeg har denne boken og kan sende deg det du trenger! Har du noen mailadresse jeg kan sende til?
Mvh. Johan Arthur Hansen
Tusen takk, det er jeg veldig takknemlig for. Jeg sender mailadressen min på PM.
Mvh
Vigdis