Kvikne, Erich Erichsen (ca. 1722-1785)

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Kvikne, Erich Erichsen (ca. 1722-1785)

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 30. september 2012 kl. 18.47

Hei,

Erich Erichsen Rolven var gift med Gurru Hansdatter Totlund.

I Ekstraskatten av 1762 bor ei Marit Rolfsdatter hjemme hos Erich og Gurru på Rolven. Jeg går ut fra at hun er mor til Erich. Marit Rolfsdatter døde i 1765, 84 år gammel.
Nils Rolfsen døde i 1740, 59 år gammel. Han er nevnt som sønn av den første brukeren Rolf på Rolven i Kvikneboka. Denne Nils Rolfsen mener vi kom fra Røros omkr. 1709. Sannsynligvis er han bror til Marit. Se evt. tema " Hvem var Elen Larsdatter, gift med Ole Kjøstelsen?" Lenke

I en annen debatt her på forumet ble det nevnt et manntall for Kvikne og Innset fra 1735, "Teignings Roule over Lægdmænd .... ved Søndenfieldske 17de Skiløber Lægder Captein Hals...etc."

Jeg hadde satt pris på et oppslag i dette manntallet angående Nils Rolfsen og menn med fornavnet Erich.
Erich Erichsen f. ca 1722 er kanskje for ung til å være med i manntallet? Det er få opplysninger jeg har å bidra med, men jeg håper far til Erich og mannen til Marit Rolfsdatter er å finne i dette manntallet.

Mh Aud

Marie Tollan
Sted: TOLGA

Re: Kvikne, Erich Erichsen (ca. 1722-1785)

Legg inn av Marie Tollan » 2. oktober 2012 kl. 0.19

Hei Aud!
Har ei avskrift fra 1998 av dette manntallet fra 1735, men finner verken Niels Rolfsen, Erich Erichsen eller andre med fornavn Erich nevnt under Kvikne/Innset. Alder i manntallet varierer i hvert fall fra 2 til over 90 år, så "din" Erich er neppe for ung.
Hvorvidt manntallet er komplett, korrekt og lett-tolket, er ikke godt å si, dessuten var det neppe slik at alle måtte ha plikttjeneste i skiløperkompaniet.
Beklageligvis lite hjelp her.
Mvh Marie

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 2. oktober 2012 kl. 11.28

Hei Marie,

Tusen takk for at du tok deg tid til å sjekke dette selv om det ikke førte fram.

I 1724 finnes det egentlig bare en kandidat i listene over arbeidere ved Kvikne kobberverk (Bergmannsslekten Tax);
Erich Knudsen Bergsell; paa Indsett, ved Qvichne pladz under Grøntued; 48, g 6; 17 (Innset, Klingenberg, s. 325)

Den andre, Erich Fincke Bergsknekt fra Røros, 43 år og enkemann med fire barn. Hvis Marit Rolfsdatter er mor til Erich så vil denne karen være uaktuell.

Mvh Aud

Marie Tollan

Legg inn av Marie Tollan » 2. oktober 2012 kl. 16.46

Hei igjen!
Måtte bare se på dette en gang til.
Under Klingenberg i Innset bb s 325-327 finner jeg flg.:
1) Knut Eriksen "besidder Pladsen" i 1644 - hytteknekt - borte fra lønningslistene etter 1650 - "konens navn kjendes ikke"
2) Erik Knutsen - sønn - overtatt bygsla og er i 1657 i skattemanntallet - verksarbeider - mye tyder på at konen het Guri Olsd. - to sønner nevnt: Knut 3) og Ole (til Røros)
3) Knut Eriksen - overtok bygsla - gm Marit Andersd (1701-1788) - barn: Erik 4), Guri (g1759m Kristoffer Hansen Storeng, Kvikne) og Anders (utreist ant. til Røros)
4) Erik Knutsen - overtok bygsla - ikke kjent om han var ved Verket - "om seg"/skaffet seg div eiendom - gm Anne Johnsd (1706!!-1799) - 7 barn (Knut 5), John, Kari, Marit, Brynhild, Elisabeth og Inger)
5) Knut Eriksen - overtok - gm Guri Knutsd Bagge (1733-1794).

Så langt bygdeboka, neppe helt etterrettelig. Ingen Erik Eriksen å finne der. Få årstall nevnt, men likevel synes det meg opplagt at spranget i tid fra 2) til 3) er for langt, så her er det vel fort plass til et par generasjoner. Og nr 4) blir neppe gm ei som bare er 5 år yngre enn mora!
Den Erik Knudsen Berggesell, 48 år, som finnes i lønningslista fra 1724, må jo være født rundt 1676, mao for ung til å være nr. 2) og rimeligvis for gammel til å være gift med ei født 1706 og fått 6 barn før 1724!!

Nei, dette ble beklageligvis enda mer forvirrende, men noen brikker i puslespillet KAN jo finnes gjømt blant opplysningene i Innsetboka.

Mvh Marie

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 2. oktober 2012 kl. 20.54

Hei igjen,

Opplysningene om slekten på Klingenberg var fint å få med, takk igjen.

Jeg må nok innrømme at forvirringen fremdeles råder. Jeg må nok låne bygebøkene for Kvikne og Innset igjen. Kvikne og Innset er et vanskelig område å drive slektsgranskning i. - Og bygdeboka viser seg, som du skriver, å ikke være helt etterrettelig. Det gjelder bl.a. familen på Jørgensplassen, men det må evt. bli ett nytt tema.

Mvh Aud

Marie Tollan

Legg inn av Marie Tollan » 3. oktober 2012 kl. 18.17

Hei!
Plutselig kan ting av interesse helt utilsiktet dukke opp.
Jeg har registrert den eldste kirkeboka for Tolga (søkbar på http://beta.digitalarkivet.no/), men husket ikke denne forlovelsen (25.3.1734): "Festo Annund. Mariæ Erik Knudsøn Indsætt og Ana Joensdattr". I margen tilføyd "Viedes paa Qvekne".
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-62

Kirkebøker for Kvikne starter vel ikke før 1740, så lenger kommer vi neppe her. Denne Erik Knudsen er nr 4) på lista mi i forrige innlegg. Innset bb nevner kun et ekteskap, og oppkallinga av de 4 første ungene "stemmer", så med mindre han er mye eldre enn Anne/Ana Jonsdt og har vært gift før, kan han ikke være identisk med Erik Knudsen Bergsell som er 48 år i 1724.
At den Erik Knudsen som gifter seg i 1734 (med sønn Knut død 1820, 86 år) er sønnesønn av berggesellen, er vel også nokså usannsynlig, så jeg skulle gjerne visst hvordan forfatterne av Tax-boka har funnet linken til Klingenberg på Innset.
Enda flere gåter...

Mvh
Marie

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 3. oktober 2012 kl. 21.36

Hei,

Takk igjen for nyttig informasjon. Kanskje vil vi se et klarere bilde etter hvert.

Det må minst være to stykker som heter Erik Knudsen i Kvikne og Innset omkring 1740-1745.
Erich Knudsen og kone finner vi en rekke ganger på listene over kommunikanter.

Erich Knudsen døper sønnen Peder i Innset 14. p. Trinit. 1740. Lenke
På samme side ser vi at Erich Knudsen og kona går til alters. På neste side har Erich Knudsen Indsets kvinne sin kirkegang.

Enkemann Erich Knudsen Indset og Ingri Halstensdatter ble gift i Kvikne 14. p. Trinit. 1744
Lenke

Erich Erichsen Rolven var forlover for enkemann Johan Olsen Franck og Kirsti Knudsdatter Lien den 15. juli 1769. Lenke Kirsti Knudsdatter datter av Knud Lien og Marit Ingebrigtsdatter. De har barna Ole, Elisabet, Knud og Kirsti hjemme hos seg i 1762. Johan Franck kan være Johan Franck på Orkelbogen.

Mvh Aud
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 9. oktober 2012 kl. 20.13, redigert 1 gang totalt.

dn03296
Sted: BODØ
Kontakt:

Legg inn av dn03296 » 9. oktober 2012 kl. 10.56

Jeg har registrert Johan Olsen Franck på min hjemmeside

http://leskjerv.seria.no/aner/0005/6082.htm

Jeg håper på rettelser selv om dette nok blir et sidespor

Hisen Leiv

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 9. oktober 2012 kl. 20.56

Hei Leiv,

Dine registreringer angående Johan Olsen Franck stemmer, jeg tok feil da jeg koblet dette til Johan Franck på Orkelbogen.

Så til Kirsti Knudsdatter Lien. Det er tre Kirsti Knudsdøtre på Kvikne i 1762. Den ene er, som jeg skrev, hjemme hos foreldrene på Lien. Ei Kirsti Knudsdatter bor hos Anders Iversen og Malena Helgesdatter. Hun er ført i rubrikken "Andre hos sig havende Folk, og deres Nafne", - som kan tyde på at hun er noe eldre enn bruden Kirsti i 1769. Den tredje er ført i feltet "Piger over 12 aar, og deres Nafne" og er sannsynligvis tjenestejente hos Halvor Mikkelsen og Ingeborg Arntsdatter.

Jeg anser Kirsti som bor hjemme hos foreldrene på Lien som den mest aktuelle til å være Johan Francks andre kone.

Det kan bli flere sidespor når man forsøker å nøste opp i slektsforholdene på Kvikne og Innset, - det er helt greit.

Mvh Aud

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 9. september 2016 kl. 15.47

Marie skrev:Under Klingenberg i Innset bb s 325-327 finner jeg flg.:
1) Knut Eriksen "besidder Pladsen" i 1644 - hytteknekt - borte fra lønningslistene etter 1650 - "konens navn kjendes ikke"
2) Erik Knutsen - sønn - overtatt bygsla og er i 1657 i skattemanntallet - verksarbeider - mye tyder på at konen het Guri Olsd. - to sønner nevnt: Knut 3) og Ole (til Røros)
3) Knut Eriksen - overtok bygsla - gm Marit Andersd (1701-1788) - barn: Erik 4), Guri (g1759m Kristoffer Hansen Storeng, Kvikne) og Anders (utreist ant. til Røros)
4) Erik Knutsen - overtok bygsla - ikke kjent om han var ved Verket - "om seg"/skaffet seg div eiendom - gm Anne Johnsd (1706!!-1799) - 7 barn (Knut 5), John, Kari, Marit, Brynhild, Elisabeth og Inger)
5) Knut Eriksen - overtok - gm Guri Knutsd Bagge (1733-1794).

Så langt bygdeboka, neppe helt etterrettelig. Ingen Erik Eriksen å finne der. Få årstall nevnt, men likevel synes det meg opplagt at spranget i tid fra 2) til 3) er for langt, så her er det vel fort plass til et par generasjoner. Og nr 4) blir neppe gm ei som bare er 5 år yngre enn mora!
Den Erik Knudsen Berggesell, 48 år, som finnes i lønningslista fra 1724, må jo være født rundt 1676, mao for ung til å være nr. 2) og rimeligvis for gammel til å være gift med ei født 1706 og fått 6 barn før 1724!!

Her har det nok floket seg til for bygdebokforfatteren.

Vi kan først se på et skifte etter Randi Iversdatter på Langsletten under Frengstad i Kvikne i 1763. https://media.digitalarkivet.no/sk20090107621425
Blant arvingene var tre barn etter hennes brordatter Goro Petersdatter Grøtli, som hadde vært gift med Erik Knudsen Bagge i Folldal.

Vi finner både Erik Knudsen og Goro Petersdatter på listen over kommunikanter (ungdommer) i Kvikne i 1745. De ble gift i Kvikne i 1748 og forsvinner deretter fra bygda. I Ekstraskatten av 1762 er Erik Knudsen Bagge og sønnen Knud registrert i Folldal.

Videre har vi skiftet etter Erik Knudsen på Hyldbakken under Vollan i Kvikne i 1757.
https://media.digitalarkivet.no/sk20090107610949
Erik Knudsen etterlot seg enka Ingrid Haagensdatter (også nevnt som Hallstensdatter) og to barn som han hadde fått med sin første kone Kirsti Eriksdatter, sønnen Knud Eriksen 20 år og datteren Guri Eriksdatter 23 år. Det ble skiftet etter første kona i 1744.
Formynder for Guri, hennes søskenbarn Fredrik Knudsen, hyttesmed ved Kvikne.

Fredrik Knudsen, hyttesmeden, er vel identisk med Fredrik Knudsen på Smedhaug i Innset.

Erik Knudsen døper en sønn Peder i 1740.
Enkemann Erik Knudsen Innset ble gift med Ingrid Hallstensdatter i 1744.
Erik Knudsen Innset og kona er på listene over kommunikanter i Kvikne i årene 1745 til 1755. I Ekstraskatten av 1762 finner vi Ingrid Hallstensdatter som inderst under Vollan, i samme husholdning som Guri Eriksdatter og ektemannen Christopher Hansen.

Her er det en viss navnelikhet med de som er nevnt under 3) ovenfor.

I et skifte på Tolga i 1738 etter Jon Andersen på Bakken er ei datter Anne Jonsdatter nevnt som gift med Erik Knudsen i Kvikne. Erik Knudsen og kona er på listen over kommunikanter i årene 1745 til 1755, men jeg kan ikke se at de døper barn.
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim

Svar

Gå tilbake til «Tynset»