Noen her som har vært borti dette navnet ? Skal visstnok være fra Biri-området, men jeg finner ikke noe.
Glasspusterfamilie. Første nevnt i etterlysingen jeg fikk var: Fredrik Martinius Lyphardt *1832 gift med Johanne Kathrine Jamesdtr. Kith *1837.
Bror av Fredrik Peter Joachim Andreas Lyphardt (Lypart) flytterute: Biri, Aasnæs, Sarpsborg, Vallø og Christiania !
Fulgte de hverandre? Alle spor mottas med takk..
mvh LivS
[red. THV 14.-15.11 2004]
Lyphardt (Lypart, Lyppardt, Liphart)
Moderator: MOD_Slekter
-
- Sted: HAMAR
- Kontakt:
Re: Lyphardt, Lypart
Hei!
Fredrik Martinius var f. 31.01.1832, dp. 11.03.1832, Biri Kirke av foreldrene Anton Richard Liphart, glassarbeider og Marit Pedersdatter på Biri Glassverk.
I 1865-telling er de på Biri:
Distriknr Side Skoledistrikt Sogn Prestegjeld Gardsnavn Overskrift
157 2 46 Fastskolen Birid Birid Birid Glasværk beliggende paa Svennæss Grund* 1
Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested
929 12 1 Frederik M Lyppardt Husfader Glaspuster g 34 m Birid Prgj.
930 13 Johanne R. Lyppardt hans Kone g 29 k Hurdalens Prgj.
931 14 Adolf M Lyppardt hans Søn ug 7 m Birid Prgj.
932 15 Josefine A. Lyppardt hans Datter ug 11 k Hurdalens Prgj.
933 16 Hanna A. Lyppardt hans Datter ug 3 k Birid Prgj.
934 17 Fernanda Lyppardt hans Datter ug 1 k Birid Prgj.
935 18 Antoni Lyppardt hans Fader Glaspuster e 65 m Birid Prgj.
Som du ser er Johanne født i Hurdal, slik at du må lete etter hennes fødsel der. Du kan også se på http://www.slektshistorielaget.no om du finner flere opplysninger om slekten. Velg Kilder, Gjøvik, Kirkebøker og den øverste linken under Døpte (Biri, Snertingdal...). Velg så den tidsepoken du skal ha. Men bruk dette som et register! Du bør sjekke dette mot originalkildene! Lyppardt har også vært stavet med i - Lippart. Kith staves stort sett som Keith.
Hilsen
Liv Marit Haakenstad
Fredrik Martinius var f. 31.01.1832, dp. 11.03.1832, Biri Kirke av foreldrene Anton Richard Liphart, glassarbeider og Marit Pedersdatter på Biri Glassverk.
I 1865-telling er de på Biri:
Distriknr Side Skoledistrikt Sogn Prestegjeld Gardsnavn Overskrift
157 2 46 Fastskolen Birid Birid Birid Glasværk beliggende paa Svennæss Grund* 1
Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested
929 12 1 Frederik M Lyppardt Husfader Glaspuster g 34 m Birid Prgj.
930 13 Johanne R. Lyppardt hans Kone g 29 k Hurdalens Prgj.
931 14 Adolf M Lyppardt hans Søn ug 7 m Birid Prgj.
932 15 Josefine A. Lyppardt hans Datter ug 11 k Hurdalens Prgj.
933 16 Hanna A. Lyppardt hans Datter ug 3 k Birid Prgj.
934 17 Fernanda Lyppardt hans Datter ug 1 k Birid Prgj.
935 18 Antoni Lyppardt hans Fader Glaspuster e 65 m Birid Prgj.
Som du ser er Johanne født i Hurdal, slik at du må lete etter hennes fødsel der. Du kan også se på http://www.slektshistorielaget.no om du finner flere opplysninger om slekten. Velg Kilder, Gjøvik, Kirkebøker og den øverste linken under Døpte (Biri, Snertingdal...). Velg så den tidsepoken du skal ha. Men bruk dette som et register! Du bør sjekke dette mot originalkildene! Lyppardt har også vært stavet med i - Lippart. Kith staves stort sett som Keith.
Hilsen
Liv Marit Haakenstad
Takker Liv Marit..
Da har jeg ett utgangspunkt for å hjelpe denne danske dama.
LivS
Da har jeg ett utgangspunkt for å hjelpe denne danske dama.

LivS
-
- Sted: HAMAR
- Kontakt:
Vær så god....
Hilsen
Liv Marit
Hilsen
Liv Marit

Hej Liv S. Jeg har håbefuldt, men forgæves ventet på en tilbagemelding fra dig
Det drejede sig om, at du tilbød, at hjælpe mig med at formidle en kontakt til en, der ville gøre et opslag i folketællingen for 1875 Sem, Slagen for mig.
Jeg har nu de oplysninger, jeg søgte, og hvis andre skulle være interesseret, er de at finde på Digitalarkivets debattforum, sag nr. 25531
Venlig hilsen Helen.

Det drejede sig om, at du tilbød, at hjælpe mig med at formidle en kontakt til en, der ville gøre et opslag i folketællingen for 1875 Sem, Slagen for mig.
Jeg har nu de oplysninger, jeg søgte, og hvis andre skulle være interesseret, er de at finde på Digitalarkivets debattforum, sag nr. 25531
Venlig hilsen Helen.
Re: Lyphardt (Lypart, Lyppardt, Liphart)
Hei!
Er etterkommer av Kristian Antonisen, Anton(i)'s uekte barn fra før han ble gift med Marit P. Har funnet endel om slekten, men mangler ennå mye. Det er endel tråder jeg ikke klarer å nøste. Har funnet ut at Antonis far må være Fredrik Liphart(?) Wulf, gift med Sophie Sjøit (Schjøitt?). De er født ca 1770- 1780 tallet. Men jeg finner ikke hvor de er født, hvor kommer fra. Kan de være immigranter? I så fall fra hvor? Noen som vet hvor(dan) jeg kan finne opplysninger om arbeiderne, glasspusterne; ved glasverkene? Finnes det arkivmateriale fra glassverkene på arbeiderne, f.eks hvor de kom fra osv?
Håper på svar!
Hilsen Hilde N
Er etterkommer av Kristian Antonisen, Anton(i)'s uekte barn fra før han ble gift med Marit P. Har funnet endel om slekten, men mangler ennå mye. Det er endel tråder jeg ikke klarer å nøste. Har funnet ut at Antonis far må være Fredrik Liphart(?) Wulf, gift med Sophie Sjøit (Schjøitt?). De er født ca 1770- 1780 tallet. Men jeg finner ikke hvor de er født, hvor kommer fra. Kan de være immigranter? I så fall fra hvor? Noen som vet hvor(dan) jeg kan finne opplysninger om arbeiderne, glasspusterne; ved glasverkene? Finnes det arkivmateriale fra glassverkene på arbeiderne, f.eks hvor de kom fra osv?
Håper på svar!
Hilsen Hilde N
Re: Lyphardt (Lypart, Lyppardt, Liphart)
Mange av glassverkenes arkiver har havnet i offentlig eide arkiver, bl a i Riksarkivet. Du kan spørre der eller f eks søke på Riksarkivets hjemmeside i Felleskatalogen og andre arkivkataloger. Det er flere som har skrevet avhandlinger om slektene ved glassverkene, de burde du finne ved bibliotekssøk, f eks i Bibsys og Sambok. Eller ved søk på det enkelte glassverks navn. F eks Biri, Hadeland, osv.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter