Ingeborg Johannesdatter Hagen, f. 1847, fra Nesset
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Ingeborg Johannesdatter Hagen, f. 1847, fra Nesset
Min tippoldemor ble født Ingeborg Johannesdatter Hagen i Nesset i 1847. Jeg er på jakt etter data og historie om gården Hagen og hennes bakgrunn. Foreldrene het Johannes Andresen og Tørri Johnsdatter.
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Re: Ingeborg Johannesdatter Hagen, f. 1847, fra Nesset
Jeg fant dem til slutt på Tørriplassen u Hagen. "Johannes Endresen Bjørnes fikk byksel på plassen 28.3.1825. Bygslinga gjalt for levetida til Johannes og kona hans, og dersom han skulle kome til å døy før foreldra sine, så skulle desse, Endre Johannesen og Marit Fredriksdatter, ha rett til å overta bykselen. Johannes Endresen var fødd 1801. I 1834 vart han gift med Tørri Jonsdatter Høvik. Ho var frå bruk nr 1 under Høvik."
Johannes og Tørri fikk kår under bruket Rødhagen da plassen ble solgt sammen med bruket. Johannes døde i 1848, Tørri levde lenge etter mannen og var blind på sine gamle dager.
Ingeborg er nemnd som barn nr 5, f 1847 uten flere opplysninger. Opplysningene finner du i Nesset bind III s 47/48. Høvik er bind II. Hvor Bjørnes er vet jeg ikke, kanskje feilskriving? Kanskje mulig å finne ved å søke foreldrene i 1801.
Nessetbøkene kan sikkert fjernlånes hvis du skal ha flere data.
Johannes og Tørri fikk kår under bruket Rødhagen da plassen ble solgt sammen med bruket. Johannes døde i 1848, Tørri levde lenge etter mannen og var blind på sine gamle dager.
Ingeborg er nemnd som barn nr 5, f 1847 uten flere opplysninger. Opplysningene finner du i Nesset bind III s 47/48. Høvik er bind II. Hvor Bjørnes er vet jeg ikke, kanskje feilskriving? Kanskje mulig å finne ved å søke foreldrene i 1801.
Nessetbøkene kan sikkert fjernlånes hvis du skal ha flere data.
Tusen takk for nyttig informasjon!
Tror det er Ingeborg jeg har fått opp som tjenestepike i Kristiansund i folketellingen i 1865, men der står hun med fødselsår 1846.
Forsøker å finne ut når hun giftet seg med Schak Georg Grundahl, men har lett både i de utbrente kirkebøkene i Kristiansund og i kirkebøkene fra Nesset uten hell.
Tror det er Ingeborg jeg har fått opp som tjenestepike i Kristiansund i folketellingen i 1865, men der står hun med fødselsår 1846.
Forsøker å finne ut når hun giftet seg med Schak Georg Grundahl, men har lett både i de utbrente kirkebøkene i Kristiansund og i kirkebøkene fra Nesset uten hell.
Er dette muligens hennes mann i 1875 tellingen...??Eneste jeg finner med det navnet
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 023&lnr=00

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 023&lnr=00
Det stemmer det! Masse skrivefeil i den tellingen der. Men de bodde i Alta i 1875 og jobbet seg nedover kysten som fotografer (og tydeligvis lege...)
Så hva som skjedde mellom 1865 og 1875 (bortsett fra at min Oldemor ble født i Vadsø i 1874) er mysteriet jeg forsøker å finne ut av.
Så hva som skjedde mellom 1865 og 1875 (bortsett fra at min Oldemor ble født i Vadsø i 1874) er mysteriet jeg forsøker å finne ut av.
Hei.
Bjønes er i Eridsfjorden og dette paret er mine tipp tipper. Sitter i Brasil så har ikke tilgang til mine data nå. Men kanskje min slektning Bygdebokforfatteren Randi Ingunn Selnes kan hjelpe vis hun ser dette. Hun har skrevet bok om vår slekt. "Slekter i Eridsfjord og Visdal."
Er du der Randi Ingunn ?
Gunnar Andre Myhre
Bjønes er i Eridsfjorden og dette paret er mine tipp tipper. Sitter i Brasil så har ikke tilgang til mine data nå. Men kanskje min slektning Bygdebokforfatteren Randi Ingunn Selnes kan hjelpe vis hun ser dette. Hun har skrevet bok om vår slekt. "Slekter i Eridsfjord og Visdal."
Er du der Randi Ingunn ?
Gunnar Andre Myhre
-
- Sted: AVERØY
Hei Borgny.
JA.
Gunnar Andre
JA.
Gunnar Andre