En Engebret Olsen Arnestad, 24 år, gifter seg 29. desember 1817 med Maren Kristiansdatter Arnestad, 26 år. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-201
De får minst et barn, Kristiane Engebretsdtr. født i Eidsvold 1826. At foreldrene hennes er Engebret og Maren er tidligere blitt diskutert på forumet under Eidsvold https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=77689
Der kommer det også frem at Engebret Olsen dør 24. mai 1847, nr 1538: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1538#ovre Her er han kalt Gudmund Engebret Olsen.
Men, det er noe som ikke stemmer her med alderen. Enten er alder ved dødsfall feil (68 år i 1847, dvs født i 1779), eller alder ved giftemål feil (24 år i 1817, dvs født ca 1793). Også Gudmund i fornavnet ved død virker mistenkelig. Kan det være at det var en annen Engebret (Gudmund Engebret) på Frilsetheie som også var gift med en Maren på omtrent samme tiden?
Dette er egentlig det eneste jeg klarer å finne ut om Engebret Olsen. Er det noen som vet noe mer? F. eks hvem var foreldrene?
Litt usikker på om jeg skulle poste dette under Nes eller Eidsvold, men har lagt det under Nes siden det var her han ble gift.
Hvem var Engebret Olsen f. ca 1793?
Moderator: MOD_Akershus
Re: Hvem var Engebret Olsen f. ca 1793?
Hvor er informasjonen om dødsfall i Eidsvold hentet fra, egentlig? Kirkebøkene mangler jo for den perioden (brent opp, står det på soknehistorikk). Har de rekonstruert lister fra delvis oppbrente bøker? Jeg tenkte kanskje det var tydefeil.. Gaardmand og ikke "Gundmund" som det står der....og alderen kan dermed også være tydet feil. Jeg ser jo dødsfallprotokollen databasen er laget fra, men den er skrevet med skrivemaskin og er av nyere dato.
Mvh
Linda
Mvh
Linda
Hei.
Du kan godt har rett og at Gudmund egentlig er feilskrift for Gaardmann.
I forordet står det følgene for dødfallregisteret:
FORORD:
At de dødsanmeldelsene som er gjengitt her kom for dagen, skyldes en tanke som slo ned i meg en gang i begynnelsen av 1942. Alle dødsfall skal på landet meldes til lensmannen, som igjen sender dødsanmeldelsene til sorenskriveren. Mon det skulle finnes riktig gamle lister hos sorenskriveren her, kom jeg til tenke på. Jeg spurte daværende sorenskriver Ingvald Falch om dette, og han lovte å undersøke om det skulle være noen i arkivet. Noe seinere kunne han opplyse at det virkelig fantes gamle lister der, lister som gikk helt tilbake til 1815.
Under den såkalte brenselsferien i 1942 fikk jeg så utlånt dødsanmeldelseslistene og skrev dem av på min gamle skrivemaskin. Jeg stoppet ved året 1865 - av to grunner. For det ene har vi den viktige folketellingen dette året, og for det andre finnes det i Statsarkivet klokkerbøker som går tilbake til 1861, altså litt lenger enn de bevarte kirkebøker. Det var altså ikke nødvendig å gå lenger. Av de to gjennomslag fikk Statsarkivet det ene og sokneprestens kontor det andre.
Under arbeidet med, gårdshistorien i Eidsvoll Bygds Historie om disse dødsanneldelsene ofte til stor nytte. Takket være dem kunne en skaffe sikre data om dødsår og alder for personer i dette tidsrommet.
Forat flest mulig av dem som driver med slektsgransking skal fa nytte av disse listene, har Eidsvoll kommune velvilligst mangfoldigjort en del eksemplarer. Jeg takker hjertelig for det.
Eidsvoll i september 1974.
Otto Nordheim
Du kan godt har rett og at Gudmund egentlig er feilskrift for Gaardmann.
I forordet står det følgene for dødfallregisteret:
FORORD:
At de dødsanmeldelsene som er gjengitt her kom for dagen, skyldes en tanke som slo ned i meg en gang i begynnelsen av 1942. Alle dødsfall skal på landet meldes til lensmannen, som igjen sender dødsanmeldelsene til sorenskriveren. Mon det skulle finnes riktig gamle lister hos sorenskriveren her, kom jeg til tenke på. Jeg spurte daværende sorenskriver Ingvald Falch om dette, og han lovte å undersøke om det skulle være noen i arkivet. Noe seinere kunne han opplyse at det virkelig fantes gamle lister der, lister som gikk helt tilbake til 1815.
Under den såkalte brenselsferien i 1942 fikk jeg så utlånt dødsanmeldelseslistene og skrev dem av på min gamle skrivemaskin. Jeg stoppet ved året 1865 - av to grunner. For det ene har vi den viktige folketellingen dette året, og for det andre finnes det i Statsarkivet klokkerbøker som går tilbake til 1861, altså litt lenger enn de bevarte kirkebøker. Det var altså ikke nødvendig å gå lenger. Av de to gjennomslag fikk Statsarkivet det ene og sokneprestens kontor det andre.
Under arbeidet med, gårdshistorien i Eidsvoll Bygds Historie om disse dødsanneldelsene ofte til stor nytte. Takket være dem kunne en skaffe sikre data om dødsår og alder for personer i dette tidsrommet.
Forat flest mulig av dem som driver med slektsgransking skal fa nytte av disse listene, har Eidsvoll kommune velvilligst mangfoldigjort en del eksemplarer. Jeg takker hjertelig for det.
Eidsvoll i september 1974.
Otto Nordheim
-
- Sted: OSLO
Beslektede tema:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=77689
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=87909
Ellers noen notater jeg har gjort fra kirkeboka for Nes
Engebret, døpt 05.08.1792. Ole Embrets.. Målerud og Marte Hallvorsd.
Engebret, døpt 25.05.1794 Nes,. Ole Amunds. Finstad og hst. Goro Thostensd. Ourstad
Engebret Olsen Nes, konfirmert 1808, 15 år-
Engebret Olsen Vogstadeie konfirmert 1810,
Engebret Olsen Lundbergeie, konfirmert 1811
Engebret Ols. SandagerE. og Inger Olsd. Bergh i Fenstad, gift 1816
Engebret Olsen Lundberg Eje, 28 år og Berte Hansd. Lundberg, 22, gift 1824
Engebret Olsen Løken, ungk. 30 år og Ane Syversd., 35 år, gift 1825
Enkemann Engebret Olsen Lundbergeie, 39, gift 1833 Maren Jacobsdatter Folberg, Bråten i 1865-tellinga
Han på Lundberg er det neppe, for han var nok på Lundberg også i 1801.
Mulig at Engebret som kom til Pålsbråtan var han som var oppforstringsbarn på Hovi i Nes 1801 Alternativt enten 6-åringen eller 7-åringen på Henu øvre. Men strengt tatt kan vi jo ikke vite om han var født i Nes....
I dødsmeldinga står det Gundmund Engebret Olsen, Frilsætheie, 68 Aar
Ektefelle: Maren, 1 myndig og 5 umyndige arvinger i nedstigende linje.
[/b]
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=77689
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=87909
Ellers noen notater jeg har gjort fra kirkeboka for Nes
Engebret, døpt 05.08.1792. Ole Embrets.. Målerud og Marte Hallvorsd.
Engebret, døpt 25.05.1794 Nes,. Ole Amunds. Finstad og hst. Goro Thostensd. Ourstad
Engebret Olsen Nes, konfirmert 1808, 15 år-
Engebret Olsen Vogstadeie konfirmert 1810,
Engebret Olsen Lundbergeie, konfirmert 1811
Engebret Ols. SandagerE. og Inger Olsd. Bergh i Fenstad, gift 1816
Engebret Olsen Lundberg Eje, 28 år og Berte Hansd. Lundberg, 22, gift 1824
Engebret Olsen Løken, ungk. 30 år og Ane Syversd., 35 år, gift 1825
Enkemann Engebret Olsen Lundbergeie, 39, gift 1833 Maren Jacobsdatter Folberg, Bråten i 1865-tellinga
Han på Lundberg er det neppe, for han var nok på Lundberg også i 1801.
Mulig at Engebret som kom til Pålsbråtan var han som var oppforstringsbarn på Hovi i Nes 1801 Alternativt enten 6-åringen eller 7-åringen på Henu øvre. Men strengt tatt kan vi jo ikke vite om han var født i Nes....
I dødsmeldinga står det Gundmund Engebret Olsen, Frilsætheie, 68 Aar
Ektefelle: Maren, 1 myndig og 5 umyndige arvinger i nedstigende linje.
[/b]
Mange takk for svar. Det er nok en vanskelig sak å finne ut av dette her, men plutselig finner man en puslebit som gjør at tingene faller på plass.