Morten Jensen f. 1795 - Nedre Ullern gård
Moderator: MOD_Oslo
Morten Jensen f. 1795 - Nedre Ullern gård
Er det noen som har info om nedre Ullern gård? F.eks. fra eventuell bygdebok for Aker?
Leter etter info om slekten til Morten Jensen, f. 1795 i Aker. Hans far, Jens Pedersen, var gårdbruker på Ullern nedre i FT 1801. Hans kone var Mari Mortensdatter. I FT bor Maris mor, Goro Christophersdatter, også på Ullern. Mer vet jeg dessverre ikke.
Leter etter info om slekten til Morten Jensen, f. 1795 i Aker. Hans far, Jens Pedersen, var gårdbruker på Ullern nedre i FT 1801. Hans kone var Mari Mortensdatter. I FT bor Maris mor, Goro Christophersdatter, også på Ullern. Mer vet jeg dessverre ikke.
Re: Morten Jensen f. 1795 - Nedre Ullern gård
Hei
Så vidt jeg vet finnes det ingen bygdebok for Aker, men kanskje du kan finne noe her
http://www.ager.no/
mvh Kjersti
Så vidt jeg vet finnes det ingen bygdebok for Aker, men kanskje du kan finne noe her
http://www.ager.no/
mvh Kjersti
Takk for tipset 

- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Det finnes et par bøker om Aker som ikke kan kalles bygdebøker, men...
Akersgårder av Henning Sollied, denne inneholder litt info, men mest om eierne til gårdene. Dine er ikke nevnt her. (De var bare brukere, ikke eiere av Ullern).
I boken til Finn Holden, Akergårder i Oslo - en landsens byhistorie - er også Ullern nevnt både i tekst og bilder, men ikke med slektshistorie. Allikevel en utrolig interessant bok som er verdt å lese om du er interessert i Oslo og Akers historie.
Oslo Byarkiv har også mye Aker-kilder!
Akersgårder av Henning Sollied, denne inneholder litt info, men mest om eierne til gårdene. Dine er ikke nevnt her. (De var bare brukere, ikke eiere av Ullern).
I boken til Finn Holden, Akergårder i Oslo - en landsens byhistorie - er også Ullern nevnt både i tekst og bilder, men ikke med slektshistorie. Allikevel en utrolig interessant bok som er verdt å lese om du er interessert i Oslo og Akers historie.
Oslo Byarkiv har også mye Aker-kilder!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Tusen takk! Skal se om jeg får lånt de på biblioteket her oppe! 

- Ingar Finstad
- Sted: SON
Hei.
Jeg vet ikke om det er interessant. Jens og Maries datter Dorthea født 1788 er inngiftet i min slekt. Hun ble gift med Nils Olsen Smestad og fikk minst 6 barn. Jeg har litt data om dem og etterkommere i 2-3 generasjoner. Gi meg beskjed hvis dette er relevant for deg. Jeg har mye slekt i områdene Aker, Sørkedalen og Bærum.
Jeg vet ikke om det er interessant. Jens og Maries datter Dorthea født 1788 er inngiftet i min slekt. Hun ble gift med Nils Olsen Smestad og fikk minst 6 barn. Jeg har litt data om dem og etterkommere i 2-3 generasjoner. Gi meg beskjed hvis dette er relevant for deg. Jeg har mye slekt i områdene Aker, Sørkedalen og Bærum.
- Jan M. Keus
- Sted: JAR
Ingar skrev:Hei.
Her kunne jeg kanskje komme inn med noe spørsmål. Jeg har nylig avsluttet en artikkel om Mor Sæther (=Anne Johansdatter Wiger, 1793-1851), som i sine unge dager tjenestegjorde på gården Nedre Smedstad, og som siden (via sitt barnebarn Anne Marie Schagerberg) ble relatert til proprietær Jens Petter Winderen, barnebarn etter omtalte Dorothea Jensdatter, Ullern. I mine notater har jeg, som du også skriver, 6 barn til henne. Men jeg har ikke alle data. Kanskje du kunne utfylle?
Dette har jeg:
Maren Nilsdatter Smedstad, gift med snekkermester Lars Pettersen. Hun arvet Nedre Smedstad i 1836, men solgte i 1849. Ukjent etterslekt.
Anne Marie Smedstad, ukjent skebne.
Jonette Smedstad, ukjent skjebne.
Marthe Nilsdatter Smedstad, 1816-1878; gift til Winderen. Kalt Akerdronningen; stort etterslekt
Oline Smedstad, 1820-1860; ukjent skjebne.
Nicoline Dorthea Smedstad, 1828-1830
Hilsen
JanM
Hei Ingar.
Jeg vil gjerne ha mer info om Dorthea og hennes etterkommere
Kan gjerne sende over mer info om Mortens etterkommere dersom du skulle ønske det!
Jeg vil gjerne ha mer info om Dorthea og hennes etterkommere