1600-tallets kilder

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

1600-tallets kilder

Legg inn av Kjell Halvorsen » 12. september 2011 kl. 11.40

Hei,

Jeg har et todelt spørsmål om bruk av kilder fra 1600-tallet fram til 1683/1687 som jeg håper noen vil vurdere og kanskje gi meg svar på.

A. I hvilken grad kan/bør en stole på at transkribering av kildemateriale, i dette tilfellet tingbøker fra medio 1600-tallet, er korrekt gjengitt ? Informasjonen består av tingboknr nn i sorenskriverembete xxx, tingsted med dato samt en form for saksbeskrivelse – eks ’Lensmand’, ’Brev’, ’Gjæld’ og liknende, avsluttet med tilhørende tekst som beskriver sakens gang og utfallet av tingbehandlingen.

Eksempel fra tingbok for Nedre Romerike nr 7:
'Skedsmo 6.7.1668 Lendsmand - Ved forrige lendsmand Hans Stalsbergas død ble best.at Bastian Hansen skal selv holde fogeden, skriverne og deres folk med mat og drikke.Til gjengj.skal elendm.ha best.godtgj. av alm'

I min søken etter røttene har jeg som målsetting å alltid selv kontrollere andres kilderef, der dette er praktisk mulig. Må/bør jeg ’oppfinne hjulet’ en gang til – dvs personlig finne fram til kildene nevnt ovenfor og verifisere denne informasjonen ? Håper på svar fra flere om deres eventuelle erfaringer og synspunkter på dette.

B. Jeg søker å dokumentere med kildereferanse utsagn fra ulike forfattere av artikler om en av mine aner – en gammel høvding og bondelensmann fra Skedsmo, Hans Madsen Stalsberg (ca 1574-1668).

Eksempel: I dette utdraget fra en artikkel av Johan Garder inntatt i Romerike Ættehistorielags årbok, hefte nr 3 – side 84, refereres det til skifter i Skedsmo, Nedre Romerike Sorenskriveri i 1659 og 1668.

’Under overskriften «Proprietærene på Stalsberg» forteller tidsskriftets daværende red., hr. S. H. Finne-Grønn at Hans Madsen Stalsberg var værsønn av den i 1609 til 1612 omtalte foged på Nedre Romerike, Nils Rasmussøn, hvis hustru, Karen Hansdtr. satt som enke på Stalsberg i 1613. Hans Madsen Stalsbergs hustru måtte i så fall være en Nils datter, og det antydes at hun skal hete Anne. Det skulde være interessant å få oplyst hvor hr. Finne-Grønn har disse oplysninger fra. Lensmann i Skedsmo, Hans Madsen Stalsbergs hustru het nemlig Marte Gulbrandsdatter og er flere gange omtalt under dette navn,. bl. a. i skiftet efter henne der er datert 16., 17. og 18. mai 1659 og ble fremlagt og omtalt en rekke ganger i de prosesser som arvingen anlegger, dels for å få rede på innviklede eiendomfsorhold, dels for a ta Igjen pa odel eiendomme som svigersønnen hadde pantsatt til brukelig pant og aldri maktet å innløse.

Fra 1659 til sin død i februar 1668 var Hans Madsen Stalsberg enkemann og av skiftet efter ham fremgar det ikke at han har vært gift med andre enn Marte Gulbrandsdatter.’

Offentlig arveskifte ble ikke påbudt før 1688. Så langt jeg har forstått begynner ikke skifteprotokoll nr 1 for Nedre Romerike Sorenskriveri før 23 februar 1680. I hvilket arkiv finner jeg skiftene omtalt under B ?

Mvh Kjell H.

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Re: 1600-tallets kilder

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 14. september 2011 kl. 13.33

Kjell skrev:Offentlig arveskifte ble ikke påbudt før 1688. Så langt jeg har forstått begynner ikke skifteprotokoll nr 1 for Nedre Romerike Sorenskriveri før 23 februar 1680. I hvilket arkiv finner jeg skiftene omtalt under B ?

Jeg har funnet skifter i tingbøkene før skifteprotokollene ble opprettet, men da som regel i forbindelse med saker hvor det var relevant at skiftet ble lagt fram i retten. Derfor vil man ikke kunne finne alle skifter i tingbøkene.

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 14. september 2011 kl. 20.44

Takk for synspunkter, Per-Olav.

Da er det nok nærliggende å tro at jeg vil finne de aktuelle skiftene enten omtalt eller delvis inntatt i tingbøkene en tid etter ekteparets død. Iflg artikkelforfatter Johan Garder - B ovenfor - var det flere rettslige prosesser ifm innviklede eiendomsforhold og odelstvister etter Hans Madsen Stalsberg mot slutten av 1600-tallet, så jeg får bare begynne å lete fra mai 1659 og framover !

Kjell H.

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 30. september 2011 kl. 15.10

Hvor langt man kan stole på slike resymerte avskrifter, varierer vel fra tilfelle til tilfelle. Hvem har gjort avskriften, og i hvilken forbindelse? Det er klart at det kan være gjort feil både i lesingen og i omformuleringa til moderne språk.

Hva gjelder skiftene etter Marte Gulbrandsdatter og Hans Madsen, virker det som om kilden er tingboka. Der vil som oftest ikke hele skiftet være gjengitt, men det står kanskje noe slikt i referatet fra én eller flere rettssaker: "Da la NN fram skiftebrevet etter Hans Madsen Stalsbergs salige hustru Marte Gulbrandsdatter, forrettet på Stalsberg 16., 17. og 18. mai 1659, som viste at ..."

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 30. september 2011 kl. 18.36

Takk for det, Kristian. Jeg tolker første del av kommentaren din slik at en selv, uavhengig av troverdigheten til sekundærkildene, bør oppsøke primærkildene for verifisering.
Takk også for veiledning mhp det konkrete spørsmålet om skifter etter Marte Gulbrandsdatter og Hans Madsen. På linje med alt annet arkivmateriale som er gjort tilgjengelig online for oss brukere, har jo dypdykk i tingbøkene fra hjemmestolen ytterligere revolusjonert slektsgranskingen – en unngår tidkrevende reiser og timesvis med gransking av microfilm på Riksarkivet. All ære til deg og dine medarbeidere for dette :D

Kjell H.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»