Få tilgang til "nedlagte" webadresser f.o.m 1996

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Få tilgang til "nedlagte" webadresser f.o.m 1996

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 6. februar 2012 kl. 10.24

Jeg har ofte savnet gamle nettsteder med slektsmateriale, som dessverre er nedlagt, eller blitt borte fra Internet.

Husker du ikke webadressen, så bruk søkeord, og se om den dukker opp i resultatlisten. Du kopier da denne og limer inn i søkefeltet når du åpner linken min nederst.

About the Wayback Machine

Browse through over 150 billion web pages archived from 1996 to a few months ago. To start surfing the Wayback, type in the web address of a site or page where you would like to start, and press enter. Then select from the archived dates available. The resulting pages point to other archived pages at as close a date as possible. Keyword searching is not currently supported.[/i]

Søk her.

eller via internettarkivet i New Library Alexandria, Egypt.

Du kan søke etter dato, slik at den eldste kopien kommer opp...
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Få tilgang til "nedlagte" webadresser f.o.m 19

Legg inn av dn18596 » 6. februar 2012 kl. 13.05

Det er fint att du tar opp denne fine tjenesten og legger lenker så flere kan se den. Det burde kanskje være ett sted slike tips kan samles på hjemmesidene. Her kommer den ut av syne om en stund.

Ett annet problem er att en del sider ikke er lagret så ofte, viktig informasjon kan derfor bli borte. Som eksempel siden som det ble spurt om for noen dager siden, Solveig og Arnes, siste lagring skjedde 4 januar 2006. Jeg vet ikke når de sluttet med å legge ny informasjon på siden, men jeg tror det var noe senere.

Det vill der for være bra om vi får den tjenesten som DIS nå skall utrede, ett felles lagringssted for medlemmene når de ikke orker med mere.
Vennlig hilsen
Niels

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Få tilgang til "nedlagte" webadresser f.o.m 19

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 7. februar 2012 kl. 10.13

Mulig vi finner et egnet sted for denne under Genealogiske ressurser? Hva med "Informasjonskanaler" eller under "Arkiv, bibliotek etc"

Ser jo nå at du har nevnt denne linken i januar, men som du selv nevner, blir den raskt ute av syne.
Vennlig hilsen Gry

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»