Lars Pedersen og Karen Gabrielsdatter - gift 1782

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Nordland

Svar
58522
Sted: FAUSKE

Lars Pedersen og Karen Gabrielsdatter - gift 1782

Legg inn av 58522 » 12. november 2011 kl. 2.26

Jeg har nå sett igjennom kirkebøkene som er tilgjengelig her på nettet, lett i folketellinger og andre databaser, men finner nesten ingen spor etter hverken Lars eller Karen.

Skulle likt å vite hvor disse to kom fra, når de ble født, og hvem som var foreldrene deres.

Tror at Karen og Peder er født sånn ca 1750-60.

De gifter seg i Busknes kirke 23 mai i 1782, der står det at Lars er fra Berg, men klarer ikke å tyde hva det står om Karen.

Karen dør 22 aug 1834 i Bergsdahlen, Hoel Busknes.
Lars dør 30 may 1835 Berg i Busknes

Regner med at Bergsdahlen og Berg er samme plass.

Vet at de fikk flere barn: Disse er hva jeg har funnet, og fått hjelp til å finne.

Pernilla Gabrielsdatter; Johanna Gabrielsdatter; Udøpt Gabrielsen; Guren Sofia Gabrielsdatter; Abelona Gabrielsdatter; Johanna Ursin Gabrielsdatter; Helvig Sophie Gabrielsdatter og Hanna Pauline Larsdatter.

Hanna Pauline Larsdatter er min stammor og jeg klarer ikke å finne noe særlig av opplysninger om henne heller.
Har to forskjellige fødselsår på Hanna, fra alder ved død i kirkebok og folketelling. Men hun er født ca 1800.

Hanna var gift med Christian Christiansen.
Håper nå at det er noen som kjenner til disse personene og kan hjelpe meg videre.

Mvh Anne :D

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Re: Lars Pedersen og Karen Gabrielsdatter

Legg inn av Astrid Ryen » 12. november 2011 kl. 13.18

Dette er vel Lars og Karen i 1801, Karen har feil farsnavn?

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=529#ovre
Mvh Astrid

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Astrid Ryen » 12. november 2011 kl. 13.44

Trolovelsen Lars Pedersen Berg og karen Gabrielsdatter ibid 5/1-1782:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Buksnes, Ministerialbok nr. 881A02 (1773-1793), Kronologisk liste 1782, side 160-161.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-84

Ibid, latin, forkortelse for ibidem som betyr "samme sted", her: Berg. Dermed skulle det være oppklart.

Digitalisert bygdebok for Buksnes: http://home.no/bygdebok/
Mvh Astrid

58522

Legg inn av 58522 » 12. november 2011 kl. 22.41

Hei Astrid

Takk for at du oppklarte stedsnavnet for meg, var ikke klar over hva " ibid " stod for.

Men har nå ikke kommet lengre med å finne ut hvem som er Lars og Karens foreldre. Og fødselsår på dem.
Mvh Anne

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Legg inn av Magne Østhus » 13. november 2011 kl. 0.39

Hei !

Bare som et skudd i lufta og ingen beviser ellers.

Konfirmerte 1777.

Lars Pederss. 18 år.

Lars Pedersen 17 år.

Men ingen av de to med etternavnet Berg.

Kjeldeinformasjon: Nordland fylke, Buksnes, Ministerialbok nr. 881A02 (1773-1793), Kronologisk liste 1777, side 84-85.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-44

Døde 1835.
Lars Pedersen 76 år.
Nr. 14.
Kjeldeinformasjon: Nordland fylke, Buksnes, Ministerialbok nr. 881A03 (1817-1840), Døde og gravlagde 1835, utan sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-25

Mvh. Magne.

Magne Østhus

Legg inn av Magne Østhus » 13. november 2011 kl. 0.52

Hei !

Døde 1834.
Karen Gabrielsdt. 88 år.
Nr. 19.
Kjeldeinformasjon: Nordland fylke, Buksnes, Ministerialbok nr. 881A03 (1817-1840), Døde og gravlagde 1834, utan sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24

Mvh. Magne.

58522

Legg inn av 58522 » 13. november 2011 kl. 3.31

Hei Magne

Kjempefint at du har tatt deg tid til å hjelpe meg, men hadde du lest hva jeg skrev da jeg la ut forespørselen, hadde du sett at disse opplysningene hadde jeg fra før.
Men finner du noe jeg ikke vet, blir jeg kjempe glad.

Mvh Anne

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 13. november 2011 kl. 10.01

Hei Anne.

Magne hadde nok lest det du skrev, men hvis du leser hva som står her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=11709 spesielt Pkt 4, nest siste del, vil du se at det var for å lette arbeidet til de som vil hjelpe med å lete videre. :shock:

Ha en fortsatt god dag.

Mvh Paul

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 13. november 2011 kl. 14.41

anne skrev:Hei Astrid.....
Men har nå ikke kommet lengre med å finne ut hvem som er Lars og Karens foreldre. Og fødselsår på dem.....

Hvorfor har du ikke søkt på Lars og Karen i den digitaliserte bygdeboka som Astrid viste til? Der finner du jo mye om Lars og hans aner - under Bergsdalen.

Ellers er jeg enig i det Paul skriver. Og Magne kom også med konfirmasjoner - det er vel ikke kommet frem tidligere?
Vennlig hilsen Gry

Magne Østhus

Legg inn av Magne Østhus » 13. november 2011 kl. 18.09

Hei Anne :!:

Jeg har nok sett det som du har tatt med i det første innlegget og videre etter der, men tok det med på grunn av at jeg en del ganger savner at det ikke er tatt med lenker som viser til det som er funnet før.
Er da også enig med Paul Johan og Gry og det som de har tatt med så langt.
Muligens også litt nytt i det som jeg har tatt med, eller ikke det :?:

Ha en fin kveld videre også til dere alle :D

Mvh. Magne :)

58522

Legg inn av 58522 » 15. november 2011 kl. 0.30

Beklager at dere trodde jeg var utakknemmelig.
Vet bare selv hvor mye tid og frustasjon det tar å lete i div. systemer, og mente da bare at Magne kanskje hadde brukt mye tid, som han hadde sluppet hvis han hadde sett hva som stod øverst.
Paul og Gry, dere har rett i at konfirmasjonene hadde jeg ikke, og hvis det ikke er en forglemmelse fra meg, så bruker jeg da virkelig å være takknemmelig for all hjelp jeg får, og takke de som hjelper til.
Når det gjelder den digitaliserte bygdeboka, har jeg lett under gårdsnavn og steder, men finner ikke noen opplysninger som sier meg hvem foreldrene til Lars og Karen er.
Er det mulig å søke på navn i boka? Det er kanskje meg som ikke er flink nok til å bruke den..
Ellers får dere alle ha en fin kveld, og jeg er fremdeles takknemmelig og glad for den hjelpa som er mulig å få fra dere alle her.
Mvh Anne

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 15. november 2011 kl. 9.50

Anne: du er så flink til å takke for hjelp i alle dine etterlysninger så ingen her mener at du har vært utakknemlig :wink:

Vi ønsker bare at det kommer frem linker til det man finner, da det kan stå litt mer der enn det som kommer frem i en etterlysning.

Vedr bygdebøkene: Når du har åpnet fila, kan du trykke "Search" og skrive inn f eks "Gabrielsdatter" og da kommer det opp under "Holsdalen og Bergsdalen" først og under "Justad". Klikker du på det første resultatet vil du finne din "Gabrielsdatter". Evt kan du klikke på Gårdsregister og Holsddalen/Bergsdalen og finne dine under Slektshistorien som kommer litt etter gårdshistorien.

Jeg vil tro du vil lete selv og finne ut av dette, så derfor legger vi ikke inn alt vi finner med en gang slik at du får anetavlen servert ferdig. Men står du fast, er du hjertelig velkommen med nye spørsmål. Vi er alle til her for hygge og nytte :D
Vennlig hilsen Gry

58522

Legg inn av 58522 » 15. november 2011 kl. 15.15

Godt å høre :D

Kjempefint Gry, hadde ikke sett at det var en søkemotor på bygdeboka, og den var jo veldig kjekk å bruke.
Fant faktisk opplysninger veldig kjapt.
Tusen takk igjen, vet at jeg ikke hadde vært kommet så langt på anetreet uten all hjelp herfra.
Kommer sikkrt flere spørsmål senere.
Mvh Anne :D

Svar

Gå tilbake til «Lofoten - ukjent kommune»