Ingvald Drabløs, f. 28.07 1892 i Dalsfjorden, Volda

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Oddbjørn Emil Storslett
Sted: Bergen

Ingvald Drabløs, f. 28.07 1892 i Dalsfjorden, Volda

Legg inn av Oddbjørn Emil Storslett » 14. oktober 2011 kl. 21.52

Hei.

Jeg forsøker å finne noen opplysninger om Ingvald Drabløs, fra Sunnmøre.

Han ble gift med Bjørga Jørgensen fra Vestvågøy i Lofoten. Når vites ikke

Jeg har funnet at navnet Drabløs er å finne både i Sykkylven og i Dalsfjorden Volda.
I klokkerbok Volda/Volda 1884-1903 side 74 no 46 finner jeg en Ingvald Olai Olsen f 28.07 1892,far Ole Martin Eriksen mor Johanne Nilsdtr fra Drabløs Dalsfjorden.

I klokkerboka for Vatne i Skodje side 103 no 11 finner jeg en Ingvald Olai Olsen fra Drabløs (Indre)- fisker fra Drabløs Volden. Han ble da gift Johanne Maria Rasmusdtr fra Vatne,f 1887 . far Rasmus Syvertsen fra Vatne.

Dette ekteparet får en sønn Peder Martin i 1916.

Så nå er spørsmålet om jeg har funnet rette Ingvald Drabløs.

Er det noen i dette forum som har opplysninger om denne/disse personene og evt ettersleket ville jeg sette stor pris på å få høre fra dere.

Denne etterlysningen er også lagt inn under Haram siden jeg har forstått at Skodje/Vatne også ligger under Haram?

Med vennlig hilsen
Oddbjørn E Storslett
Tasabekken 22,
4046 Hafrsfjord
Tlf 51591203/90574065

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Ingvald Drabløs

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 15. oktober 2011 kl. 11.01

Hei

Her er grav til Ingvald Olai Drabløs og hustru Johanne f. Vatne http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2468196

Kan Ingvald ha vært gift to ganger?

Finner også grav til ei Bjørg Drabløs født 1892 død 1988 http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2467128

Dåp til Ingvald og Johannes første barn Reidar Martin født 31/5-1916

Mvh
Marit

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 15. oktober 2011 kl. 12.50

Ingvald Olai Olsen Drabløs på garden Vatne i Haram var fødd 1892. Vatne II side 112.

Ingvald giftet seg ca 22 år gammel i 1914 med Johanne Marie Rasmusdtr Vatne (1887-1963).

Et eventuelt 1. ekteskap med Bjørga skulle da være før 1914. (eller et 2. ekteskap etter 1963 som ikke er nevnt i bygdeboka som har dateringer til ca 1980). Spørsmålsstiller må vel ha et viss begrep om når Ingvald og Bjørga var gift?

Det er etterkommere etter Ingvald. Men det må da eventuelt tas som PM.

Alle disse trådene skaper forvirring og burde vært slått sammen og flyttet til Haram som er rett geografisk sted her!

Oddbjørn Emil Storslett

Legg inn av Oddbjørn Emil Storslett » 16. oktober 2011 kl. 12.52

Hei Marit og Helge.
Takk for svarene deres. :D

Ut fra de opplysningene som er kommet frem de siste dagene både under Sunnmøre - ukjent kommune, under Haram og her under Skodje kan man vel fastslå at Ingvald Drabløs er den personen jeg var på leting etter. Det eneste jeg visste var at Ingvald Drabløs var gift med Bjørga Jørgensen fra Vestvågøy i Lofoten og at han skulle være fra Sunnmøre. Dato for ekteskapets inngåelse var også ukjent. Dette var jo magre opplysninger til å få en god start.

I mellomtiden har det jo kommet hjelp fra Ivar,Helge,Wilfred og Marit, samt en telefon fra en mann I Dalsfjorden.

Ut fra dette tror jeg at man konkludere med følgende:

Ingvald Drabløs er mannen jeg lette etter.
Han var fra Drabløs i Dalsfjorden og flyttet til Vatne og giftet seg med Johanne i 1914
Etter Johannes død i 1963, har han så giftet seg med Bjørga Jørgensen (altså ekteskap nr 2) I siste ekteskap var det ikke barn. Da han døde ble han begravet i sin første kones grav. (i følge teksten på gravsteinen)

Hva gjelder neste gravstein så står det Bjørg. Hun som ble gift med Ingvald er døpt Bjørga. Men man må regne med at dette er andre hustruen til Ingvald. Fødselsåret stemmer i allefall.

Så håper jeg at forvirringen ikke har vært altfor stor siden emnet kanskje har vært plassert på feil sted.

Takk for hjelpen så langt
mvh Oddbjørn

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 16. oktober 2011 kl. 13.49

Heisann

Litt fleire opplysninger kan finnast i Dette emnet som no er stengt på grunn av litt dobbeltposteringer :lol:

Ligger også litt opplysninger Her også

Vi fortsetter diskusjonen her vi er no.

Ha ein fin søndag.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Oddbjørn Emil Storslett

Legg inn av Oddbjørn Emil Storslett » 16. oktober 2011 kl. 14.20

Hei alle som har vært involvert i spørsmålet Ingvald Drabløs.

Takket være all info fra dere, fikk jeg for noen minutter siden kontakt med barnebarnet til Ingvald og her har jeg fått svar på alle de spørsmål jeg hadde.

Takk alle sammen :)

Saken avsluttes herved.

Med vennlig hilsen
Oddbjørn

Svar

Gå tilbake til «Haram»