Hildur Davida Jonsen f.1889 - borte i FT1910? - til Bergen
Moderator: MOD_Nordland
Hildur Davida Jonsen f.1889 - borte i FT1910? - til Bergen
Jeg finner ikke min tante Hildur Davida Jonsen(f. 1889) på 1910-tellingen. Fram til 1900 i hverfall bodde hun som pleiedatter hos sin morfar Hans Andreasen i Stamnes.
Besteforeldrene døde så vidt jeg husker i perioden 1904-1908. Hildur ble som voksen gift med Johannes Haugen (Vestlending) og bosatt i Bergen.
Jeg vet ikke når hun ble gift og ikke når hun dro fra Stamnes. Det er vel trolig hun dro ut i tjeneste når hun ble alene(eller kanskje før).
Jeg skulle gjerne vite mer om hennes "bevegelsr" fra Nordland til Vestlandet.
Kan noen finne henne på 1910-tellingen?
PS. Om hun het Jonsen eller Haugen på den tiden vet jeg naturligvis heller ikke!
Besteforeldrene døde så vidt jeg husker i perioden 1904-1908. Hildur ble som voksen gift med Johannes Haugen (Vestlending) og bosatt i Bergen.
Jeg vet ikke når hun ble gift og ikke når hun dro fra Stamnes. Det er vel trolig hun dro ut i tjeneste når hun ble alene(eller kanskje før).
Jeg skulle gjerne vite mer om hennes "bevegelsr" fra Nordland til Vestlandet.
Kan noen finne henne på 1910-tellingen?
PS. Om hun het Jonsen eller Haugen på den tiden vet jeg naturligvis heller ikke!
- Paul Johan Hals
Re: Hildur borte i 1910
Det er lurt å legge ut link til det du har. Det er jo utgangspunktet for de som vil lete.
Link til FT1900
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... k=577#ovre
Dåpen hennes. Nr 1 kvinnekjønn.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug i Alstahaug, Klokkerbok nr. 830C04 (1882-1895), Fødte og døpte 1889, side 26.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-30
Konfirmasjonen. Nr 5 piger:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Stamnes (Sandnes/Sandnessjøen), Klokkerbok nr. 831C06 (1897-1936), Konfirmerte 1904, side 15.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-19
Mvh Paul
Link til FT1900
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... k=577#ovre
Dåpen hennes. Nr 1 kvinnekjønn.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug i Alstahaug, Klokkerbok nr. 830C04 (1882-1895), Fødte og døpte 1889, side 26.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-30
Konfirmasjonen. Nr 5 piger:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Stamnes (Sandnes/Sandnessjøen), Klokkerbok nr. 831C06 (1897-1936), Konfirmerte 1904, side 15.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-19
Mvh Paul
Tusen takk for råd, men jeg har holdt på så lenge med dette at jeg vet hva som med fordel kan sløyfes av unødvendig informasjon.
Fødselsår og fullt navn ble oppgitt og rekker som regel i folketellingsleting.
Det er altså ferden fra Stamnes til Bergen jeg er interessert i. Kanskje noen finner når/hvor hun gifta seg med Johannes?
mvh Birgith
Fødselsår og fullt navn ble oppgitt og rekker som regel i folketellingsleting.
Det er altså ferden fra Stamnes til Bergen jeg er interessert i. Kanskje noen finner når/hvor hun gifta seg med Johannes?
mvh Birgith
Og jeg tror at Paul Johan har hjulpet så mange her inne at han VET det er smart med lenker! Over 3000 innlegg sier endel.
Det kan være ting der som en ikke tenker over om en er aldri så dreven.

Det kan være ting der som en ikke tenker over om en er aldri så dreven.
Vennlig hilsen Tove
Har du noen forslag???
Jeg har all mulig respekt for nevnte person og alle andre, for så vidt. Det er en av grunnene til at jeg ikke vil kaste bort deres dyrebare tid på å lete opp ting jeg vet fra før og som helt åpenbart er uvedkommende for saken. Mange av mine spørsmål har gjennom årene endt opp med en milelang diskusjon om lenker og desslike. Det har aldri kommet noe ut av det . Jeg tror faktisk noen er så ivrige at de formelig hiver seg over alt som finnes å lese om et tema når de først fatter interesse. Jeg tror ikke noen driver veldedighet.
Det ligger nok en helt spesiell interesse bak . Takk og lov at de finnes, men som Rema sier,-"Det enkle er ofte det beste". Jeg prøver å stille enkle spørsmål og vil ikke at snille mennesker skal kaste bort tida på å gjøre det komplisert.
Jeg har all mulig respekt for nevnte person og alle andre, for så vidt. Det er en av grunnene til at jeg ikke vil kaste bort deres dyrebare tid på å lete opp ting jeg vet fra før og som helt åpenbart er uvedkommende for saken. Mange av mine spørsmål har gjennom årene endt opp med en milelang diskusjon om lenker og desslike. Det har aldri kommet noe ut av det . Jeg tror faktisk noen er så ivrige at de formelig hiver seg over alt som finnes å lese om et tema når de først fatter interesse. Jeg tror ikke noen driver veldedighet.
Det ligger nok en helt spesiell interesse bak . Takk og lov at de finnes, men som Rema sier,-"Det enkle er ofte det beste". Jeg prøver å stille enkle spørsmål og vil ikke at snille mennesker skal kaste bort tida på å gjøre det komplisert.
For øyeblikket leter jeg på Alstadhaug/Stamnes for om mulig å finne en vielse eller flyttemelding. Uten hell så langt. Vet du om disse to hadde barn og når de ble født?
I Bergen? Område i Bergen? Når ble Johannes født? Kan jo finne Hildur gjennom ham?
Kjekt å ha noen årstall for å snevre inn leteområdet. Utrolig hva det kan hjelpe.
Og, bare for å ha sagt det; de fleste her inn vil hjelpe, ikke grave i ting vi ikke har noe med!
I Bergen? Område i Bergen? Når ble Johannes født? Kan jo finne Hildur gjennom ham?
Kjekt å ha noen årstall for å snevre inn leteområdet. Utrolig hva det kan hjelpe.
Og, bare for å ha sagt det; de fleste her inn vil hjelpe, ikke grave i ting vi ikke har noe med!

Vennlig hilsen Tove
Birgith skrev:Har du noen forslag???
Dette var pussig. Jeg har sett gjennom alle dine tråder og 38 innlegg via din profil, men har ikke sett noen milelang diskusjon om "lenker og desslike". Men du har kanskje hatt en annen gjestebruker tidligere som ikke kommer opp nå? Ellers la jeg merke til at det i noen av dine tråder er kommet inn svar som du ikke har "kvittert ut" og at to tråder du startet i mars står uten svar overhode. Kanskje fordi du ikke har lagt ut lenker eller gitt så fyldige opplysninger at noen har tatt seg bry med å engasjere seg? Jeg må nok si meg enig med Paul Johan og Tove - men det er jo ditt valg. Du har selvsagt lest pkt. 4 her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=11709
Venleg helsing Kjetil
Jeg skjønte ikke helt den med "å grave " osv, men pytt sann!
Jeg har nok noen opplysninger om Johannes, men papirene mine ligger på mitt landsted!(de skal hentes hjem) Jeg mener bestemt jeg har funnet deres gravminne på net, men er ikke i stand til å finne det nå. Hildur hadde en sønn ved navn Charles. Jeg tror ikke han var Johannes sin , men de få som lever igjen i slekta er usikre på den saken. Aner ikke når han er født eller hvor. Tror han var sjømann. Både Johannes og Hildur døde på et aldershjem for sjømenn i Bergen en gang på sekstitallet. Alle disse "mysterier" er for øyeblikket ikke
så viktige for meg. Jeg lurer på hvor "vesle" Hildur dro når min oldefar døde og HVORFOR HUN IKKE FINNES I TELLINGA. Om hun hadde huspost så kan det vel hende hun ikke ble tellet med? Var "tyender" regnet med bestandig???
Jeg har nok noen opplysninger om Johannes, men papirene mine ligger på mitt landsted!(de skal hentes hjem) Jeg mener bestemt jeg har funnet deres gravminne på net, men er ikke i stand til å finne det nå. Hildur hadde en sønn ved navn Charles. Jeg tror ikke han var Johannes sin , men de få som lever igjen i slekta er usikre på den saken. Aner ikke når han er født eller hvor. Tror han var sjømann. Både Johannes og Hildur døde på et aldershjem for sjømenn i Bergen en gang på sekstitallet. Alle disse "mysterier" er for øyeblikket ikke
så viktige for meg. Jeg lurer på hvor "vesle" Hildur dro når min oldefar døde og HVORFOR HUN IKKE FINNES I TELLINGA. Om hun hadde huspost så kan det vel hende hun ikke ble tellet med? Var "tyender" regnet med bestandig???
- Paul Johan Hals
Jeg har lett etter mine besteforeldre, samt min far og hans søsken i FT1910 uten å finne dem. De bodde den gang i Nye Sandviksvei 69b i Bergen. Ved å endre søkekriteriene fant jeg at mesteparten av den gata mangler i tellinga. Jeg ser ikke bort fra at det er mange flere områder som mangler, og at dette kan være årsaken til at Hildur ikke er der.
Uten at jeg har kontrollert påstanden, er jeg blitt fortalt at sykehus og andre institusjoner, straffeanstalter etc. heller ikke er med. Grunnen som ble oppgitt var at disse spesielle listene ble makulert rett etter de var opptelt.
Mvh Paul
Uten at jeg har kontrollert påstanden, er jeg blitt fortalt at sykehus og andre institusjoner, straffeanstalter etc. heller ikke er med. Grunnen som ble oppgitt var at disse spesielle listene ble makulert rett etter de var opptelt.
Mvh Paul
Beklager Birgith. Jeg klarer ikke å finne Hildur med det vesle jeg vet.
Fant henne ikke i Alstahaug/Stamnes som viet eller utflyttet.
Innflyttet Bergen har jeg ikke sett på da det er så omfattende.
Du får kanskje prøve sjøl.
Fant henne ikke i Alstahaug/Stamnes som viet eller utflyttet.
Innflyttet Bergen har jeg ikke sett på da det er så omfattende.
Du får kanskje prøve sjøl.
Vennlig hilsen Tove
- Gry Onarheim Dahlmo
Birgith skrev:Hildur hadde en sønn ved navn Charles. Jeg tror ikke han var Johannes sin , men de få som lever igjen i slekta er usikre på den saken. Aner ikke når han er født eller hvor. Tror han var sjømann.
Har du sjekket emigrantlistene? Hildur kan jo ha hatt et opphold i USA og fått en sønn der? Navnet Charles finnes jo i FT1900 også, men verdt å prøve ut emigrantlistene...
Vennlig hilsen Gry
Heisann Birgith!
Kanskje Gry kom med løsningen her.
I så fall kom folketellinga 1900 til nytte
Denne dama heter Davida Andreassen og emigrerte i 1907.
Hildur Davidas bestefar kalte seg for Andreassen, ikke sant?
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... 33651#ovre
Kanskje Gry kom med løsningen her.
I så fall kom folketellinga 1900 til nytte

Denne dama heter Davida Andreassen og emigrerte i 1907.
Hildur Davidas bestefar kalte seg for Andreassen, ikke sant?
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... 33651#ovre
Vennlig hilsen Tove
Jeg følger ikke helt med...
Jeg opplyste vel i begynnelsen at bestefaren het Andreassen vel? Man trengte ikke 1900 tellinga til det???
Ellers kan det jo hende at damen dro en tur til Amerika. Mor fortalte dog aldri noe om det.
Jeg vil tro at hun visste om noe så spesielt i sin søsters liv. Tante Hildur brukte aldri navnet Davida. Ikke så greit, nei!
Jeg opplyste vel i begynnelsen at bestefaren het Andreassen vel? Man trengte ikke 1900 tellinga til det???
Ellers kan det jo hende at damen dro en tur til Amerika. Mor fortalte dog aldri noe om det.
Jeg vil tro at hun visste om noe så spesielt i sin søsters liv. Tante Hildur brukte aldri navnet Davida. Ikke så greit, nei!
Birgith skrev:
Ja, ja - om det ikke er så greit, er det i alle fall flott å se at du viser slik ekte begeistring for den innsatsen som hittil er forsøkt gjort av Paul, Tove og Gry!
Ja, ja - om det ikke er så greit, er det i alle fall flott å se at du viser slik ekte begeistring for den innsatsen som hittil er forsøkt gjort av Paul, Tove og Gry!
Venleg helsing Kjetil
- Gry Onarheim Dahlmo
Birgith skrev:Jeg har nok noen opplysninger om Johannes, men papirene mine ligger på mitt landsted!(de skal hentes hjem) Jeg mener bestemt jeg har funnet deres gravminne på net, men er ikke i stand til å finne det nå. Hildur hadde en sønn ved navn Charles. Jeg tror ikke han var Johannes sin , men de få som lever igjen i slekta er usikre på den saken. Aner ikke når han er født eller hvor. Tror han var sjømann. Både Johannes og Hildur døde på et aldershjem for sjømenn i Bergen en gang på sekstitallet.
Har du sendt en forespørsel til Statsarkivet i Bergen? Hvis de døde på et aldershjem for sjømenn og på 60-tallet vil vel ikke det være for stor jobb å lete etter evt skifteattest for de dyktige medarbeiderne der. Her vil evt Charles dukke opp og kanskje med sine etterkommere? Mulig du der vil finne nålevende som kan fortelle deg om "den unge Hildur". Verdt et forsøk

Vennlig hilsen Gry
Godt forslag!
Charles hadde ingen etterkommere. Han var min fetter, men jeg traff ham aldri.
Takk,-jeg skal prøve dette!
Charles hadde ingen etterkommere. Han var min fetter, men jeg traff ham aldri.
Takk,-jeg skal prøve dette!
-
- Sted: KJERRINGØY
Det er vel Hildur og mannen vi finner her i 1934 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 23542#ovre
og trolig hun som døde i 1962 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 58700#ovre
Johannes som var sjømann er heller ikke å finne i 1910, kanskje de begge var dratt til sjøs?
Hill-Gunn
og trolig hun som døde i 1962 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 58700#ovre
Johannes som var sjømann er heller ikke å finne i 1910, kanskje de begge var dratt til sjøs?
Hill-Gunn
-
- Sted: KJERRINGØY
Johannes sin død, samme år og samme sted http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 58606#ovre
Ja, du skal gjerne se det!
De opplysningene du ga nå, er de jeg har i mine papirer"på landet".
Jeg har visst Johannes sin dødsdato/år også, men husker som sagt ikke.
Grunnen til at jeg i utgangspunktet lurte på om noen kunne finne tante på 1910-tellinga
var at jeg heller ikke kunne finne Hildurs (og mors) onkel Anders Hansen med familie som beviselig bodde i Sandnessjøen (omegn) hele livet. Noen "på net" svarte kort og greit:"Er det disse?" Det var det og jeg var fryktelig imponert. Jeg hadde lett lenge og mye...
De opplysningene du ga nå, er de jeg har i mine papirer"på landet".
Jeg har visst Johannes sin dødsdato/år også, men husker som sagt ikke.
Grunnen til at jeg i utgangspunktet lurte på om noen kunne finne tante på 1910-tellinga
var at jeg heller ikke kunne finne Hildurs (og mors) onkel Anders Hansen med familie som beviselig bodde i Sandnessjøen (omegn) hele livet. Noen "på net" svarte kort og greit:"Er det disse?" Det var det og jeg var fryktelig imponert. Jeg hadde lett lenge og mye...
Jeg greier ikke svare før nye har skrevet, så det blir litt i hytt og pine.
Det var på forslaget om at de begge muligens var dratt til sjøs jeg svarte " du skal gjerne se det"
Det var på forslaget om at de begge muligens var dratt til sjøs jeg svarte " du skal gjerne se det"
Beklager at jeg ikke husket at du nevnte Hans Andreassen i ditt første innlegg.
Beklager også at jeg ikke visste at Hildur ikke brukte Davida.
Du sa ingenting om det.
Så da ble vel den emigrerende damen et bomskudd.
Jeg trodde bare i min enfoldighet at det var en god kandidat.

Beklager også at jeg ikke visste at Hildur ikke brukte Davida.
Du sa ingenting om det.

Jeg trodde bare i min enfoldighet at det var en god kandidat.
Vennlig hilsen Tove
Heisann!
Enfoldig er du nå i allefall ikke!
For alt jeg vet kan dama plutselig ha bytta etternavn en kort stund og dratt til Amerika.
Det er jo ingen igjen å spørre!
Hildur var mormors barn født utenfor(eller før) ekteskap og ble igjen i Stamnes da mormor gifta seg med en trønder og etablerte seg i Trondheim. På det viset vokste ikke Hildur og mor opp på samme sted. De hadde dog god kontakt hele livet. Likevel kan det jo hende at mor ikke fant det nødvendig å opplyse meg om tantes eventuelle Amerikaferd.
Jeg har lett noen år etter Hildurs giftemål i Bergen, men det er nå en helt annen sak.
Jeg lurte bare på om noen som snarast ville kikke etter i folketellinga for å se om/hvor hun hadde gjemt seg! Jeh har prøvd Hildur, Hilldur, Jonsen, Johnsen, Haugen og Hougen.
Borte vekk.
Enfoldig er du nå i allefall ikke!
For alt jeg vet kan dama plutselig ha bytta etternavn en kort stund og dratt til Amerika.
Det er jo ingen igjen å spørre!
Hildur var mormors barn født utenfor(eller før) ekteskap og ble igjen i Stamnes da mormor gifta seg med en trønder og etablerte seg i Trondheim. På det viset vokste ikke Hildur og mor opp på samme sted. De hadde dog god kontakt hele livet. Likevel kan det jo hende at mor ikke fant det nødvendig å opplyse meg om tantes eventuelle Amerikaferd.
Jeg har lett noen år etter Hildurs giftemål i Bergen, men det er nå en helt annen sak.
Jeg lurte bare på om noen som snarast ville kikke etter i folketellinga for å se om/hvor hun hadde gjemt seg! Jeh har prøvd Hildur, Hilldur, Jonsen, Johnsen, Haugen og Hougen.
Borte vekk.
Hei
Den Davida som reiste til USA i 1907 oppgir ved ankomst til EllisIsland en John Andreassen, Fanvik i Helgsland som nærmeste slektning i Norge.
Hun skal til sin onkel Jon Andersen i Oregon.
Vivi
Den Davida som reiste til USA i 1907 oppgir ved ankomst til EllisIsland en John Andreassen, Fanvik i Helgsland som nærmeste slektning i Norge.
Hun skal til sin onkel Jon Andersen i Oregon.
Vivi
Da var det vel ikke henne likevel. Jeg har rimelig god greie på slekta der oppe og disse navnene var ukjente.
Den godeste Hildur var vel trolig på flyttefot på den tida tellinga foregikk og da kan hun rett og slett ha blitt"forbigått". Takk likevel.
Den godeste Hildur var vel trolig på flyttefot på den tida tellinga foregikk og da kan hun rett og slett ha blitt"forbigått". Takk likevel.
Hei
Hildur var i Bergen 27/2 1910 for da ble sønnen Charles Arthur døpt.
Han var født 21/12 1909 og far hans het også Charles Meyer.
Nr 20:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-246
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030246.jpg
Her er Charles som pleiesønn i 1910:
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036708017527/
Hvis du ser litt nedenfor Hildur og mannen på den listen Hill-Gunn Jensen fant fra Bergen i 1934 så ser du Charles der.
Her er Charles sitt gravminne. (Dobbeltklikk)
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1608555
Vivi
Hildur var i Bergen 27/2 1910 for da ble sønnen Charles Arthur døpt.
Han var født 21/12 1909 og far hans het også Charles Meyer.
Nr 20:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-246
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030246.jpg
Her er Charles som pleiesønn i 1910:
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036708017527/
Hvis du ser litt nedenfor Hildur og mannen på den listen Hill-Gunn Jensen fant fra Bergen i 1934 så ser du Charles der.
Her er Charles sitt gravminne. (Dobbeltklikk)
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1608555
Vivi
Kjempeartig!
Jeg hadde nettopp sett Charles på den lista og hadde begynt å lete etter hans konfirmasjon i Nykirken. Jeg mente det var riktig kirke i forhold til adressen i -34.
Jeg fant ham ikke!
På 1910-tellinga fant jeg faren som visstnok bodde i Arendal.Nå vet jeg at tante ble på "småvei" allerede året før bestefarsheimen ble oppløst (grunnet de gamles bortgang)
Hildur hadde trolig reist ut i vokselivet ganske tidlig da.
Nå har jeg vel rimelig god "dekning " på damen.
Tusen takk!!!
Jeg hadde nettopp sett Charles på den lista og hadde begynt å lete etter hans konfirmasjon i Nykirken. Jeg mente det var riktig kirke i forhold til adressen i -34.
Jeg fant ham ikke!
På 1910-tellinga fant jeg faren som visstnok bodde i Arendal.Nå vet jeg at tante ble på "småvei" allerede året før bestefarsheimen ble oppløst (grunnet de gamles bortgang)
Hildur hadde trolig reist ut i vokselivet ganske tidlig da.
Nå har jeg vel rimelig god "dekning " på damen.
Tusen takk!!!