Hei!
Ja denne Ingebrigt Johannesen har jeg etterlyst før, og skulle gjerne visst mer om blant annet fordi han har gitt meg det flotte etternavnet mitt
Han blir kalt Ingebrigt Johnsen når sønnen Ibenhart blir vaksinert,
nr. 83
www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050420021209.jpg
men kalles senere for Ingebrigt Johannesen,
ved Ibenharts konfirmasjon, nr. 32
www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050420021000.jpg
og bryllupet mellom Ibenhart og kona Oliane Lovise,
nr. 1
www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050420021110.jpg
Jeg har sett gjennom innrulleringsmanntallet for Lofoten for 1848-58 uten å finne noen kandidat. Ingebrigt er da sannsynligvis ikke noen lokal person, og hvis han fikk barn med Dorotea under lofotfisket kan han vel komme fra hvor som helst langs kysten.
Og så har vi nr. 2 på utflyttede fra Buksnes
her, som muligens kan være personen vi er på jakt etter. Denne Ingebrigt er oppgitt å være 19 1/3 år, og skal da være født i årsskiftet 1834/35. Det står dessuten at han flytter til "fødestedet Bergen".
På Digitalarkivet finnes en database for døpte i Bergen for tidsrommet 1816-1894. Jeg vet jo ikke om denne er komplett, men her finner jeg ingen veldig gode kandidater til Ingebrigt Johnsen/Johannesen født i riktig tidsrom for å være han som ble notert i Buksnes.
Det vi derimot finner i FT 1865 er Ingebrigt Johannessen,
lenke.
Det viser seg at denne Ingebrigt er født 17.desember 1834 i Tysnes i Hordaland, og dermed passer alderen bra med den Ingebrigt som befant seg i Buksnes. I tillegg flytter også denne Ingebrigt til Bergen våren 1854,
nr.13
www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050825010351.jpg
Det er derfor ikke helt usannsynlig at Ingebrigt Johannessen fra Tysnes er den rette mannen, men noe bevis er det ikke. Det ble vel ikke lenger gitt bøter for leiermål på denne tiden, men kanskje måtte Ingebrigt betale noe oppfostringsbidrag. Det vil nok uansett kreve noe dypdykk i arkiver for å bekrefte/avkrefte denne teorien. Eller så finnes det rett og slett ingen spor.
Jeg tar til slutt med noe av det jeg har om Ingebrigt Johannessen fra Tysnes:
Han ble født 17.desember 1834 på garden Bakken på Tysnes. Foreldrene var Johannes Ingebrigtsen Bakke og Anna Sebjørnsdatter Færavåg. Ifølge Tysnes gards og ættesoge drakk Johannes seg fra gård og grunn, og slektsgården Bakken ble solgt på tvangsauksjon i 1851. Familien endte opp som husmenn på sin egen gård.
Ingebrigt flyttet våren 1854 til Bergen (kanskje har han vært med på Lofotfiske før dette). I 1858 får han pass til Holland iflg Tysnesboka, og er i gang med en lang karriære som sjømann. Han blir etterhvert styrmann.
I 1869 gifter han seg med Margrethe Madsen og de får en sønn, men begge dør etter få år.
I 1878 blir han gift med Oline Kornelia Selleken, og de får tilsammen fire døtre.
I 1885 får han borgerbrev for handel i Bergen, og han og kona driver en kolonialhandel.
Ingebrigt Johannessen dør i 1908.