Frederick Hugh Pallitzer, f. 1822 i England/Irland
Moderator: MOD_Emigranter
Frederick Hugh Pallitzer, f. 1822 i England/Irland
Frederick Hugh Pallitzer kom til Orkdal rundt 1862 sammen med kone og tre døttre. De bodde på Øyen. Fram til han døde i 1883 drev Pallitzer som en av de første utlendinger jakt og laksefiske.
Vi ønsker opplysninger om hans fortid og bakgrunn i England/Irland. Andre opplysninger om han og hans familie er også av interesse.
Vi ønsker opplysninger om hans fortid og bakgrunn i England/Irland. Andre opplysninger om han og hans familie er også av interesse.
Re: Frederick Hugh Pallitzer, f. 1822 i England/Irland
Jeg finner ikke han i England. Hva het hans kone og barn, og når var de født?
FT1865: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 1091#nedre
Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Merknad (gard) Overskrift
198 2 63 2det Ørkedal Ørkedal Øien 30 2
Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Trussamf. Hestar Stort kveg Får Bygg Havre Erter Poteter
1091 15 1 F.J. Patiser Logerende Jagt-mand g 36 m Irland Reformered 1
1092 16 Emelia Patiser hans Kone g 28 k Engegeland!! Reformered
1093 17 Carl Patiser deres Søn ug 12 m Ny Seeland i Australien Reformered
1094 18 Edvard Patiser deres Søn ug 11 m Ny Seeland i Australien Reformered
1095 19 Cecil Patiser deres Søn ug 9 m Ny Seeland i Australien Reformered
1096 20 Edith Patiser deres Datter ug 6 k Irland Reformered
1097 21 Elen Schaalial Huusjomfru ug 27 k Irland Katolik
1098 22 Sera Greg Kammerjomfru ug 24 k Irland Reformeret
Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Merknad (gard) Overskrift
198 2 63 2det Ørkedal Ørkedal Øien 30 2
Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Trussamf. Hestar Stort kveg Får Bygg Havre Erter Poteter
1091 15 1 F.J. Patiser Logerende Jagt-mand g 36 m Irland Reformered 1
1092 16 Emelia Patiser hans Kone g 28 k Engegeland!! Reformered
1093 17 Carl Patiser deres Søn ug 12 m Ny Seeland i Australien Reformered
1094 18 Edvard Patiser deres Søn ug 11 m Ny Seeland i Australien Reformered
1095 19 Cecil Patiser deres Søn ug 9 m Ny Seeland i Australien Reformered
1096 20 Edith Patiser deres Datter ug 6 k Irland Reformered
1097 21 Elen Schaalial Huusjomfru ug 27 k Irland Katolik
1098 22 Sera Greg Kammerjomfru ug 24 k Irland Reformeret
Takk for godt svar!
Dessverre hadde jeg ingen oppl. om Pallitzers kone og barn. Søkte på folketellingen 1865, men fant ingen Pallitzer!
Har du tips om hvor en kan lete etter oppl. fra Irland?
Dessverre hadde jeg ingen oppl. om Pallitzers kone og barn. Søkte på folketellingen 1865, men fant ingen Pallitzer!
Har du tips om hvor en kan lete etter oppl. fra Irland?
Etter opplysninger fra den irske ambassade i Oslo viser det seg at etternavnet skal være PALLISER. Ved å google finner jeg mange nye opplysninger. Fortsatt mangler mye. Kanskje det var en tanke å prøve å finne fram til noen av mulige etterkommere?
- Vidar Sigurd Øverlie
- Sted: LARVIK
Hei,
Ancestry har en del opplysninger om Frederick, hans aner og etterkommere, bl.a. følgende:
Frederick Hugh Palliser
Birth: 20 Aug 1826 - Dublin, Ireland
Marriage: 12 Aug 1852 - Bloomsbury, London, England
Death: 1883 - Trondheim, Sor-Trondelag, Norway
Parents: Wray Bury Palliser, Anne Gledstanes
Spouse: Emily Price
Om ønskelig kan jeg prøve å sette deg i kontakt med personen som har lagt inn opplysningene.
Ancestry har en del opplysninger om Frederick, hans aner og etterkommere, bl.a. følgende:
Frederick Hugh Palliser
Birth: 20 Aug 1826 - Dublin, Ireland
Marriage: 12 Aug 1852 - Bloomsbury, London, England
Death: 1883 - Trondheim, Sor-Trondelag, Norway
Parents: Wray Bury Palliser, Anne Gledstanes
Spouse: Emily Price
Om ønskelig kan jeg prøve å sette deg i kontakt med personen som har lagt inn opplysningene.
Vidar Øverlie
Hei!
Takk for velvillig svar! Som du ser har jeg også funnet noen opplysninger via en person i den irske ambassade i Oslo.
Jeg vil gjerne at du setter meg i kontakt med den personen du nevner.
Hjertelig hilsen fra Olav
Takk for velvillig svar! Som du ser har jeg også funnet noen opplysninger via en person i den irske ambassade i Oslo.
Jeg vil gjerne at du setter meg i kontakt med den personen du nevner.
Hjertelig hilsen fra Olav
http://www.waterfordcountyimages.org/ex ... liser.html
Number : UK1627
Title : Frederick Hugh Palliser
Description : Frederick Hugh Palliser (1826 - 1883) photographed at an unknown location. Frederick was the son of Wray Palliser, Comeragh House, County Waterford.
Photographer/Artist : Unknown
Image Date : Circa 1870
Museum Contact : Murphy, Sean
Donor : Name Kept Private
Number : UK1627
Title : Frederick Hugh Palliser
Description : Frederick Hugh Palliser (1826 - 1883) photographed at an unknown location. Frederick was the son of Wray Palliser, Comeragh House, County Waterford.
Image Date : Circa 1870
http://thepeerage.com/p39120.htm
Frederick Hugh Palliser1
M, #391192, b. 3 July 1826
Frederick Hugh Palliser was born on 3 July 1826.1 He married Emily Price, daughter of Sir Charles Price, on 12 August 1852.1
He was the son of Wray Bury Palliser and Anne Gledstones.2,1
Children of Frederick Hugh Palliser and Emily Price
1.Farquhar Edward Bury Palliser2
2.Cecil Hunter Bury Palliser2
3.Edith Charlotte Bury Palliser2
4.Charles Frederick Wray Bury Palliser+2 b. 26 Jul 1854
Citations
1.[S47] Hugh Montgomery-Massingberd, editor, Burke's Irish Family Records (London, U.K.: Burkes Peerage Ltd, 1976), page 462. Hereinafter cited as Burke's Irish Family Records.
2.[S47] Hugh Montgomery-Massingberd, Burke's Irish Family Records.
Frederick Hugh Palliser1
M, #391192, b. 3 July 1826
Frederick Hugh Palliser was born on 3 July 1826.1 He married Emily Price, daughter of Sir Charles Price, on 12 August 1852.1
He was the son of Wray Bury Palliser and Anne Gledstones.2,1
Children of Frederick Hugh Palliser and Emily Price
1.Farquhar Edward Bury Palliser2
2.Cecil Hunter Bury Palliser2
3.Edith Charlotte Bury Palliser2
4.Charles Frederick Wray Bury Palliser+2 b. 26 Jul 1854
Citations
1.[S47] Hugh Montgomery-Massingberd, editor, Burke's Irish Family Records (London, U.K.: Burkes Peerage Ltd, 1976), page 462. Hereinafter cited as Burke's Irish Family Records.
2.[S47] Hugh Montgomery-Massingberd, Burke's Irish Family Records.
http://www.waterfordcountyimages.org/ex ... liser.html
Number : UK1626
Title : Tombstone Of Frederick Hugh Palliser
Description : The tombstone of Frederick Hugh Palliser.
Image Date : Circa 1883
Number : UK1626
Title : Tombstone Of Frederick Hugh Palliser
Description : The tombstone of Frederick Hugh Palliser.
Image Date : Circa 1883
http://www.waterfordcountylibrary.ie/lo ... 1817-1887/
Frederick Hugh was born on the 3rd of July 1826 and died in Orkdal, Norway in 1883. He explored Siberian Waters off the Coast of Norway and was accompanied on one of these expeditions by his brother John Edward Matthew of Annesgift Tipperary.
Frederick Hugh was born on the 3rd of July 1826 and died in Orkdal, Norway in 1883. He explored Siberian Waters off the Coast of Norway and was accompanied on one of these expeditions by his brother John Edward Matthew of Annesgift Tipperary.
http://www.biographi.ca/EN/ShowBio.asp?BioId=39869
Palliser succeeded to the family estates on his father’s death in November 1862. That same year he went off to the West Indies on a semi-official mission, the nature of which remains a mystery. However, it is known that from Nassau he ran the “Yankee” blockade to visit the Confederate states. In 1869 he undertook yet another notable voyage, this time with his brother Frederick Hugh, in his own specially reinforced craft, to Novaya Zemlya (U.S.S.R.) and the Kara Sea. Again, big game and exploration were twin objectives.
Such ventures were costly. Born to wealth, neither Palliser nor his brothers seem to have been able to adapt themselves to a serious decline in the family fortune. Frequent travel meant that Palliser was not often at home to look after the family estates. These estates were heavily mortgaged, and had to be rescued by Fairholme money. When Palliser died they passed to his eldest niece, Caroline Fairholme. She, with her mother and her sisters, as well as with Frederick’s family, had found a home with her unmarried, dearly loved uncle at Comragh House. There John Palliser died. He lies in a grave in little Kilrossanty churchyard.
Palliser succeeded to the family estates on his father’s death in November 1862. That same year he went off to the West Indies on a semi-official mission, the nature of which remains a mystery. However, it is known that from Nassau he ran the “Yankee” blockade to visit the Confederate states. In 1869 he undertook yet another notable voyage, this time with his brother Frederick Hugh, in his own specially reinforced craft, to Novaya Zemlya (U.S.S.R.) and the Kara Sea. Again, big game and exploration were twin objectives.
Such ventures were costly. Born to wealth, neither Palliser nor his brothers seem to have been able to adapt themselves to a serious decline in the family fortune. Frequent travel meant that Palliser was not often at home to look after the family estates. These estates were heavily mortgaged, and had to be rescued by Fairholme money. When Palliser died they passed to his eldest niece, Caroline Fairholme. She, with her mother and her sisters, as well as with Frederick’s family, had found a home with her unmarried, dearly loved uncle at Comragh House. There John Palliser died. He lies in a grave in little Kilrossanty churchyard.
Hei Hanne Line!
Jeg ble så glad for dine fine svar! Nå undres jeg på om vi kan finne opplysninger via dagens etterkommere eller fra noen andre i Waterford. Om de har flere opplysninger om denne iren som "forvillet" seg hit til Orkdal for å jakte og fiske. Avdøde tannlege Johannes Røhme på Orkanger skriver i en artikkel at Palliser kom hit til slutt som en ensom og sjuk mann og døde her. Fortsatt hviler det en mystikk over denne mannen.
Hvis du vil hjelpe meg videre, er jeg svært takknemlig!
Beste hilsen fra
Olav
Jeg ble så glad for dine fine svar! Nå undres jeg på om vi kan finne opplysninger via dagens etterkommere eller fra noen andre i Waterford. Om de har flere opplysninger om denne iren som "forvillet" seg hit til Orkdal for å jakte og fiske. Avdøde tannlege Johannes Røhme på Orkanger skriver i en artikkel at Palliser kom hit til slutt som en ensom og sjuk mann og døde her. Fortsatt hviler det en mystikk over denne mannen.
Hvis du vil hjelpe meg videre, er jeg svært takknemlig!
Beste hilsen fra
Olav
Har du funnet nålevende etterkommere da?
Jeg har skrevet til Waterford i Irland ang. muslige etterkommere, men har ikke hørt noe ennå.
- Vidar Sigurd Øverlie
- Sted: LARVIK
I følge Ancestry.com opplysningene finnes det nålevende etterkommere, men jeg har ikke klart å komme i kontakt med personen som sitter på disse opplysningene. Olav, jeg sender deg en PM om dette.
mvh
Vidar
mvh
Vidar