Info om Helleborg Olsdt. Ness, født i Stangvik 1.10.1822
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Info om Helleborg Olsdt. Ness, født i Stangvik 1.10.1822
Hun var født i Stangvik 1.10.1822, men registrert i Kristiansund i folketellingen av 1865. Glad for all informasjon.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Helleborg Olsdtr. Ness
Hei, og velkommen til Slektsforum.
Siden du har fødselsdatoen er det opplysninger om hva som skjedde med henne etter at hun flyttet til Kristiansund du er ute etter? Og ikke foreldre og forfedre i Stangvik?
Helleborg i FT1865 sammen med ektemannen glassmaker Sivert Ols. Dahl, 36 år gammel og født i Vågå, og barna Ole Mortinus 11 år gammel og Elen Oline 9 år gammel.
Hvis du kan gi litt flere opplysninger om hva du er ute etter, og hvilke opplysninger du allerede har, er det lettere å hjelpe, og da slipper vi også å finne det du eventuelt allerede har funnet.

Siden du har fødselsdatoen er det opplysninger om hva som skjedde med henne etter at hun flyttet til Kristiansund du er ute etter? Og ikke foreldre og forfedre i Stangvik?
Helleborg i FT1865 sammen med ektemannen glassmaker Sivert Ols. Dahl, 36 år gammel og født i Vågå, og barna Ole Mortinus 11 år gammel og Elen Oline 9 år gammel.
Hvis du kan gi litt flere opplysninger om hva du er ute etter, og hvilke opplysninger du allerede har, er det lettere å hjelpe, og da slipper vi også å finne det du eventuelt allerede har funnet.

Re: Info om Helleborg Olsdt. Ness, født i Stangvik 1.10.1822
Dåpen hennes finner du her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18 og jeg tolker foreldrene som Ole Torrisen og Eli Andersdatter.
Kjell
Kjell
Takk for svar.
Er det noe som tyder på at denne Helleborg er den samme som fødte John Anderson Gjeldnes 8. okt. 1847?
Er det noe som tyder på at denne Helleborg er den samme som fødte John Anderson Gjeldnes 8. okt. 1847?
Re: Helleborg Olsdtr. Ness
Hei.
Takk for svar.
En Helleborg Olsdtr Ness og Anders Haagensen Gjeldnes fikk en sønn John, i Stangvik i okt. 1847.
Anders Haagensen dro senere til Amerika med kone og barn. En av mine grandtanter giftet seg inn i denne familien.
John Andersen var den eneste som ble igjen av hele familien. Takket være folketellingen av 1910 fant jeg Johns familie tiltross for at Gjeldnes nå var blitt til Hjellnes.
For noen dager siden fikk jeg spørsmål fra en tremenning i North Carolina om jeg visste noe om Johns mor. og Helleborg i folketellingen 1865 virket lovende..
Else
Takk for svar.
En Helleborg Olsdtr Ness og Anders Haagensen Gjeldnes fikk en sønn John, i Stangvik i okt. 1847.
Anders Haagensen dro senere til Amerika med kone og barn. En av mine grandtanter giftet seg inn i denne familien.
John Andersen var den eneste som ble igjen av hele familien. Takket være folketellingen av 1910 fant jeg Johns familie tiltross for at Gjeldnes nå var blitt til Hjellnes.
For noen dager siden fikk jeg spørsmål fra en tremenning i North Carolina om jeg visste noe om Johns mor. og Helleborg i folketellingen 1865 virket lovende..
Else
Dåpen til John er nederst på denne siden http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-97 Tror det står ness/nese etter navnet hennes, men er ikke sikker. Finner forøvrig bare ei Helleborg i dettte området.
Kanskje får du noen som er flink å tyde til å hjelpe deg med skriften i kirkeboken. Men du bør vel opprette egen post for dette.
Kjell
Kanskje får du noen som er flink å tyde til å hjelpe deg med skriften i kirkeboken. Men du bør vel opprette egen post for dette.
Kjell
- Else Berit Rustad
Foreldrene til John (ifølge lenken Kjell la ut) er: Dreng Anders Haagensen Gjeldnæs & Pige Helleborg Olsdr. Næss.
En av fadderne heter Ole Olsen Næss - kan det være far eller en bror til Helleborg?
Mvh
Else B.
En av fadderne heter Ole Olsen Næss - kan det være far eller en bror til Helleborg?
Mvh
Else B.
-
- Sted: KVANNE
Mor til John Anderson Gjeldnes er ganske riktig Helleborg Olsdotter Nes. Ho var fra plassen Hamna under Nes, også kalla Gammelhamna, fordi det var en nyere plass som også hadde samme navnet. Helleborg-namnet hadde ho etter morsøster til far sin fra samme plassen. Ho var f. ca 21749, og døde ugift i Hyllbakkan i Stangvik i 1831. Det er mulig at det ganske sjeldne Helleborgnavnet kommer fra morsida til Helleborg den eldre, mor hennes het Kristine Kristiansdatter Brun, men jeg har ikke sett på hvor hun kom fra. I Stangvikboka bind 3 finner du mer info om denne familien i Hamna på Nes.
Ellers var far til John, Anders Hågensen, fra Indre Gjengstøa under Gjeldnes i Todalen (Stangvik sogn).
mvh Erling
Ellers var far til John, Anders Hågensen, fra Indre Gjengstøa under Gjeldnes i Todalen (Stangvik sogn).
mvh Erling
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Else skrev:Takk for svar. Er det noe som tyder på at denne Helleborg er den samme som fødte John Anderson Gjeldnes 8. okt. 1847?
Navnet hennes og med oppgitt fødested er jo nesten bevis godt nok for at Helleborg er den samme som ble døpt i Stangvik i 1822, fikk en sønn i Stangvik i 1847 og som ble gift i Kristiansund.
Men det hjelper å finne opplysninger ved vielsen (og lysninga hvis den finnes) for å få det bekreftet.
Vielsen 26. juli 1855 mellom Ungkarl og Tømmermand Syver Olsen Øiseie og Pige Helleborg Olsdatter Næs i andre linja: Kristiansund, Ministerialbok 1855-1865, Ekteviede 1855, side 3
Der står det at Helleborg ble født i Stangvik, hennes far står som Ole Tørrisen Næs og vaksinasjonsattesten hennes var datert 2. juli 1823.
Farens navn ved vielsen stemmer med det som står ved dåpen hennes. Og hvis sognepresten i Stangvik har ført inn vaksinasjonsdata ved konfirmasjonen kan vi bekrefte at det er henne.
Men fra Kristiansund er vi så heldige at de førte gode og skikkelige lysningsbøker, og selv om de er brannskadd, fant jeg lysninga til Syver og Helleborg på venstresida: Kristiansund, Forlovererklæringer 1846-1855, Forlovererklæringer 1855, side 89. Her står det fødsels- og dåpsdato på Helleborg, og det stemmer akkurat med dåpen til Helleborg i Stangvik, og vi har fått bevist at Helleborg gift i Kristiansund var den samme som ble født og døpt i Stangvik

Siden disse opplysningene ved lysninga var så gode, sjekker jeg ikke konfirmasjonen, men datoen står også i lysninga. Helleborg ble konfirmert i Stangvik 25. august 1839.