Dette blir sikker postet feil men var usikker på hvor jeg skulle poste hen.
Har gått igjenom en god del papirer jeg har over slekt på min bestemors side.
Og funnet MANGE som har død i 1763. Begynner å lure på om det kan ha vært en sykdomm eller noe som har tatt dem siden i f.eks en familie har både mor, far og 3 av barna død dette året. 2 av barna døde med kort tid mellomrom. (han ene døde 12.02.1763 og han andre 11.06.1763)
Har også funnet et ektepar som begge døde 27.06.1768
Er ikke 100% på om alt stemmer men dette er litt iriterende at de årene speisielt 1763 gjentar seg så ofte.
Hadde vært kjekt å få løst denne gåten.
Sykdommer ulykker i 1763 og 1768 på karmøy??
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
Re: Sykdommer ulykker i 1763 og 1768 på karmøy??
Hei Evelyn.
Det synes som om det var enkelte perioder med store epidemier som herjet stygt, og antall døde var høyere enn antall fødte. Jeg har gjort samme observasjoner som deg ved andre anledninger, hvor hele barnekull ble utryddet i enkelte bygder. Du finner noen referanser i denne linken: http://forum.arkivverket.no/topic/156883-71533-hungersnoed-i-norge-naar-var-den-siste/page__st__20.
Mvh Olaf
Det synes som om det var enkelte perioder med store epidemier som herjet stygt, og antall døde var høyere enn antall fødte. Jeg har gjort samme observasjoner som deg ved andre anledninger, hvor hele barnekull ble utryddet i enkelte bygder. Du finner noen referanser i denne linken: http://forum.arkivverket.no/topic/156883-71533-hungersnoed-i-norge-naar-var-den-siste/page__st__20.
Mvh Olaf
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Jeg kjenner ikke til tuberkolosens historie, men jeg har sjekket dødsårsaker i kirkebøkene.
Tæring tok meget hardt for seg i perioder. Regner med at den gjorde det på 1700-tallet også?
Min oldefar mistet på begynnelsen av 1900-tallet 4 av sine barn (alle over 20 år gamle) av tæring, i tillegg til sin kone og et lite spedbarn. Hans svigerdatter, min mormor fikk også tæring på samme tid, men hun overlevde - og det gjorde også min morfar (noen år).
Dessuten strøk det også med flere på de andre brukene på garden av tæring i den perioden.
Hårda bud..
Spanskesyken og andre lignende epidemier/pandemier tok nok også godt for seg på den tiden.
Tæring tok meget hardt for seg i perioder. Regner med at den gjorde det på 1700-tallet også?
Min oldefar mistet på begynnelsen av 1900-tallet 4 av sine barn (alle over 20 år gamle) av tæring, i tillegg til sin kone og et lite spedbarn. Hans svigerdatter, min mormor fikk også tæring på samme tid, men hun overlevde - og det gjorde også min morfar (noen år).
Dessuten strøk det også med flere på de andre brukene på garden av tæring i den perioden.
Hårda bud..
Spanskesyken og andre lignende epidemier/pandemier tok nok også godt for seg på den tiden.
Tusen takk for svar begge 2!!
Tror på slutten av denne saken finner dere nok årsaken. Soldatene som hadde vært i Holstein frem til 1763 kom hjem også med dysenteri (blodsott) og flekktyfus som bagasje
Det medførte svært høy overdødelighet bl.a. på Vestlandet. Ser ut til at Bergen er verst rammet.
http://home.online.no/~fndbred/sykd9.htm
Inneholder også mange andre opptegnelser på epidemier på den tiden.
Turberkulosen dukket først opp for alvor med fortettelsen av befolkningen som resultat av at mageinfeksjonssykdomer nesten forsvant med innføring av kloakk og andre tiltak mot matinfiserte sykdommer.
Turberkulose er en befolkningstetthetsrelatert sykdom og i langt mindre grad drikkevanns og matrelatert sykdom som kunne smitte på lang avstand.

Det medførte svært høy overdødelighet bl.a. på Vestlandet. Ser ut til at Bergen er verst rammet.
http://home.online.no/~fndbred/sykd9.htm
Inneholder også mange andre opptegnelser på epidemier på den tiden.
Turberkulosen dukket først opp for alvor med fortettelsen av befolkningen som resultat av at mageinfeksjonssykdomer nesten forsvant med innføring av kloakk og andre tiltak mot matinfiserte sykdommer.
Turberkulose er en befolkningstetthetsrelatert sykdom og i langt mindre grad drikkevanns og matrelatert sykdom som kunne smitte på lang avstand.
Jeg er enig med Alf når det gjelder dysenteri/tufus/kolera, men ikke helt når det gjelder tuberkulosen, den utviklet seg ofte over lengre tid, og rammet også ofrene forskjellig, det var ikke bare lungetuberkulose som spredde seg. Den hadde kanskje ikke de samme preg av epidemiske utbrudd, selv om den var den store dreperen på lengre sikt. En annen ting er jo at folk også ofte døde av 'vanlig' influensa den gangen, og kopper, polio, meslinger, kikhoste, difteri, stivkrampe, røde hunder, revmatisk feber og alle barnesykdommer var jo også en evig trussel.
Mvh Olaf
Redigering av inlegget over:
Jeg mistet Alfs lenke i alle tab'ene i nettleseren min, så jeg leste den ikke før atter at jeg hadde skrevet ferdig; det var jo ikke meningen å gjenta det som allerede sto der, beklager det Alf!
En interessant bemerkning i linken som Alf peker til, er jo dette sitatet fra hospitalkirurg Langes rapport til amtmannen i Romsdal i 1763:
Bortsett fra det med for tidlig utgang i luften, var jo synd at det tok over hundre år før iherdig arbeid av sykepleieren Florence Nightingale fikk helsemyndighetene til å innføre de samme sunne tiltak på sykehusene!
Olaf
Mvh Olaf
Redigering av inlegget over:
Jeg mistet Alfs lenke i alle tab'ene i nettleseren min, så jeg leste den ikke før atter at jeg hadde skrevet ferdig; det var jo ikke meningen å gjenta det som allerede sto der, beklager det Alf!
En interessant bemerkning i linken som Alf peker til, er jo dette sitatet fra hospitalkirurg Langes rapport til amtmannen i Romsdal i 1763:
...hvilket uten tvil fornemlig er å tilskrive deres usle og slette levemåte og altfor tidlig utgang i luften, samt fattelse på sengklær; ti siden de friske benytter sig av samme sengklær som de syke, der enten er bortdød eller har overstått sykdommen, har brukt i deres sykdomstid, og det uten å ta og rense samme først, som jeg har advart dem om, så infiseres sykdommen derover mestendels alle i huset hvor den begynner
Bortsett fra det med for tidlig utgang i luften, var jo synd at det tok over hundre år før iherdig arbeid av sykepleieren Florence Nightingale fikk helsemyndighetene til å innføre de samme sunne tiltak på sykehusene!
Olaf
Og enda flere før det ble oppdaget at det var legene og sykepleierne selv som overførte barselfeberen slik at det ble ansett som den sikre død å bli lagt inn på sykehus for å føde.
Noe som nesten alltid slo til inntil dr. Semmelweiss fikk gjennomslag for sitt syn (muligens først etter sin død) og her i Norge tok det fortsatt lang tid
http://www.tekniskmuseum.no/gamlewebben ... /katti.htm
Ad tuberkulosen kan den på mange måter kalles industrialismens svøpe. Det var pga industrialiseringen at folk kom fra mer grisgrendte strøk og bosatte seg i trange boligblokker med dårlige hygieniske forhold og dermed enkelt å spre smitte mellom folk.
Før det var nok tuberkulosen mer en sykdom blandt husdyra (som smittet folk i bystrøk via melka)
Se også her:
http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyk ... Danmark%29
På et møte i Föreningen DIS for mange år siden var det også en forsker som presenterte forskjellige dødsårsaker i Linkøping. Inntil kloakksystemet kom på plass omkring 1870 var mageinfeksjoner dødsårsaken. Først med økt tilflytting fra ca. 1875 skjøt dødsfall pga. tuberkulose virkelig fart.
Men i 1763 var det nok hovedsaklig blodsotten som tok livet av folk. Så vidt jeg minnes var det da også at mesteparten av befolkningen i Kil i Sannidal ved Kragerø strøk med av samme epidemi.
Noe som nesten alltid slo til inntil dr. Semmelweiss fikk gjennomslag for sitt syn (muligens først etter sin død) og her i Norge tok det fortsatt lang tid
http://www.tekniskmuseum.no/gamlewebben ... /katti.htm
Ad tuberkulosen kan den på mange måter kalles industrialismens svøpe. Det var pga industrialiseringen at folk kom fra mer grisgrendte strøk og bosatte seg i trange boligblokker med dårlige hygieniske forhold og dermed enkelt å spre smitte mellom folk.
Før det var nok tuberkulosen mer en sykdom blandt husdyra (som smittet folk i bystrøk via melka)
Se også her:
http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyk ... Danmark%29
På et møte i Föreningen DIS for mange år siden var det også en forsker som presenterte forskjellige dødsårsaker i Linkøping. Inntil kloakksystemet kom på plass omkring 1870 var mageinfeksjoner dødsårsaken. Først med økt tilflytting fra ca. 1875 skjøt dødsfall pga. tuberkulose virkelig fart.
Men i 1763 var det nok hovedsaklig blodsotten som tok livet av folk. Så vidt jeg minnes var det da også at mesteparten av befolkningen i Kil i Sannidal ved Kragerø strøk med av samme epidemi.
Tusen takk alle sammen nå har jeg noe å lese på!!