Bygdebøker
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
- Tommy Spjøtvoll
- Sted: VÅLER I ØSTFOLD
- Kontakt:
Bygdebøker
Hei.
Kunne det bære en idè at DIS opprettet en webside med opplysninger om hvor forskjellige bygdebøker kan kjøpes?
Det er antagelig mange som kan tenke seg bygdebøker i eget eie men ikke vet om de er i salg lenger eller vet hvor de skal henvende seg.
Dette vil forhåpentlig vis sette ekstra fart i bygdeboksalget også.
Hvis en slik oversikt finnes så beklager jeg at jeg ikke har søkt godt nok og håper noen kan legge ut linken her.
Kunne det bære en idè at DIS opprettet en webside med opplysninger om hvor forskjellige bygdebøker kan kjøpes?
Det er antagelig mange som kan tenke seg bygdebøker i eget eie men ikke vet om de er i salg lenger eller vet hvor de skal henvende seg.
Dette vil forhåpentlig vis sette ekstra fart i bygdeboksalget også.
Hvis en slik oversikt finnes så beklager jeg at jeg ikke har søkt godt nok og håper noen kan legge ut linken her.
Hilsen
Tommy Spjøtvoll
Tommy Spjøtvoll
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Bygdebøker
Hei Tommy!
Egentlig er det jo bare for den som trenger bygdebøker å kontakte kulturkontoret i den kommunen man ønsker bygdebøker fra.
Men - ellers er jo ideen god - her går det vel mest på ressurser . Dette er vel heller ikke en jobb for DIS-Norge sentralt, men mer en jobb for de respektive lokallagene.
Jeg har selv allerede begynt arbeidet for Akershus.
Laila
Egentlig er det jo bare for den som trenger bygdebøker å kontakte kulturkontoret i den kommunen man ønsker bygdebøker fra.
Men - ellers er jo ideen god - her går det vel mest på ressurser . Dette er vel heller ikke en jobb for DIS-Norge sentralt, men mer en jobb for de respektive lokallagene.
Jeg har selv allerede begynt arbeidet for Akershus.
Laila
- Tommy Spjøtvoll
- Kontakt:
Hei, Laila
Siden du har begynt arbeidet så må det jo være ett behov.
Jeg vurderte å gjøre noe slikt på min egen hjemmeside men den er jo ikke like synlig for allmenheten og kanskje jeg bytter bredbåndsleverandør osv.
Hvis vært lokallag lager og vedlikeholder for sitt fylke så er jo det helt topp.
Siden du har begynt arbeidet så må det jo være ett behov.
Jeg vurderte å gjøre noe slikt på min egen hjemmeside men den er jo ikke like synlig for allmenheten og kanskje jeg bytter bredbåndsleverandør osv.
Hvis vært lokallag lager og vedlikeholder for sitt fylke så er jo det helt topp.
Hilsen
Tommy Spjøtvoll
Tommy Spjøtvoll
- Kontakt:
Hvorfor ikke tilby din assistanse for ditt lokallag da? Så kan vi evt legge disse opplysnignene på http://www.dis-norge.no/genress f.eks.
Det står ikke noe sted at det må være "styret" eller "lederen" eller noe som skal gjøre slike jobber- det kan jo alle medlemmene gjøre!
Jeg gjør dette av egen interesse - og fordi jeg får mange spørsmål privat. Da er det like greit å få full oversikt. Det er jo bare å sende en e-post til alle kommunene i det gjeldende fylket
Laila
Det står ikke noe sted at det må være "styret" eller "lederen" eller noe som skal gjøre slike jobber- det kan jo alle medlemmene gjøre!

Jeg gjør dette av egen interesse - og fordi jeg får mange spørsmål privat. Da er det like greit å få full oversikt. Det er jo bare å sende en e-post til alle kommunene i det gjeldende fylket

Laila
Det er ikke bare kommuner som har utgitt bygdebøker, men også historielag. Noen steder (byer) får en kjøpt alle bygdebøkene fra området rundt, f eks så har bokhandlere på Lillehammer alle bygdebøker fra Gudbrandsdalen og Ringsaker, bokhandleren på Tynset alle bygdebøkene fra Østerdalen etc.
Lokalhistorisk forlag forsøkte for noen år siden (15) å sitte inne med alle bygdebøker. Cappelens antikvariat (Oslo) hadde samme politikk på 70-tallet, men der ble nok bøkene dyrere enn ved direktekjøp lokalt.
Jeg tror byhistoriene vil være like viktige som bygdebøkene, særlig hvis det blir laget flere bøker om byenes gårder og slekter.
Lokalhistorisk forlag forsøkte for noen år siden (15) å sitte inne med alle bygdebøker. Cappelens antikvariat (Oslo) hadde samme politikk på 70-tallet, men der ble nok bøkene dyrere enn ved direktekjøp lokalt.
Jeg tror byhistoriene vil være like viktige som bygdebøkene, særlig hvis det blir laget flere bøker om byenes gårder og slekter.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Enig Tore.
Men - uansett så vet kommunene ofte om bøkene er i salg fra dem evt. historielag osv. (Vet f.eks. at Botne Bygdebok er til salgs via Historielaget - IKKE via kommunen). Og dersom kommunene ikke vet - så kan vi ta kontakt med historielag osv.
Men - jeg synes det er viktig å få en oversikt over hvilke bøker som er tilgjengelig utenom antikvariatene.
For noen år siden kjøpte jeg Bygdebøkene for Ullensaker (de gamle - av Nesten) - fra Ullensaker Kommune . kr 150 pr. bind. Antikvariatene skulle ha 800 pr bind! Dette synes jeg er grunn god nok til å finne ut hvilke bygdebøker som ennå er til salgs utenom antikvariatene - som priser bøkene hinsides - selvsagt fordi de er veldig etterspurte.
Et annet eksempel..
Hole bygdebok av Gudmund Bakke - den er å få kjøpt hos Hole Kommune for kr 350 + porto pr. bind.
men - denne koster 100 kroner mer hos JW Cappelen.
Dersom folk ikke vet at denne er til salgs fra kommunen - så betaler de jo mer enn nødvendig. Denne er ikke priset så hardt enda , men allikevel.
Hvis så lokallagene i DIS hadde laget en oversikt over hvor man kan få kjøpt hvilke bøker - utenom hos antikvariatene - ja så er det en fin oversikt. Mange bygdebøker er jo ikke lenger å få tak i utenom fra antikvariatene - det er en annen historie Jeg snakker om bøker som er tilgjengelige i ubrukte eksemplarer, altså ikke om bruktmarkedet.
Laila
Men - uansett så vet kommunene ofte om bøkene er i salg fra dem evt. historielag osv. (Vet f.eks. at Botne Bygdebok er til salgs via Historielaget - IKKE via kommunen). Og dersom kommunene ikke vet - så kan vi ta kontakt med historielag osv.
Men - jeg synes det er viktig å få en oversikt over hvilke bøker som er tilgjengelig utenom antikvariatene.
For noen år siden kjøpte jeg Bygdebøkene for Ullensaker (de gamle - av Nesten) - fra Ullensaker Kommune . kr 150 pr. bind. Antikvariatene skulle ha 800 pr bind! Dette synes jeg er grunn god nok til å finne ut hvilke bygdebøker som ennå er til salgs utenom antikvariatene - som priser bøkene hinsides - selvsagt fordi de er veldig etterspurte.
Et annet eksempel..
Hole bygdebok av Gudmund Bakke - den er å få kjøpt hos Hole Kommune for kr 350 + porto pr. bind.
men - denne koster 100 kroner mer hos JW Cappelen.
Dersom folk ikke vet at denne er til salgs fra kommunen - så betaler de jo mer enn nødvendig. Denne er ikke priset så hardt enda , men allikevel.
Hvis så lokallagene i DIS hadde laget en oversikt over hvor man kan få kjøpt hvilke bøker - utenom hos antikvariatene - ja så er det en fin oversikt. Mange bygdebøker er jo ikke lenger å få tak i utenom fra antikvariatene - det er en annen historie Jeg snakker om bøker som er tilgjengelige i ubrukte eksemplarer, altså ikke om bruktmarkedet.
Laila
- Kontakt:
Ups - jeg greide å legge et innlegg uten å være logget inn - jaja
det var meg...
Laila

Laila
- Tommy Spjøtvoll
- Kontakt:
Laila N. Christiansen skrev:Hvorfor ikke tilby din assistanse for ditt lokallag da? Så kan vi evt legge disse opplysnignene på http://www.dis-norge.no/genress f.eks.
[klipp]
Laila
Det skal jeg gjøre! Dvs. da tar jeg for meg Østfold i første omgang.
Men jeg tar først kontakt med DIS-Østfold.
Hilsen
Tommy Spjøtvoll
Tommy Spjøtvoll
- Tommy Spjøtvoll
- Kontakt:
Tore H. Vigerust skrev:Det er ikke bare kommuner som har utgitt bygdebøker, men også historielag. Noen steder (byer) får en kjøpt alle bygdebøkene fra området rundt, f eks så har bokhandlere på Lillehammer alle bygdebøker fra Gudbrandsdalen og Ringsaker, bokhandleren på Tynset alle bygdebøkene fra Østerdalen etc.
Hei, Tore
Det er en del av det jeg mener: Det er en jungel der ute og den bør vi sammen få en oversikt over.
Hilsen
Tommy Spjøtvoll
Tommy Spjøtvoll
-
- Site Admin
- Sted: STORD
Du greide å snoke opp det eneste forumet der det var skjedd en glipp med rettighetene.
Nå skal det ikke gå an å legge inn en melding her uten å være pålogget.

Nå skal det ikke gå an å legge inn en melding her uten å være pålogget.
-
- Site Admin
- Sted: STORD
Jeg har samlet info om de aller fleste bygdebøkene i Hordaland. Dette er lagt ut på sidene til DIS-Hordaland. Her ligger det litt info om hver enkelt bok samt info om hvor de kan kjøpes (Ikke helt oppdatert). Om det er gårdshistorier så er navnene på alle gårdene tatt med.
Det er også laget en alfabetisk gårdsliste med peker til de ulike bøkene.
I Genealogiske ressurser er mange av bygdebøkene i Norge lagt inn. Informasjon om hvor bøkene kan kjøpes vil det være lett å ta med her.
Det er også laget en alfabetisk gårdsliste med peker til de ulike bøkene.
I Genealogiske ressurser er mange av bygdebøkene i Norge lagt inn. Informasjon om hvor bøkene kan kjøpes vil det være lett å ta med her.
Ops, unnskyld, påloggingen gikk automatisk (forsøkte å lage innlegg upålogget). Jeg har intet mere på hjertet, enn av det selvsagt ville være nyttig med en oversikt over hvor bygdebøker (og byhistorier) kan kjøpes - noe som jeg antar er ensbetydende (?) med en liste over de største bokhandlerne i distriktene.
- Tommy Spjøtvoll
- Kontakt:
Hvis "de største bokhandlerne i distriktene" er en av stedene bøkene er disponible bør de være med på oversikten.
Hilsen
Tommy Spjøtvoll
Tommy Spjøtvoll
- Kontakt:
Tore H. Vigerust skrev:Ops, unnskyld, påloggingen gikk automatisk (forsøkte å lage innlegg upålogget). Jeg har intet mere på hjertet, enn av det selvsagt ville være nyttig med en oversikt over hvor bygdebøker (og byhistorier) kan kjøpes - noe som jeg antar er ensbetydende (?) med en liste over de største bokhandlerne i distriktene.
Ullensaker Bygdebok var ikke tilgjengelig via Bokhandler - kun kulturkontoret i Ullensaker. Den ble tidligere solgt i Sparebanken .. ja - det het det

Botne Bygdebok blir ikke solgt i bokhandel, kun via Historielag.
Slik at dette nok ikke bare blir en liste over bokhandlere.

Laila
Hei Tommy
Flott tiltak om du gjør dette for Østfold. Dersom du tar kontakt med Eldal på lokalhistorisk avdeling på Fylkesbiblioteket i Fredrikstad er jeg sikker på at du får mye hjelp.
Lykke til.
Flott tiltak om du gjør dette for Østfold. Dersom du tar kontakt med Eldal på lokalhistorisk avdeling på Fylkesbiblioteket i Fredrikstad er jeg sikker på at du får mye hjelp.
Lykke til.
Laila, du har helt rett. Jeg minnes også fortsatt da jeg troppet opp i kommunehuset i Koppang for å kjøpe en bygdebok som ikke fantes i bokhandlere.
-
- Sted: SVARTSKOG
Norsk lokalhistorisk institutt (NLI) har oversikt over det meste som blir gitt ut av lokalhistorisk litteratur i Norge. I databasen Norsk lokalhistorisk bibliografi kan man i mange tilfeller også finne kontaktpersoner for evt. kjøp av bøkene.
Ta en kikk på databasene NLI jobber med:
http://www.lokalhistorie.no/kilder_litt ... er/sok.asp
Her finner du også en jevnlig oppdatert oversikt over pågående bygdebøker.
Vennlig hilsen Siri Iversen
Ta en kikk på databasene NLI jobber med:
http://www.lokalhistorie.no/kilder_litt ... er/sok.asp
Her finner du også en jevnlig oppdatert oversikt over pågående bygdebøker.
Vennlig hilsen Siri Iversen