ser at noen lurte på hvem som ble døpt først i nye Hustad kirke.Min mor fortalte en gang at det var hennes tante ,Mathilde Sevrine Fredriksdatter Hustad som ble først døpt der.Mathilde var født 26.05.1875 og døpt den 19.09.1875. lenke side er år 1875 side 38 i kirkeboka.Nå lurer jeg på om dette kan stemme.
m.v.h.
Ruth Eli.
først døpt i Hustad kirke
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: LØKKEN VERK
Re: først døpt i Hustad kirke
Ruth skrev:ser at noen lurte på hvem som ble døpt først i nye Hustad kirke.Min mor fortalte en gang at det var hennes tante ,Mathilde Sevrine Fredriksdatter Hustad som ble først døpt der.Mathilde var født 26.05.1875 og døpt den 19.09.1875. lenke side er år 1875 side 38 i kirkeboka.Nå lurer jeg på om dette kan stemme.
m.v.h.
Ruth Eli.
Heisann !
Jeg kan prøve å ta med lenken som viser til den nevnte dåpen i 1875, håper det stemmer ?
Døpte 1875.
Mathilde Sevrine.
Nr. 32.
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Hustad i Bud, Klokkerbok nr. 567C02 (1867-1886), Fødte og døpte 1875, side 38.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-43
Men da heller Sivertsdatter, kan det se ut som ?
Lykke til videre.
Mvh. Magne

Hei ! ja,selvfølgelig skal det være Sivertsdatter,det var hennes mor som het Fredriksdatter,nå har jeg rota fælt
Det kan se ut at hun var den første døpte,kirka ble innviet 9.9.1875 så ser jeg at det har ikke vært dåp i kirka før den 19.9.så historien mor fortalte ser ut til å stemme 

- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Legger inn lenke til tidligere tema.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=99467
I følge et notat bak i kirkeboka lenke så er det en Ole Hustadkam? som var "den første egteviede i Hustadkirken efter indvielsen".
Faren til Ole var Angrim Knudsen Ugelstad i Eide.
Ungkar Ole Angrimsen er viet i Hustad 20/11 1876 nr 16 lenke
Om attesten fra sognepresten i Kvernes er riktig så skulle vel det tyde på at kirken ikke ble tatt i bruk før senhøsten 1776.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=99467
I følge et notat bak i kirkeboka lenke så er det en Ole Hustadkam? som var "den første egteviede i Hustadkirken efter indvielsen".
Faren til Ole var Angrim Knudsen Ugelstad i Eide.
Ungkar Ole Angrimsen er viet i Hustad 20/11 1876 nr 16 lenke
Om attesten fra sognepresten i Kvernes er riktig så skulle vel det tyde på at kirken ikke ble tatt i bruk før senhøsten 1776.
i følge "gamalt fra Fræna" fra 1999,var innvielsen av kirka 9.9 1875. kan lese en artikkel av Henry Ståle Farstad der,og det er det han skriver. 

- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Ja jeg tror nok H S Farstad bygger sin artikkel på dokument som er riktige. Det burde ikke være så vanskelig for en lokalhistoriker å finne riktig dokumentasjon på når kirken var vigslet.
Men litt merkelig er det da at Sognepresten Einar J B Amlie skriver en attest om at Ole Angrimsen var den første som ble viet i nykirken (viet 20.11.1876). Så vidt jeg kan se er det foretatt 15 vielser i Hustad mellom innvielsen av kirka og ektevielsen til Ole, og en skulle tro at de fleste ville ha giftet seg i nykirka om den var åpnet for kirkelige handlinger?
Men det går vel frem av teksten at det er Ole Hustadkam som har fortalt presten dette? så det må jo ikke være helt å stole på
Men litt merkelig er det da at Sognepresten Einar J B Amlie skriver en attest om at Ole Angrimsen var den første som ble viet i nykirken (viet 20.11.1876). Så vidt jeg kan se er det foretatt 15 vielser i Hustad mellom innvielsen av kirka og ektevielsen til Ole, og en skulle tro at de fleste ville ha giftet seg i nykirka om den var åpnet for kirkelige handlinger?
Men det går vel frem av teksten at det er Ole Hustadkam som har fortalt presten dette? så det må jo ikke være helt å stole på

hei ! mange takk for at du tok deg tid til å svare på min hendvendelse.
Jeg har lest den delen av kirkeboka du henviste til og rett under fant jeg min
oldemors fødsel og død.men hun het Maren Fredriksdatter Hustad,ikke Nerland som
det sto,hun var forresten mor til Mathilde(førstedøpte i Hustad nye kirke)
m.v.h. Ruth Eli

Jeg har lest den delen av kirkeboka du henviste til og rett under fant jeg min
oldemors fødsel og død.men hun het Maren Fredriksdatter Hustad,ikke Nerland som
det sto,hun var forresten mor til Mathilde(førstedøpte i Hustad nye kirke)
m.v.h. Ruth Eli