Anne Andersdatter

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Telemark

Svar
gj14911
Sted: OSLO

Anne Andersdatter

Legg inn av gj14911 » 25. januar 2012 kl. 15.22

Er det noen som har opplysninger om opphavet til ”Pigen Anne Andersdatter 34 aar af Tyendeklassen i Vestre Porsgrund.” Hun gifta seg 1820 med ”Bonde og ungkarl Erick Pedersen Biørntvedt”. Eric Pedersen Rødmyr var sønn av Peder Abrahamsen Bjørntvedt og Karen Erichsdatter. Anne Andersdatter skal være født ca. 1786, men neppe i Vestre Porsgrunn. I alle fall finner jeg henne ikke i fødselsregisteret. I folketellinga for 1801 Porsgrunn er det ingen Anne Andersdatter i passende alder. Jeg finner heller ingen Anne Andersdatter konfirmert i Vestre Porsgrunn som kan passe.

Tormod Øia

dn09248
Sted: MANDAL

Re: Anne Andersdatter

Legg inn av dn09248 » 26. januar 2012 kl. 15.10

Rødmyr og Bjørntvedt ligger begge i Solum (nå Skien) kommune. I min database har jeg Anne Andersdatter Veholt, f. 1785, med referanse til bl.a. Solumslekt.org ved Leif Biberg Kristensen. Førøvrig en utmerket slektsside med mye opplysninger om folk fra Solum.

gj14911

Legg inn av gj14911 » 28. januar 2012 kl. 9.45

Jeg finner basert på folketellingen for Solum 1801 en Anne Andersdatter som kan passe til å være Anne Andersdatter Veholt. Alder er oppgitt til 16 år - noe som passer med at hun som du hevder er født i 1785. Foreldrene er: Anders Andersen, husmann med jord under Bjørntvedt søndre og Kirsti Olsdatter. Andre hjemmeboende barn i 1801 er Anders (20 år) og Halvor (18 år).

Ut fra opplyningene basert på Solumslekt må foreldernes fulle navn være Anders Andersen Veholt/Bjørntvedtkåsa og Kirsti Olsdatter Livalen. Denne familien har 7 barn hvorav tre er Anders, Halvor og Anne. Anders og Halvor er født på Veholt, mens Anne er født på Bjørntvetkåsa. Her er imidlertid noe rart. Fremdeles basert på Solumslekt er Anders født 1778, Halvor 1781 og Anne 1783. Dette stemmer ikke helt med aldersopplysningene basert på folketellingen 1801. Kunne de ikke telle i denne familien?

Problemet er at denne Anne gifta seg 1806 med Peder Engebretsen. Det er vel da ikke så sannsynlig at hun er identisk med ”Pigen Anne Andersdatter 34 aar af Tyendeklassen i Vestre Porsgrund.” som i 1820 gifta seg med ”Bonde og ungkarl Erick Pedersen Biørntvedt”? Hun kunne ha blitt enke, men jeg har gått gjennom oversiktene over døde i Solum i perioden 1806 til 1820 - uten at jeg fant noen Peder Engebretsen.

Er din Anne Andersdatter Veholt en annen person?

dn09248
Sted: MANDAL

Legg inn av dn09248 » 28. januar 2012 kl. 14.33

Dette er en svært vanskelig oppgave å løse, så jeg spurte Leif Biberg Kristensen, Solumslekt om råd og fikk da dette til svar:

"Dette er forholdsvis nær slekt (Erik er bror til min tipptippoldemor Johanne
Pedersdatter), og jeg har derfor hatt personlig interesse av å finne ut hvem
denne Anne Andersdatter kan være. Problemet er at det er alt for mange med
samme navn, jeg har 229 Anne Andersdøtre i databasen min. Det er sikkert mange
av dem som er identiske, men det er bortimot umulig å finne ut av hvem som er
identisk med hvem dersom man ikke er heldig og dumper over et skifte.

Det var stor innflytting til Porsgrunn på denne tida, og det er langtfra gitt
at denne Anne Andersdatter bodde der i 1801. Jeg ser at det finnes ei Anna
Andersdatter 32 år på Vestsida i 1815, hun er tjenestepike hos Mad. Elisabeth
Sal. Jørgen Wrights:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-
win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=ft08051815&gardpostnr=167&personpostnr=1043&merk=1043#ovre

Sannsynligvis er det samme jenta, og hun er trolig innflyttet mellom 1801 og
1815. Det finnes vel ikke noen liste over innflyttede i dette tidsrommet.

Jeg ser heller ikke noen fadder til barna til Erik og Anne som er sannsynlige
søsken av Anne. Kari Andersdatter Klovholt må være kona til Eriks bror,
Abraham Pedersen Klovholt.
mvh Leif"

gj14911

Legg inn av gj14911 » 29. januar 2012 kl. 11.15

Takker for nyttig informasjon. Anne Andersdatter er, om jeg har regna rett, min tipptipp oldemor. Ellers kommer store deler av slekta fra Solum og Kilebygda. Solumslekt har derfor vært svært nyttig.

Tjenestejenta tilsatt hos madam Elisabeth Wright i 1815 kan godt være rett spor. Jeg er lang fra proff på dette feltet, men likevel noen refleksjoner: Dersom hun var 32 år i 1815 måtte hun i 1820, da hun gifta seg med Eric Pedersen, vært ca. 37 år - og ikke 34 som oppgitt ved vielsen. Kan hun for anledningen ha pynta litt på alderen? Hun hadde grunn til det. Eric Pedersen var bare 27.

Hva vet vi mer om Anne Andersdatter? Hun er trolig innflytter til Vestre Porsgrunn og fra samfunnets lavere sosiale sjikt. Jeg vet ikke hva som kvalifiserte til å tilhøre ”tyendeklassen”, men det høres unektelig ut til å være et par trinn under ”bonde og ungkarl” Eric Pedersen Rødmyr. Jeg tipper at det aller meste av innflyttingen til Vestre Porsgrunn i denne perioden - spesielt når det gjelder de lavere sosiale lag - kom fra omkringliggende bygder. Det er derfor god grunn til å leite i nærmiljøet.

Likevel mener jeg at det av to årsaker ikke er sannsynlig at hun kommer fra Solum.
I folketellinga fra 1801 Solum er det ut over Anne Andersdatter Veholt/ Bjørntvedtkåsa ikke lett å finne gode kandidater. Det er videre et interessant poeng at hennes slekt ikke figurerer som faddere ved dåp i familien. Enten hadde hun ikke slekt, eller så bodde slekta et godt stykke unna Solum kirke.

Altså hvorfor ikke Eidanger? Der finner jeg to Anne Andersdatter i passende alder. Foreldrene til den ene heter Anders Olsen og Dorthe Rasmusdatter. Videre er det enda en Anne Andersdatter 14 år i tjeneste på en husmannsplass under Kjenndalen. Begge disse er mulige kandidater og rundt 34 år i 1820.

Men, hvordan er det mulig å komme videre. Finnes det fra denne tida gode oversikter over flyttinger over kommunegrensene?

Svar

Gå tilbake til «Skien-Porsgrunn-distriktet - ukjent kommune»