I følge et notat jeg har, skal ei Johanne Hansdatter vært gift med Halvor Eriksen. Vi finner også Halvor Eriksen som pårørende når Johanne dør på Rødsistuen 13. jan 1845, 60 år gammel http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =3459#ovre
Halvor skal i følge samme notat ha vært sønn av Erik Halvorsen og Marte Andersdatter som i følge Eidsvoldboka bind II, 1 del s. 406 bodde som husmenn på Norstun under Korslund. Vi finner de også i 1801-tellingen under Korslund Øvre http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2858#ovre
Moren, Marte Andersdatter, var datter av Anders Halvorsen Ulvin.
Johanne Hansdatter skulle være fra Røysistuene i følge samme notat. Regner med at det vil si Røisi i Eidsvollboka. Den eneste med navn Hans jeg finner der, er Hans Olsen, bruker av bruk 1 Nergarn Røisi 1770-83. Han var i tilfellet gift med Mari Evensdtr. i 1785 (som er året når Johanne skal være født). Mari Evensdatter er gift på ny i 1801 med Svend Larsen (Husmand med jord) og de bor under øvre Røisi.
Er det noen som vet om det er dette som er foreldrene til Johanne?
Johanne Hansdatter bodde muligens på Eidsvold i Nes i 1801. Det er i hvert fall en tjenestepike med hennes navn og alder der i 1801. Det ser ikke ut til at det er noen med dette navnet og alder i Eidsvoll og eller ikke Stange i denne folketellingen.
Hvem var Johanne Hansdtr. f. ca. 1785?
Moderator: MOD_Akershus
-
- Sted: OSLO
Re: Hvem var Johanne Hansdtr. f. ca. 1785?
Johanne var ikke datter av Hans Olsson og Mari Eivensdotter. Det veit vi ut fra skifte etter deres datter Berte Hansdotter i 1807:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 14 (Hb 0014), 1798-1808, oppb: Statsarkivet i Oslo.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/25604/843/
Skifte forretning paa gaarden Hovind i Ullensager præstegield efter Berthe Hans datter passeret den 26de octbr. 1807.
Johan Koren kongelig majestæts cancellie secretair og sorenskriver udi Øvre Rommerige. Gilør vitterlig at aar 1807 den 26d October indfant sig paa min gaard Hovin Ole Hansen Lodding og andmeldte at hans fuldsydster Berthe Hansdatter døde i dette foraar paa gaarden Habberstad i Edsvold sogn og i hvilken andledning nu blev foretaget en deelings forretning over hendes efterladenskaber, og hvortil blev opgivet at være følgende arvinger:
1. moderen Maria Evensdatter paa Røssie ejendom
2. fuldbroderen Ole Hanssen Ladderud, myndig
3. ditto Even Hanssen 23 aar gl.tiener paa gaarden Dohr i Edsvold
4. ditto Anders Hanssen 19 aar gl.og opholder sig hos sin moder
5. fuldsødsteren Anne Hansdatter gift med Ole Nielssen Staxvold eie i Næs
6. halvsødsteren Inger Hansdatter gift med Christen Olssen Holter eje i Næs sogn
7. ditto Gunnild Svensdatter 14 aar gammel, hiemme hos moderen
8. ditto Marthe Svensdatter 16 aar gammel hiemme hos moderen
Fornævnte Ole Hanssen andgav at den afdøde myndling har kun efterladt sig sin faster Ingeborg Olsdatter paa gaarden Klavestad i Totens præstegield den arv er af sin overdraget af myndlignens værge Hermand Klavstad med den summa 30rd. 8 s.
I følge Eidsvoll bygds historie bind II, 1. del side 335 flyttet Hans Olsson fra Negarden Røysi til plassen/småbruket Toftnes av Okgarden Røysi.
Ellers har jeg plassert disse på en plass Røysistua, antakelig under Okgarden Røysi
Røysistua
Hallvor Eriksson
Mest sannsynlig 13-åringen på en plass under Øvre-Korslund 1801:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =2858#ovre
g. m. Johanne Hansdotter, f. o. 1784, d. 13.01.1845, 60 år gl.
Barn:
1. Erik Hallvorsen, f. o. 1815, d. 08.03.1886. Husmann på Helgeli, Korslund,
2. Marte Sofie Hallvorsdatter, f. o. 1818, konf. 06.10.1833. Innerst og ugift dagarbeider på Øst-Teie av Holt 1865 og 1875. Med gift mann Hans Hansen, Habbarstad:
A. Maren Jonette Hansdatter, f. 25.05.1861
3. Anders Hallvorsen, f. o. 1821, d. 06.06.1825, 3 ½ år gl.
4. Anders Hallvorsen, f. 18.05.1825, konf. 24.10.1841
I tillegg til tjenestejenta på Esval i Nes på 16 år, har du også 16-åringen på Stikkbakke på Toten og ei 16-åring på Ousen i Sørum. Jeg finner ingen opplagte kandidater på 17 år i tellinga for 1801. Det kan se ut som det er 3 sannsynlige kandidater her. I alle fall ser det ut til at Johanne ikke var fra Eidsvoll.
Kan for øvrig ikke finne Hallvor og Johanne gift i Nes eller Toten
Hallvor Erikssons far, Erik Hallvorsson døde antakelig på en plass under Katterud i Eidsvoll 14. februar 1824. I følge Eidsvoll bygds historie bind II, 1. del, side 406 var Erik husmann på Dalsrud
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 14 (Hb 0014), 1798-1808, oppb: Statsarkivet i Oslo.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/25604/843/
Skifte forretning paa gaarden Hovind i Ullensager præstegield efter Berthe Hans datter passeret den 26de octbr. 1807.
Johan Koren kongelig majestæts cancellie secretair og sorenskriver udi Øvre Rommerige. Gilør vitterlig at aar 1807 den 26d October indfant sig paa min gaard Hovin Ole Hansen Lodding og andmeldte at hans fuldsydster Berthe Hansdatter døde i dette foraar paa gaarden Habberstad i Edsvold sogn og i hvilken andledning nu blev foretaget en deelings forretning over hendes efterladenskaber, og hvortil blev opgivet at være følgende arvinger:
1. moderen Maria Evensdatter paa Røssie ejendom
2. fuldbroderen Ole Hanssen Ladderud, myndig
3. ditto Even Hanssen 23 aar gl.tiener paa gaarden Dohr i Edsvold
4. ditto Anders Hanssen 19 aar gl.og opholder sig hos sin moder
5. fuldsødsteren Anne Hansdatter gift med Ole Nielssen Staxvold eie i Næs
6. halvsødsteren Inger Hansdatter gift med Christen Olssen Holter eje i Næs sogn
7. ditto Gunnild Svensdatter 14 aar gammel, hiemme hos moderen
8. ditto Marthe Svensdatter 16 aar gammel hiemme hos moderen
Fornævnte Ole Hanssen andgav at den afdøde myndling har kun efterladt sig sin faster Ingeborg Olsdatter paa gaarden Klavestad i Totens præstegield den arv er af sin overdraget af myndlignens værge Hermand Klavstad med den summa 30rd. 8 s.
I følge Eidsvoll bygds historie bind II, 1. del side 335 flyttet Hans Olsson fra Negarden Røysi til plassen/småbruket Toftnes av Okgarden Røysi.
Ellers har jeg plassert disse på en plass Røysistua, antakelig under Okgarden Røysi
Røysistua
Hallvor Eriksson
Mest sannsynlig 13-åringen på en plass under Øvre-Korslund 1801:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =2858#ovre
g. m. Johanne Hansdotter, f. o. 1784, d. 13.01.1845, 60 år gl.
Barn:
1. Erik Hallvorsen, f. o. 1815, d. 08.03.1886. Husmann på Helgeli, Korslund,
2. Marte Sofie Hallvorsdatter, f. o. 1818, konf. 06.10.1833. Innerst og ugift dagarbeider på Øst-Teie av Holt 1865 og 1875. Med gift mann Hans Hansen, Habbarstad:
A. Maren Jonette Hansdatter, f. 25.05.1861
3. Anders Hallvorsen, f. o. 1821, d. 06.06.1825, 3 ½ år gl.
4. Anders Hallvorsen, f. 18.05.1825, konf. 24.10.1841
I tillegg til tjenestejenta på Esval i Nes på 16 år, har du også 16-åringen på Stikkbakke på Toten og ei 16-åring på Ousen i Sørum. Jeg finner ingen opplagte kandidater på 17 år i tellinga for 1801. Det kan se ut som det er 3 sannsynlige kandidater her. I alle fall ser det ut til at Johanne ikke var fra Eidsvoll.
Kan for øvrig ikke finne Hallvor og Johanne gift i Nes eller Toten
Hallvor Erikssons far, Erik Hallvorsson døde antakelig på en plass under Katterud i Eidsvoll 14. februar 1824. I følge Eidsvoll bygds historie bind II, 1. del, side 406 var Erik husmann på Dalsrud
Re: Hvem var Johanne Hansdtr. f. ca. 1785?
Hei og takk for et grundig svar.
Det er i hvert fall klart at Hans Olsen og Mari Evensdtr. ikke er foreldrene til Johanne.
Jeg hadde heller ikke alle barna til Halvor og Johanne, og heller ikke alle hendelsene, så det var nyttige opplysninger – mange takk igjen!
Det er i hvert fall klart at Hans Olsen og Mari Evensdtr. ikke er foreldrene til Johanne.
Jeg hadde heller ikke alle barna til Halvor og Johanne, og heller ikke alle hendelsene, så det var nyttige opplysninger – mange takk igjen!