Eli Nielsdatter og Michel Knudsen Torp

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Steinar Andreas Haakafoss
Sted: KLAVESTADHAUGEN

Eli Nielsdatter og Michel Knudsen Torp

Legg inn av Steinar Andreas Haakafoss » 19. desember 2011 kl. 21.10

Hei

Leter etter når Michel Knudsen Torp og Eli (Elen) Nielsdatter gifter seg, jeg har lest igjennom Kirkebøkene for Eidsberg og Rakkestad uten å finne dem, er det noen som har tips om hvor Eli (Elen) er i fra.
Når hun dør i 1784 er hun 63 år, altså født ca 1720, hun er da gift for annen gang.

(nr 95)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-175

Olav Spydvold skirver om Røsæg og Torkelsrudfolket, hvor han bl. annet nevner Anne Michelsdatter, etter Michel Knudsen og Eli Nielsdatter, og hennes antatte avdøde bror Joen Michelsen, som dør i 1789 på Grav i Os,Rakkestad, han er da 60 år! født ca 1728.

(nr. 210)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-180

Vis dette stemmer så må Michel Knudsen ha hvert gift en gang tidligre, er det noen som kan bekrefte dette og i tilfelle hvem han hvar gift med

Vennlig hilsen
Steinar Haakafoss

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Re: Eli Nielsdatter og Michel Knudsen Torp

Legg inn av Gunnar Østegården » 21. desember 2011 kl. 10.14

Kirkebøkene for denne tiden er jo ofte sparsomme med opplysninger. (Om det i det hele tatt finnes kirkebok i dette tilfellet.)
Dessuten; - oppgitt alder ved død kan ofte være svært omtrentlig.

Men Mikkel Knutsen og hans foreldre er nevnt i bygdebøkene på Torp i Eidsberg.
Dessuten nevnes en rekke av barna til Mikkel Knutsen og Eli Nilsdatter, dog ingen sønn, Jon. :(
Eli g. 2. m Peder Wilhelm Sperling 5. nov 1774.
Det antydes at Elen er fra Eidsberg.

Dersom man gjør et søk på Familysearch, som du kanskje allt har gjort, finner man en aktuell kandidat, Eli Nilsdatter f 3 okt 1717. https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWFV-FJW

Mikkel Knutsen skal være født omk 1705 og bør være gift med Eli Nilsdatter en gang tidlig i 1750-årene.
Dette betyr at han meget vel kan ha vært gift tidligere.
Men ved søk på FS (hele Østfold) finner jeg ikke fødselen til noen Jon Mikkelsen eller noen av Mikkel Knutsens ekteskap. :(

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 21. desember 2011 kl. 11.21

Den Eli Nilsdatter som jeg viste til, blir nok litt for gammel til å være mor til barna til Mikkel Knutsen.
Men Eli Nilsdatter, døpt 6 apr 1727 i Rakkestad:
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N71S-JY7
- eller Eli Nilsdatter, døpt 26 des 1728 i Spydeberg:
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWBN-5TY

- er nok mer trolige kandidater :roll:

Mvh Gunnar.

Legg inn av Steinar Andreas Haakafoss » 21. desember 2011 kl. 11.50

Hei Gunnar!

Takk for svar, jeg skal følge opp de sporene du har sendt meg :D

Når det gjelder Joen Michelsen, vet jeg ikke noe annet en det som står i slektsboken om Røsæg og Torkeldsrud, av Olav Spydevold, trykt i 1942, side 249.

Når det gjelder barna til Michel og Elli sine faddere er det tre gårdsnavn som går igjen, nemlig Lysager, Hauger og Schiør, om dette er noen av søskene til Elli vet jeg ikke, da presten kun skriver fornavn og gårdsnavn.

Mvh.
Steinar

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 21. desember 2011 kl. 13.01

Både Lysager, Hauger og Schiør høres ut til å være gårder i Eidsberg.
Men jeg er ikke lokalkjent, og vet ikke hvor disse gårdene ligger i forhold til Torp, der Mikkel Knutsen og Eli Nilsdatter bodde.
Forøvrig skulle man tro det burde være mulig å finne giftemålet mellom Michel og Eli. Det skulle kunne gi en pekepinn om hvor Eli/Elen kommer fra.
Deres barn, som er født i Eidsberg:
Cahtrine f. 6 jul 1755
Knut f. 16 feb 1757 (mora ser ut til å være ? Andersdatter)
Kari f. 1 okt 1758
Mari f. 21 sep 1760
Kristian f. 12 des 1762
Anne f. 9 sep 1764
Ingeborg f. 1 mai 1768

Mvh Gunnar.

Erlend Eriksen Mæhlum
Sted: VETTRE

Legg inn av Erlend Eriksen Mæhlum » 21. desember 2011 kl. 15.21

Det er ei Anne Nielsdatter på Lysaker som kanskje kan være søster: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=206#ovre

Her er det ei Eli Nielsdatter, 21 år i Askim i 1753: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=560#ovre

Brukeravatar
Kari Sandberg
Sted: HAMAR

Legg inn av Kari Sandberg » 21. desember 2011 kl. 15.28

Når det gjelder gårdenes beliggenhet, så grenser Torp i nord til Skjør. Hauger ligger nord for Skjør igjen. Lysaker ligger en kilometer eller to lenger nord - nærmere kirken.

Legg inn av Steinar Andreas Haakafoss » 21. desember 2011 kl. 20.07

Hei Erlend,

Ditt funn om mulig søster er en mulighet, som faddere til barna (Michel og Elli sine), finnes det OLe Lysager, Lars Lysager og Anne Lysager. :D

Har nå begynt å sømfare alle kirkebøkene, får å se om jeg finner Elli og Michel gifte

Mvh.
Steinar

Legg inn av Steinar Andreas Haakafoss » 22. desember 2011 kl. 12.23

Nå har jeg lest igjennom alle kirkebøkene i Østfold i fra 1750 - 1756, men noe ekteskap i mellom Michel Knudsen og Elli Nielsdatter finner jeg ikke :(
men jeg fortsetter å lete, det hender at en ikke "ser skogen for bare trær"

En trivlig Jul og Godt Nyttår til alle

Steinar

Marius Hellerud
Sted: TRØGSTAD

Legg inn av Marius Hellerud » 3. januar 2012 kl. 7.02

Hei Steinar!

Vielsen mellom Eli og Michel har jeg selv også lett etter i det vide og brede, men helt uten resultat. Dessverre er det ikke alle kirkebøker som eksisterer for Østfold på den tiden de nok må ha giftet seg, og det kan jo også tenkes at Eli kom mer langveisfra. Det som er helt sikkert er derimot at Anne Nilsdatter (ca. 1713-1778) er Elis søster. Her kan du se hva jeg har notert meg om dette:

"Isak Lundsrud opplyser i sine kommentarer til folketellingen for 1801 at Elen er søster av Anne Nilsdatter, gift med Ole Amundsen Lysaker. Kilden til dette vet jeg ikke sikkert om jeg har funnet, men jeg har i hvert fall lokalisert en (annen) kilde som opplyser om det samme forholdet:

I Heggen og Frøland Pantebok 6 1761-1787 finner jeg på folio 328a innført et dokument datert Torp i februar 1775 hvor Knud Michelsen Torp kaller Ole Amundsen Lysaker sin 'Curator og Moster Mand'. Det er jo alltids noe. Såvidt jeg kan se av panteboken (skifteprotokollene mangler for denne tiden) har hverken Anne eller Eli tilført varig jordegods til boene.

Lundsrud mener ellers at Elen og Anne var av Henningsmoen-Kjeserudslekt. Årsaken er nok at Hans Eriksen Kjeserud opptrer som formynder for Elen og Michels døtre. "Dessverre" viser imidlertid forbindelsen seg å være på Michel Knudsen Torps side, og har såvidt jeg kan forstå da ingen ting med Elens familie å gjøre. Forbindelsen går gjennom Knudsens mor, Kari (Karen) Olsdatter Svenke-Raanaas. Hun hadde halvbroren Nils Eriksen Henningsmoen i Trøgstad, hvis datter Margrethe Nilsdatter (1739-1778) giftet seg med nevnte Hans Eriksen Kjeserud i Eidsberg (1735-1792).

Her lett etter vielsen fra 1750 til 1755 ut i Eidsberg, Aremark, Øymark, Askim, Borge (listene ser ut til å være mangelfulle), Trøgstad, Skiptvet, Spydeberg, Rødenes, Rakkestad, Råde, Rygge, Skjeberg (Guri Isaksens avskrift), Onsøy, Moss, Hobøl, Våler (ga egentlig opp etter å kun ha sett 1755, men vielser der ligger hos mormonerne for 1715-1815, og det er ingen passende Elen (Eli) eller Anne Nilsdøtre gift i Våler i dette tidsrommet), Glemmen (kun 1750 og 1751. Hvor er resten?), Hvaler, Enningdal, Idd, Fredrikstad og Tune. I Berg og Halden finnes det vel dessverre ikke kirkebøker å se i for denne perioden... Har ellers også sett i Høland og Aurskog."

Noen vielsen mellom Anne Nilsdatter og Ole Amundsen Lysaker har jeg heller ikke klart finne. Siden begge ektemannene var militære kan det jo hende at de har funnet sine koner langveis fra? Ellers har jeg tenkt på Halden, hvor jo også Knud Michelsen Torp dør i 1788.

Når det gjelder Olav Spydevold har han veldig mange feil og mangler i sine gjengivelser av slektsforholdene på Torp, og dette med en bror Joen Michelsen er så vidt jeg har kunnet forstå bare surr og rør.

Kan ellers nevne at jeg nå er i havn med å finne dødsfallene til alle søsknene til Kristian Larsen. Dersom det er av interesse får du gi lyd!

Vennlig hilsen fra
Marius

Svar

Gå tilbake til «Eidsberg»