Hei.
Prøver å finne ut mer om Christian Dahlstrøm. Det jeg vet er ikke mye.
han var født ca 1781 og gift i Moss 1813 med Olea Olsdatter fra Kolstadhytten i Tune og født 1777. De flyttet ca 1820 til Halden fra Moss og Olea døde der 2-9-1834.
Jeg har ikke funnet noe farsnavn på Christian og heller ikke hvor han kom fra men deres eneste sønn het Ole Lauritz ,født i Moss 1819 like før de flyttet til Halden. Christan var forøvrig snekker i Halden ,men har heller ikke funnet ham død.
Ei jeg var i kontakt med mente at Christian skulle være døpt i Skiptvet 26-8-1781 som sønn til Ole Christiansen og Ingeborg Gundersdatter ,men har ikke funnet det avgjørende beviset enda. (Ole og Ingeborg i Eidsberg 1778 og i Rakkestad hvertfall 1789)
Så jeg lurer på....går det an å finne noe mer om Christian i evt noe militærruller etc for Østfold? Kanskje det står der hvor han var fra og kanskje når han var født? eller er det andre muligheter til å finne ham i andre kilder? Dahlstrøm høres jo svensk ut men...
Håper noen kan hjelpe her.
mvh Erik
Christian Dahlstrøm gift i Moss
Moderator: MOD_Østfold
-
- Sted: HAUGESUND
Re: Christian Dahlstrøm gift i Moss
Dersom dette er rette foreldre og dersom det bare finnes ett par som heter Ole Christiansen og Ingerborg Gundersdatter i Østfold (som kan ha flyttet en del), kan dette være Christians søsken:
Name: Christian Olesen
Christening date: 27 Sep 1778
Christening place: Eidsberg, Østfold, Norway
Residence: Eidsberg, Østfold, Norway
Father's name: Ole Christiansen
Mother's name: Ingebor Gundersdr
(Mulig død tidlig?)
Mulig din Christian?
Name: Christian Olsen
Christening date: 26 Aug 1781
Christening place: , SKIPTVET, OSTFOLD, NORWAY
Residence: Skiptvet, Østfold, Norway
Mother's name: Ingeborg Gunnersdr
Name: Anna Olesdatter
Christening date: 17 Dec 1786
Christening place: Rakkestad, Østfold, Norway
Residence: Østfold, Norway
Mother's name: Ingeborg Gundersdr
Name: Niels Olesen
Christening date: 22 Jun 1788
(Mulig død tidlig?)
Christening date: 06 Dec 1789
Har du funnet dåp til Christans sønn? Er det oppgitt noen faddere som kan knyttes til Christians søsken?
Mvh
Vigdis
Name: Christian Olesen
Christening date: 27 Sep 1778
Christening place: Eidsberg, Østfold, Norway
Residence: Eidsberg, Østfold, Norway
Mother's name: Ingebor Gundersdr
(Mulig død tidlig?)
Mulig din Christian?
Name: Christian Olsen
Christening date: 26 Aug 1781
Christening place: , SKIPTVET, OSTFOLD, NORWAY
Residence: Skiptvet, Østfold, Norway
Mother's name: Ingeborg Gunnersdr
Name: Anna Olesdatter
Christening date: 17 Dec 1786
Christening date: 22 Jun 1788
(Mulig død tidlig?)
Christening date: 06 Dec 1789
Har du funnet dåp til Christans sønn? Er det oppgitt noen faddere som kan knyttes til Christians søsken?
Mvh
Vigdis
Re: Christian Dahlstrøm gift i Moss
Dette er sønnen Ole Lauritz`dåp i 1819:
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 5 (1814-1828), Fødte og døpte 1819-1820, side 82-83.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-43
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020299.jpg
Christian var da arbeider på jernverket i Moss og sønnens faddere var Anne Christophersdatter ,Maria Larsdatter ,Andreas Svendsen ,Hans Albretsen og Christian Jacobsen. Etter det jeg kan se ingen sammenheng med Ole og Ingeborg.
Jeg har også lett etter Ole og Ingeborg i 1801 ,men kan ikke finne dem. Så antagelig døde en eller begge to før 1801 og barna ble spredt (??) eller at en av foreldrene giftet seg på nytt.
Jeg spurte hun som mente Christian var sønn av Ole og Ingeborg hvordan hun fant ut det ,men det kunne hun ikke huske ,sa da må jeg prøve andre muligheter for å finne det ut.
Christian og Olea hadde ikke flere barn heller ,hvertfall ikke født før 1819 i Moss (Olea født 1777)
mvh Erik
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 5 (1814-1828), Fødte og døpte 1819-1820, side 82-83.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-43
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020299.jpg
Christian var da arbeider på jernverket i Moss og sønnens faddere var Anne Christophersdatter ,Maria Larsdatter ,Andreas Svendsen ,Hans Albretsen og Christian Jacobsen. Etter det jeg kan se ingen sammenheng med Ole og Ingeborg.
Jeg har også lett etter Ole og Ingeborg i 1801 ,men kan ikke finne dem. Så antagelig døde en eller begge to før 1801 og barna ble spredt (??) eller at en av foreldrene giftet seg på nytt.

Jeg spurte hun som mente Christian var sønn av Ole og Ingeborg hvordan hun fant ut det ,men det kunne hun ikke huske ,sa da må jeg prøve andre muligheter for å finne det ut.
Christian og Olea hadde ikke flere barn heller ,hvertfall ikke født før 1819 i Moss (Olea født 1777)
mvh Erik
Re: Christian Larsen Dahlstrøm
Hei.
Nå har jeg så å si lett i det jeg kan lete på når det gjelder å finne mer om Christian Dahlstrøm.
Faktisk hadde jeg ikke sjekket hans sønns andre giftermål i Skiptvet 5 juni 1877, og det burde jeg ha gjort for der står det farsnavn på Christian
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020652.jpg
Her står det svart på hvitt "Christian Larsen Dahlstrøm"
Han var altså født ca 1781 utfra flyttingen til Fredrikstad i 1820
Dahlstrøm høres unektelig svensk ut ,så da har man vel å gjøre med en Christian Larsson ,født ca 1781 i Sverige??.
Det finnes vel ingen Lars Dalstrøm etc i Norge på den tiden (??) BUrde jeg begynne å lete i Sverige når jeg ikke vet hvor Christian var født? Har prøvd å finne ut hvor han var født men det står ingen plass.
mvh Erik
Nå har jeg så å si lett i det jeg kan lete på når det gjelder å finne mer om Christian Dahlstrøm.
Faktisk hadde jeg ikke sjekket hans sønns andre giftermål i Skiptvet 5 juni 1877, og det burde jeg ha gjort for der står det farsnavn på Christian
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020652.jpg
Her står det svart på hvitt "Christian Larsen Dahlstrøm"
Han var altså født ca 1781 utfra flyttingen til Fredrikstad i 1820
Dahlstrøm høres unektelig svensk ut ,så da har man vel å gjøre med en Christian Larsson ,født ca 1781 i Sverige??.
Det finnes vel ingen Lars Dalstrøm etc i Norge på den tiden (??) BUrde jeg begynne å lete i Sverige når jeg ikke vet hvor Christian var født? Har prøvd å finne ut hvor han var født men det står ingen plass.
mvh Erik
Re: Christian Larsen Dahlstrøm
Har tenkt litt mer på min Christian Dahlstrøm. Dersom jeg går ut fra at han het Christian Larsen Dahlstrøm som det står da sønnen gifte seg for andre gang i 1870åra ,har jeg kanskje noe å gå ut fra.
Av faddere da sønnen Ole Lauritz ble født i 1819 var ei Maria Larsdatter ,og da Christian Dahlstrøm ble gift med Olea Olsdatter fra Tune i Moss 1813 var en av forloverne Ole Larsen.
Det blir jo litt dersom og kanskje inni alt dette....
men.......dersom Christian var en Larsen Dahlstrøm og dersom Maria Larsdatter og Ole Larsen var søsken til Christian Larsen Dalstrøm burde det jo gå an å finne ut mer??
Så nå undres jeg om det finnes noen barneflokk i eller rundt Moss, med en Lars som har barna Maria ,Ole og Christian??
Håper noen kan hjelpe!.
mch Erik
Av faddere da sønnen Ole Lauritz ble født i 1819 var ei Maria Larsdatter ,og da Christian Dahlstrøm ble gift med Olea Olsdatter fra Tune i Moss 1813 var en av forloverne Ole Larsen.
Det blir jo litt dersom og kanskje inni alt dette....
men.......dersom Christian var en Larsen Dahlstrøm og dersom Maria Larsdatter og Ole Larsen var søsken til Christian Larsen Dalstrøm burde det jo gå an å finne ut mer??
Så nå undres jeg om det finnes noen barneflokk i eller rundt Moss, med en Lars som har barna Maria ,Ole og Christian??
Håper noen kan hjelpe!.
mch Erik