Ole Ingebrigtsen Røv, f. ca. 1685

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Erik Hov
Sted: GJØVIK

Ole Ingebrigtsen Røv, f. ca. 1685

Legg inn av Erik Hov » 24. februar 2012 kl. 18.46

Hei.

Gransker litt på noe slekt i Sunndal/Nesset og rundt der. Drev å lette i Sunndal bygdebok.
Datteren Synnøve Guttormsdatter på Smistad i Øksendal ble gift med Ole Ingebrigtsen Røv ,født antagelig ca 1685 i Surnadal.
I bygdeboka for Sunndal bind 4 side 185 står det nevnt om Ole Ingebrigtsen Røv....
"Han ble gift med Guttorm`s datter Synnøve og overtok Smedstad (Smistad) etter sin svigerfar. Ole var også innflytter ,angivelig sønn av grdbr. Ingebrigt Larsen Røv i Surnadal og født ca 1685".
Videre står det at "Et sagn vil derimot ha det til at Ole Ingebrigtsens v i r k e l i g e far var Kong Christian V!! og Ole`s v i r k e l i g e mor var Elisabet Gjertsdatter Mumme ,en søster av kapellanen Gjert Mumme i Øksendal!.

Hva skal en tro om dette? bare tull eller?....

mvh Erik

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Ingebrigtsen Røv

Legg inn av Tore Kristiansen » 24. februar 2012 kl. 19.12

Dette emnet har jeg som moderator flyttet til Surnadal fra Sunndal.

Dette blir feil på minst to måter. Legenden omtaler Kristian Ingebrigtsen Røv, og ikke broren Ola. Kongen overnatta på gjestgivergarden på Røv i Surnadal i 1697 og seinere fikk gjestgiverparet en sønn som de kalte for Kristian.

Allerede Hans Hyldbakk i Gards- og ættesoga for Surnadal, utgitt i 1948, tok livet av denne myten. Kristian Ingebrigtsen som ble gardbrukar på Grimsmo, var født flere år etter at kongen hadde overnatta på Røv. :wink:

Ingebrigt Røv ble i sitt andre ekteskap gift med søstra til kapellan Mumme. Men Ola Ingebrigtsen som havna i Sunndalen var sønn av Ingebrigts første kone, Anne Larsdatter Nordvik.
:) Tore

Erik Hov
Sted: GJØVIK

Legg inn av Erik Hov » 24. februar 2012 kl. 20.53

Takk for avliving av myten!.
Måtte jo bare spørre! Det høres jo litt utrolig ut med kongelige i bondestanden......
mvh Erik

Magnar Husby
Sted: ELNESVÅGEN

Legg inn av Magnar Husby » 11. mars 2012 kl. 10.40

Ut frå det som står i Gards- og ættesoge for Surnadal bind I side 269 - 270 kan det lanserast to teoriar om at deler av ætta på Utistøa Røv kunne vere av kongeblod:
I.Ingebrigt Larsson og Anne Olsdotter vart gift i 1685. Ho kunne da teoretisk ha vore svanger med kongen, slik at den førstefødde, Ola Ingebrigtson Røv, fødd 1685, eigentleg var son av kongen. I så fall er det altså berre etterkomarane etter Ola Ingebrigtson gift til Smestad som er av kongeleg blod.
II.Eg har ikkje greie på slekta til presten Gjert Mumme i Hemne, men det kan jo tenkjast at denne slekta hadde tilknytning til kongefamilien i Danmark.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 11. mars 2012 kl. 10.56

Det finnes absolutt ingen grunn til å spekulere noe som helst i dette.

Magnar Husby
Sted: ELNESVÅGEN

Legg inn av Magnar Husby » 11. mars 2012 kl. 15.02

Nei, det kan så vere. Eg har prøvd å svare i den retning på same spørsmålet frå Amerika. Men eg har ingen dokumentasjon å slå i bordet med, og eg synest no svaret ditt er svært kategorisk. Har du opplysningar som viser at det berre er bygdesnakk som har skapt ein myte?

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 12. mars 2012 kl. 16.44

Hei Magnar, jeg er så kategorisk fordi jeg har erfaringer med at internett holder ved like slike myter selv om man prøver så godt man kan å avlive dem. :)

Tidligere var det problemer med at slektsfeil sto i tidsskrifter og bøker, og selv om dette ble avvist i seinere utgaver, holdt feilene seg fordi folk bare leste den første artikkelen eller boka. Med internett har feil i slektstrær og myter spredd seg kraftigere og det er blitt mye vanskeligere å rette dem opp.

Jeg skal forsøke så godt jeg kan:
  1. Allerede bygdebokforfatter Hyldbakk tok livet av denne myta i 1948.
  2. Myta angår ikke Ola på Smistad i Øksendalen, men broren Kristian som havnet på Grimsmo i Surndalen.
  3. Kongen hadde ei overnatting på gjestgivargarden på Røv i Surndalen på vei til Trondhjem i 1697. For å minnes hendinga, fikk gjestgivar Ingebrigt Røv lagd flere tavler han hang opp på garden som fortalte om kongebesøket. Siden har garden blitt kalt for kongsgarden i Surndalen.
  4. Da gjestgivarparet seinere får en sønn som de kaller opp etter kongen, Kristian, er det vel ikke uvanlig at folk noen århundrer seinere, lager en myte av at kongen var far til denne gutten. For noen er det bedre av fintfolk væra fødd. ...
  5. Elisabeth Gjertsdatter Mumme, søstra til kapellanen, var ikke mora til Kristian, eller Ola på Smistad for den saks skyld. Mora til disse to guttene var Anne Olsdtr Nordvik, og da ho døde etter 1700 ble gjestgivar Ingebrigt Røv gift med Elisabeth Mumme. Anne Olsdtr Nordvik i Stangvik har bondelensmenn blant sine aner, men ingen konger eller prinser.
  6. Heller ikke Mumme har noen kjente forbindelser til konger, hverken på farssida eller morssida. På farssida var det i en debatt på gamle Digitalarkivets Brukarforum et forslag som nok har mye for seg, at sognepresten i Hemne, Gjert Mumme, sin far var skotsk trelasthandler i Romsdalen. På morssida stammer de fra Gladslekta, og den kommer fra gamle Oslo. (Før Oslo brente, ble flyttet og kalt for Kristiania.) Der kommer de inn i Muleslekta, men det er ingen forbindelser til konger der heller.

dn23272

Legg inn av dn23272 » 13. mars 2012 kl. 18.17

Hei. Denne historien har ikke jeg hørt før da jeg synes den er mosom og interessant. Jeg har Anders Røv jeg som min 5 tipp. Kan dette ryktet kobles mot en annens kongstanker på Otnes i Valsøyfjorden. :) Samme slektskoblinger her da kan være. Hilsen Anita

dn23272

Legg inn av dn23272 » 13. mars 2012 kl. 18.17

Hei. Denne historien har ikke jeg hørt før da jeg synes den er mosom og interessant. Jeg har Anders Røv jeg som min 5 tipp. Kan dette ryktet kobles mot en annens kongstanker på Otnes i Valsøyfjorden. :) Samme slektskoblinger her da kan være. Hilsen Anita

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Legg inn av Erling Myrbostad » 13. mars 2012 kl. 21.53

Hei,

Nå vil jeg først understreke at jeg på ingen måte er uenig i Tore sin konklusjon om myten, og at jeg slett ikke mistenker min 6xtippoldemor Anne Olsdotter frå Nordvik for utroskap med danskekongen. Jeg vil likevel driste meg til å korrigere Tore på 2 punkter. For det første mener jeg utfra mine kilder at kongebesøket ikke var i 1697, men derimot i 1685.

På ene kongetavla i Utistua på Røv står det "Til Ævighvkommelse, at kogen her paa gaarden hawer spiset og hvilet. Oprettet af kongelig maiestets fovgt paa Nordmør Christian Johansen Rasbech Anno 1685" På andre tavla står det følgende tekst:"Die ivni XXVII anno MDCLXXXV. Der som dv endnu Wide vil hvad dete skal betyde Moe kierke dv begiw dig til det skal dig ei for tryde". Og i Mokirka henger den store tretavla som forteller om besøket, teksten er for lang til å ta med her, men også i den er gjentatt året, som altså er 27.6.1685.

Det andre punktet jeg vil korrigere litt er at myten bare gjelder sønnen Kristian, som altså var født rundt 1698, og som vart gardmann på Grimsmoen. Det er riktig som Tore skriver at det er sagt lokalt at han var sønn av kongen, men det samme er også sagt om eldste sønnen Ola Ingebrigtsen Røv, som vart gardmann på Smestad i Øksendalen, og denne segna har gått blandt etterkommerne hans til vår tid, jeg hørte den selv som guttunge (Ola Ingebrigtsen er altså min 5x tippoldefar). Og Ola var født rundt 1685, så med han passer fødselsåret forsåvidt bra.

Jeg håper at jeg ikke med dette har bidratt til å holde myten levende, på slektstreet mitt står i alle fall Ingebrigt Larsson Røv som far til Ola og Kristian, og historia om kongen er etter mitt syn ei morsom segn, men uten sannhetsgehalt. Men at kongebesøket var ei storhending i lokalsamfunnet er det ingen tvil om.

mvh Erling

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 14. mars 2012 kl. 0.57

Ja, jeg var litt rask der, Magnar. Minnet tok feil. Selvsagt var det tidligere at kongen dro gjennom dalen. Hans store Norgesreise var i 1685.

Slike myter og legender skaper bare ekstra bryderi, og det var derfor jeg forsøkte (litt for fort) å ta den ned. :-)

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»