Skifte, Sunnmøre, Halvor Knudsen/Jacobsen? Ulvestadbakk 1747

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Skifte, Sunnmøre, Halvor Knudsen/Jacobsen? Ulvestadbakk 1747

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. februar 2012 kl. 15.48

Vatne Skibreide, skifte på Ulvestadbakken 1747. I det trykte register står det Halvor Knudsen, og i teksten i skiftet står det vel også Halvor Knudsen som avdød?
Kan det noe sted i skiftet gå frem at patronym er feil?

Igjenlevende barn skal i følge bygdeboka være, Marte, Jacob, Lars, Sjur, Marte, Marte og Jon. Stemmer dette?

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24557/161/
Sist redigert av Helge Bjerkevoll den 7. februar 2012 kl. 0.05, redigert 1 gang totalt.

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Skifte, Sunnmøre Sorenskriveri, Møre og Romsdal, Vatne 1

Legg inn av dn23027 » 6. februar 2012 kl. 16.23

Hei :)

Avdødes navn er nevnt kun en gang, og det står Halvor Knudsen, enke Berthe Joensdatter med laugverge Rasmus Ræchen/Bachen (det er litt kluss der, og jeg kjenner ikke gårdsnavn i området, så jeg er i tvil om hva det står på ham). Barnas navn stemmer , og Jacob, Lars, Sjur og 1 stk. Marthe er gift ( Rasmus Ulvestad), mens Joen 18 år, Marthe 30 år og Marthe 27 år er ugifte. For Joen er broren Jacob "curator".
For Marthe på 30 er en ???? Krogsæther formynder (jeg skjønner ikke fornavnet), mens Marthe på 27 har en Lars Schaar som formynder.

Om det er brukt feil patronym på avdøde i skiftet, vet jo ikke jeg, men jeg har vært borti den type feil flere ganger i skifter, så det forundrer meg ikke :)

Mvh
Linda

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. februar 2012 kl. 17.29

Mange takk Linda!

Da har vi fått bekrefta at innførselen er feil, og at dette er skiftet etter Halvor Jacobsen.

Ved vielse i 1702 med Brite Jonsdtr er navnet Halvor Jacobsen og ved alle barnas dåp det samme. Deriblant 3 stk Marte som lever opp :!:

Laugvergen er nok Rasmus Bakken, gift med eldste datter og bruker på garden.

Både Lars gift til Skår og broren Jacob er formyndere, og da er det vel stor mulighet for at det er broren Sjur gift til Krogseter som er verge for Marte 30 år.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 6. februar 2012 kl. 21.42

Spørsmålet om Halvors patronym har dere avklart, men jeg stusser litt på en formulering som brukes. Med fare for å sparke inn åpne dører . . .

I skiftet foran (fra Echrem i Røsoc av 05 Aug 1747) står det: ”... og deris tilsamen aflede børn ...” og i skiftet etter (fra Tryggestad i Sund av 31 Aug 1747): ” ... og deris tilsamen aflede 6 børn ... ” - Mens i dette skiftet (fra Ulvestadbachen i Wathne av 21 Aug 1747): ” ... og den Sal: Mands efterladte 7 børn ...

Hans barn, ikke deres felles barn - neppe skrivesleiv når vi ser på naboskiftene. Kan Halvor ha giftet seg på nytt? Helge skriver at Halvor giftet seg med Brite Jonsdtr i 1702. Jeg er enig med Linda i at Berthe er førstetolkningen, ikke Brithe siden prikken over i-en mangler (og den er tydelig ellers i teksten). Men, disse to navneformene brukes om hverandre i kildene, så uten denne merknaden om ”hans barn” hadde det vel ikke vært noen grunn til å reagere/pirke på enkens navn.

PS 1: Helge har rett i at "Siur Krogsæter" er formynder for Marthe i midten og at enkens laugverge er Rasmus Bachen. Linda skriver at eldste Marthe er gift med "Rasmus Ulvestad". Jeg forstår Helge slik at dette er samme mann, oppgitt med to ulike navn, noe som vel heller ikke er uvanlig i kildene - dessuten er det jo på Ulvestad Bachen.

PS 2: Etter enkens og de eldste barnas ”begiær” arver kun de tre ugifte barna (det lille som er igjen i boet). Jeg ser at "Johan Bierchevold" har krav i boet og får utlagt ei bakstehelle til 3 ort 8 skilling, er det samme Bjerkevoll-navnet kanskje?

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Re: Skifte, Sunnmøre Halvor Knudsen/Jacobsen? Ulvestadbakken

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 7. februar 2012 kl. 0.01

Det høres jo litt merkelig ut at Halvor Jacobsen skal gifte seg med 2 stk. Brite/Birte Joensdtr. I tillegg så må død og begravelse uten skifte til første kona ha gått de lokale slektsforskere forbi. I tillegg et nytt ekteskap som ikke er ført. Det kan jo ha skjedd i et annet prestegjeld uten kirkebøker fra denne tid, men ...
Forlovelse og vielse i 1702 har begge Brite der prikken mangler slik jeg oppfatter det.
Da Brite/Birte er begravet som den siste i 1761 er ho skrevet Birte.
Ulvestad, Bakken og Ulvestadbakken går mye omhverandre i kildene. (Bakken er trolig utskilt fra Ulvestad rundt 1600 som egen gard.)
Finner ingen annen kandidat til Rasmus Ulvestad nevnt ovenfor enn den Rasmus Olsen Fiksdal Ulvestadbakken som er trolovet som den siste i 1741.

Til PS2
Ja det var lite midler i boet og min 3x tippoldefar Johan har visst klart å kare til seg noe av det lille som var der etter min avdøde 4x tippoldefar :)

Da emne ble en god del mer enn skriftstyding flyttes emnet til Haram, kanskje andre har eller kan få interesse av det.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 7. februar 2012 kl. 12.41

Og jeg vil komme med en annen mulighet. Kan Brithe/Berthe ha giftet seg med 2 Halvor, først en Halvor Jacobsen også en Halvor Knudsen, eller omvendt?

Det er i hvertfall rart at ikke en Halvor Knudsen har en sønn Knud som står nevnt i skiftet når 4 sønner vokser opp. Derimot står der en Jacob først, som kan være en indikasjon på at Halvor er en Jacobsen, Joen står jo der allerede som mulig oppkalling etter Brithe sin far.
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 7. februar 2012 kl. 13.17

Halvor Jacobsen Ulvestadbakken er begravet 18 februar 1747, 87 år gammel.
Nei jeg kan ikke skjønne annet enn at han er den samme som er gift i 1702 og har de barna som er omtalt i skiftet også i 1747..

Finner 2 aktuelle Halvor Knutsen i området som gifter seg. En i Ørskog og en i Veøy, men ikke med noen Brite/Berte eller med noen Jonsdatter.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 8. februar 2012 kl. 23.53

Beklager Helge, det var ikke tilsiktet å lage så mye baluba ut av tydehjelpen du ba om! Jeg har selvsagt ingen – absolutt ingen – innsikt i folk og garder i dette området, men mente det var riktig å referere det som faktisk stod i skiftet: ”den Sal: Mands efterladte 7 børn”. Jeg har heller ingen kompetanse til å vurdere riktigheten av innføringen. Her støtter jeg deg i at lokale krefter nok ville ha merket seg et dødsfall, eller et oppattgifte – om det var registrert i skriftlige kilder.

Som botsøvelse for bryderiet enkelte fikk med å følge opp innlegget mitt, har jeg sett gjennom Borgund/ Borgund, Vatne, Skodje pluss Haram/ Haram og Roald (vel disse siste var ikke så lette å lese da) på jakt etter vielser i den aktuelle perioden fra 1727 og utover mot 1747. Skulle en ny Brit Jonsdatter inn i bildet, måtte det være etter yngstesønnen Jons fødsel i 1727. Minner om at alle de 7 gjenlevende barn ble tilskrevet Halvor alene, ikke enka.

Det er som forventet, og slik Helge sier det, ingen vielser å finne på Halvor. Det nærmeste jeg kom var vielsen til hans nabo Anders Andersen Ulvestad i Borgund/Borgund i 1733, men siden hans troloving står i Vatne så var det også lite nytt, tynt – syltynt.

Noen fakta: Datteren Ragnhild som ble født ved årskiftet 1722 (død som barn, 13 år gammel), ble døpt 17 Jan 1722: Halvor Jacobsen Ulvestadbachen sin datter døbt nom: Ragnille (Vatne s.89). Allerede dagen etter, 18 Jan 1722, blir moren introdusert (V s.145): Ao 1722. Dom 2.p. epiphan: introd (2) Berithe Jonsdatter Ulvestadbachen. Yngstesønnen Jon blir altså født sommeren 1727, og døbt lørdagen 05 Jul 1727 (V s.93). Tre uker senere, lørdag 26 Jul 1727 er moren introdusert: Løverdagen d: 26 Julij Introd: (2) Berethe Jensdatter Ulvestad, bache:. (Det står Jens-, men skal være Jons-). Hun døde altså ikke i barselseng, noe som automatisk ville gitt behov for ny kone.

Brit Jonsdatter kan ikke ha vært mer enn 18-20 år da hun giftet seg i 1702, for Jon kommer altså i 1727 (25 år senere). Jeg har (fortsatt) ikke medisinsk innsikt, men det hører vel til unntaket å føde barn noe særlig etter fylte 45 år (selv på 1700-tallet). Ved dødmeldingen er Brit 81 år gammel i 1761. Hun var ca 45 år i 1727, og da passer det bra med 79 år 34 år etter fødselen. Jeg tror dette tilsier at alderen peker i retning av en og samme Brit, men at alderen på dødmeldingen er for høy (81 år i 1761, 47 år i 1727 – tvilsomt om hun da kunne født et barn).

Jeg mener Helge tidlig har slått det klart fast at patronymet i skiftet er feil. Dette er Halvor Jakobsen. Jeg kan bare (helt overflødig) bekrefte dette, etter ved selvsyn i Borgund/Vatne å ha sett ham som Jacobsøn ved egne barns dåp, som fadder for andres barn og i dødmeldingen hans.

Min konklusjon er da den at skrivekaren i skiftet har rotet til Halvors patronym, og han har gjort det samme med referanse til barna som kun Halvors. Den usikkerheten som han har skapt om Brit Jonsdatter er det vanskelig å fjerne helt, men indisiene er såpass sterke at jeg velger å tro at enka er en og samme Brit som Halvor giftet seg med, og som ble mor til alle hans barn - ikke bare dem som levde opp og inngikk i skiftet.

Jeg minner om at min slektskompetanse i dette området er lik null, og at de meninger jeg måtte ha derfor ikke kan tillegges noen vekt.

PS:
Det er mange fadderinnføringer i Borgund/Vatne på Brit. Noen av dem: (1734) Jacob Halvarsøn Wathnes Datter, N: Ragnille. Brith Joensdatter Ulvestadsbachen bar hende. (1736) Olle Arnoldsøn Watnes Datter N: Kirsten. Blant fadderne er Brithe Joensdatt: Ulvestad-bachen. (1743) Anders Andersøn Ulvestads Søn, N: Lars. Birthe Jonsdatter Ulvestadbachen bar ham. Og så et halvår før Brit Jonsdatter tar kvelden, blir barnebarnet (høyst trolig) oppattkalt etter henne: 1761, Dom Judica d 8de Martii døbt Siver Halvorsen Krogsæters Datter, N: Birthe. Test: Erich Jetmunds Tingfiord, Jon Halvors Ulvestadbachen, Marthe Halvorsdatt: ibm bar hende, Siri Stenersdatt: Krogsæter, Marthe Halvorsdatt: Schaar.

Ingen av disse oppføringene er til noen særlig nytte for å avgjøre om det er en eller to Brit Jonsdøtre når de to har samme navnet. Men, jeg er ikke enig med Helge i at det er så oppsiktsvekkende at Halvor (rent teoretisk) skulle kunne finne to koner med samme navn. Se bare på ham selv, som ene og alene (?) klarte å produsere tre Marthe Halvorsdøtre!

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 9. februar 2012 kl. 8.58

Takk for din grundige redegjørelse Roy. Noen ganger dukker det opp såpass mange opplysninger i tydespørsmål at det fortjener en plass i den lokale hylla slik at de ikke drukner blant hundrevis, ja etter hvert tusenvis av tydespørsmål. Du har ingenting å beklage, tvert imot!

Jeg tror også at Brit Jonsdatter ved sin død har fått oppgitt for høg alder. Og dette med for høg alder ved døds-/begravelsesmeldinger er noe som ser ut til å gå igjen også i Vatne. Noe som også bygdebokforfatter Slyngstad stadig påviser i sine 2 bøker om slektshistorie her. Blant anna mener han at foreldra til Halvor Jacobson har minst 10 år for høy alder oppgitt ved begravelse. Så Brite var neppe 47 da ho fikk sitt siste barn.

(Brite, Beritte, Birgitte, Birte Brit, osv er vel samme navn, innført på litt forskjellige måter alt etter prester og humør til prester regner jeg med. Var den vanlige uttalen blant bondestanden på denne tiden både her og langt videre Brit mon tro?)

Jeg er enig i at isolert sett så er det ingenting i veien for at Jacob kunne være gift først med ei Brit Jonsdtr og så med ei ny Brit Jonsdtr. Men at det i de relativ grundige kirkebøkene for Vatne helt fra 1699 ikke ser ut til å være spor etter dette tilsier at det var bare en Brit Jonsdtr i ekteskapet.

Svar

Gå tilbake til «Haram»