Kirkebok, Åmot, Hedmark, 1832.

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Randi Stenberg
Sted: Elverum

Kirkebok, Åmot, Hedmark, 1832.

Legg inn av Randi Stenberg » 11. september 2011 kl. 23.52

Har problemer med å lese de 2 rubrikkene ytterst til høyre i par nr 8 side 431, og trenger litt hjelp.

"innf (anf?) 31/5-92??, a ??". Og den ytterst til høyre: a) begge døpt ibid, som ekte, man fra Elverum....(eller noe slikt). Og så er det noe eller noen som er 61 år.... :roll:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-198

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Kirkebok Åmot i Hedmark 1832

Legg inn av Else Berit Rustad » 12. september 2011 kl. 0.08

I den nest ytterste rubrikken ser det ut til å stå: conf. 31/5 32, og under der igjen: a. Dokka.

Det siste er tydeligvis en signatur, men hva det skal bety, skjønner jeg ikke helt. Det kan jo ikke bety confirmert, og ingen av dem er vaksinert heller, siden begge har hatt naturlige kopper. Så dette er merkelig.

Siste rubrikk: Begge disse Folk, som eg. ere fra Elverum, have afleveret Attester ogsaa, i Henseende deres Boer, fra Sorenskriveriet.

Begge hadde jo vært gift tidligere, slik at det var nødvendig med skifteattest før nytt ekteskap kunne inngås.

Jeg kan ikke se at det står noe om 61 år noe sted her?

Mvh
Else B.

Randi Stenberg

Legg inn av Randi Stenberg » 12. september 2011 kl. 0.32

Her ser en hvorfor det er så godt at noen KAN lese det som står skrevet. Jeg var ikke mye i nærheten gitt :oops: Nei, confirmert kan det ikke bety... Og det med 61 år er vel min lesing av ogsaa... tenker jeg :(

Det stemmer at dem begge er fra Elverum og bodde i Elverum i sine første ekteskap.

Uansett så er det riktige personer.

Takk for hjelpen igjen Else.

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 12. september 2011 kl. 4.15

Kan det stå anf. (for "anført") og ikke conf., siden det er rubrikken for jevnførselsregister? Dessverre går det alfabetiske jevnførselsregisteret i den kirkeboken bare til bokstaven H ( på fornavn), så jeg fant dem ikke, men kirkeboken ser ut til å inneholde flere sider, så jeg vet ikke hvorfor de ikke er skannet.(Mulig det ikke står noe der selvsagt). Her er siste siden: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-294

Mvh
Linda

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 12. september 2011 kl. 12.27

Jeg mener også at det står "conf.", men det betyr i så fall at det er noe som er bekreftet den datoen. Muligens opplysningene i merknadsrubrikken.

Mvh Paul

Randi Stenberg

Legg inn av Randi Stenberg » 15. september 2011 kl. 10.19

Hei :) , takk for innlegg til Linda og Paul Johan. Sett mere på det som står skrevet, og heller vel til at det står conf og da er vel forklaringen til Paul Johan troverdig. Men gudskjelov så spiller det jo ingen rolle i forhold til personene jeg har funnet.
Mvh
Randi Stenberg

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»