Anders Haagensen f. 1761
Moderator: MOD_Akershus
Anders Haagensen f. 1761
Jeg har etter litt graving klart å komme meg tilbake til min forfar Anders Haagensen f. 1761. Han var gift med Elisabeth Halvorsdatter f. 1767. De bodde muligens på Haukelia på Skauen i Nes Akershus. I folketellingen fra 1801 står de oppført med 4 barn; Ole, Anders, Hans og Christine, men jeg har fra andre kilder fått indikert at det kom flere barn til etter hvert.
Jeg klarer imidlertid ikke å finne frem til informasjon om foreldrene til Anders Haagensen. Er det tilfeldigvis noen som har vært borte i de samme personene som kan fortelle meg noe mer? Tips om hvor jeg evnetuelt kan lete videre, mottas med takk.
Jeg klarer imidlertid ikke å finne frem til informasjon om foreldrene til Anders Haagensen. Er det tilfeldigvis noen som har vært borte i de samme personene som kan fortelle meg noe mer? Tips om hvor jeg evnetuelt kan lete videre, mottas med takk.
Re: Anders Haagensen f. 1761
Hei.
Her er det en som har forsket på samme slekta uten at foreldre er nevnt, men kanskje verdt å se mer på. Her er flere barn også.
http://www.geni.com/people/Anders-Haage ... 4557329541
Mvh
Morten
Her er det en som har forsket på samme slekta uten at foreldre er nevnt, men kanskje verdt å se mer på. Her er flere barn også.
http://www.geni.com/people/Anders-Haage ... 4557329541
Mvh
Morten
Hei
Det står litt historikk fra Haukelia og Anders Haakensen og hans etterkommere i Gårdshistore fra Nes, Akershus.
Prøver å legge inne et dokument som jeg har skannet fra et tidligere lån av denne boken.
Håper at jeg får det til da, og at det kan hjelpe det litt
Det kan nok forekomme en del feil i denne boken, som bør sjekkes med originale kilder.
Lykke til !!
Det står litt historikk fra Haukelia og Anders Haakensen og hans etterkommere i Gårdshistore fra Nes, Akershus.
Prøver å legge inne et dokument som jeg har skannet fra et tidligere lån av denne boken.
Håper at jeg får det til da, og at det kan hjelpe det litt

Lykke til !!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh Anne-Lise Skillinghaug
Tusen takk til begge to
.
Dette ga meg noe ny informasjon. Spesielt at Anders også går under etternavnet Håkensen. I familien blir det fortalt om opphav fra finner. Navnet Håken, kan det ha finsk opprinnelse? Noen som vet?
Kjell

Dette ga meg noe ny informasjon. Spesielt at Anders også går under etternavnet Håkensen. I familien blir det fortalt om opphav fra finner. Navnet Håken, kan det ha finsk opprinnelse? Noen som vet?
Kjell
Hei igjen.
Uten at jeg har noen dokumentasjon klar, så er det sikkert riktig at dette er etterkommere etter finnene som slo seg ned i Nes, Eidskog, Aurskog. Ellers verserer det mange "artige" historier etter Anders sine etterkommere, spesielt fra Myrvika hvor Anders sin sønn Ole slo seg ned:
http://www.fluefiskeprat.com/skroene4.html
http://romerike.historielag.no/raumnes/ ... ng2002.pdf
Mvh
Morten
Uten at jeg har noen dokumentasjon klar, så er det sikkert riktig at dette er etterkommere etter finnene som slo seg ned i Nes, Eidskog, Aurskog. Ellers verserer det mange "artige" historier etter Anders sine etterkommere, spesielt fra Myrvika hvor Anders sin sønn Ole slo seg ned:
http://www.fluefiskeprat.com/skroene4.html
http://romerike.historielag.no/raumnes/ ... ng2002.pdf
Mvh
Morten

Ja, fantasien er stor og humøret bra. Kjenner meg selv igjen. Den ene historien har jeg også funnet frem til selv, men fiskehistorien var ny. Takk for link.
Det er Ole Andersen og hans sønn Joel Tobias Olsen som er i direkte linje til meg.
Kjell Erik
Jeg har sendt deg en privat melding. Eller kontakt meg på: [email protected]
Hilsen Anne-Lise
Jeg har sendt deg en privat melding. Eller kontakt meg på: [email protected]
Hilsen Anne-Lise
-
- Sted: HAGAN
Anders Haagensen er også en av mine forfedre, jeg har heller ikke funnet noe om hans foreldre. Et sted står det en Anders Haagensen som svensk desertør, men jeg er ikke helt sikker på at det er samme mann. Hvilke av barna er du etterkommer etter?
Dette var en spennende opplysning, og verdt å undersøke litt mer. Kan du eventuelt si litt mer om hvor du har fanget opp dette?
Jeg er etterkommer av Anders Haagensens sønn Ole Andersen, og hans sønn igjen Joel Tobias Olsen. Hva med deg? Dersom du har samme forfedre, si ifra. Vi har de siste månedene fått samlet en del morsomme familiehistorier spesielt om Ole Andersen og hans familie i Myrvika. Vi deler gjerne.
Kjell
Jeg er etterkommer av Anders Haagensens sønn Ole Andersen, og hans sønn igjen Joel Tobias Olsen. Hva med deg? Dersom du har samme forfedre, si ifra. Vi har de siste månedene fått samlet en del morsomme familiehistorier spesielt om Ole Andersen og hans familie i Myrvika. Vi deler gjerne.
Kjell
Joel Tobias Olsen Myrvigen, var han gift med Marie Paulsdtr. Kvernfossen, Sør-Odal? Det er min familie.
Det finnes en Håken eller Haagen Olsen Bråta f. 1725, rett over grensa til Eidskog. Har ikke full oversikt over hans barn, men en mulighet.
Det finnes en Håken eller Haagen Olsen Bråta f. 1725, rett over grensa til Eidskog. Har ikke full oversikt over hans barn, men en mulighet.
-
- Sted: HAGAN
Jeg er også etterkommer av Anders Haagensen (Haukelien). Av deres sønn Svend Andersen. Jeg har sett at det kan se ut som om kona hans er skrevet som både Elisabeth Halvorsdatter og Lisbeth Andersdatter.
Har heller ikke funnet deres foreldre og har som nevnt her også sett at det står skrevet at han svensk desertør.
Er takknemlig hvis noen finner ut mer.
Har heller ikke funnet deres foreldre og har som nevnt her også sett at det står skrevet at han svensk desertør.
Er takknemlig hvis noen finner ut mer.
Hei!
Dette var en nyttig opplysning, da har vi et spor å følge videre
Joel Tobias Olsen var gift med Marie Paulsdatter fra Kvernfossen Sør-Odal. Han vokste opp på Myrvika, men flyttet som voksen til Ynseter (fikk de fleste barna der). Ofte står han referert til som Joel Tobias Ynseter.
Dette var en nyttig opplysning, da har vi et spor å følge videre
Joel Tobias Olsen var gift med Marie Paulsdatter fra Kvernfossen Sør-Odal. Han vokste opp på Myrvika, men flyttet som voksen til Ynseter (fikk de fleste barna der). Ofte står han referert til som Joel Tobias Ynseter.
-
- Sted: VORMSUND
hei
Her kan det bli vanskelig og finne de riktige personene,ved og se i kirkebøkene så virker det som Anders Haagensen noen ganger bruker navnet Haagen Andersen og i folketellingen 1801 heter konen Elisabet Halvorsdtr andre ganger Lisbeth Andersdtr
Hva med dette giftemålet
Viet 26 mars 1794
Haagen Andersen folmo svensk desertør
Lisbeth Andersdtr ibd pike
Når barna i Haaugelia fødes har alle barna Anders Haagensen og Lisbeth Andersdtr som foreldre
Christine f 24 august 1794
Hans f 22 april 1796
Anders f 11 mars 1798
Ole f 8 februar 1801
Svend f 19 februar 1804
Johannes f 12 april 1807
Halvor 1811
Er det noen som har opplysninger om Lisbeth Anderdtr kom fra
Hun dør i 1849 Lisbeth Andersdtr Haukelien 85 år legdsfattig enke
Her kan det bli vanskelig og finne de riktige personene,ved og se i kirkebøkene så virker det som Anders Haagensen noen ganger bruker navnet Haagen Andersen og i folketellingen 1801 heter konen Elisabet Halvorsdtr andre ganger Lisbeth Andersdtr
Hva med dette giftemålet
Viet 26 mars 1794
Haagen Andersen folmo svensk desertør
Lisbeth Andersdtr ibd pike
Når barna i Haaugelia fødes har alle barna Anders Haagensen og Lisbeth Andersdtr som foreldre
Christine f 24 august 1794
Hans f 22 april 1796
Anders f 11 mars 1798
Ole f 8 februar 1801
Svend f 19 februar 1804
Johannes f 12 april 1807
Halvor 1811
Er det noen som har opplysninger om Lisbeth Anderdtr kom fra
Hun dør i 1849 Lisbeth Andersdtr Haukelien 85 år legdsfattig enke

- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Her er ett nyttig hjelpemiddel for de som søker slekt i Nes.
http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Kirkebok.htm
http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Kirkebok.htm
Mvh
Leif B.
Leif B.