Louis Kilson, Iowa = Lars Kieldsen fra Voss?

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Brukeravatar
Gustav Steensland
Sted: SOLA

Louis Kilson, Iowa = Lars Kieldsen fra Voss?

Legg inn av Gustav Steensland » 2. juli 2011 kl. 23.34

Jeg har fått en forespørsel fra noen jeg kjenner i Minnesota, USA. De har spurt om jeg kan være behjelpelig med å finne informasjon om noen venners slektninger i Norge.

Fra disse vennene har jeg fått informasjon om et historieskrift fra Butler County, Iowa, og der er det en omtale. Her er et utdrag:

"Louis Kilson was an early settler. He was born in the District of Bergen, Norway, October 30, 1807. [...] Mr. Kilson was confirmed in the Lutheran Church; married in June 1838, and came immediately to America, landing in New York City the first day of the following September, soon after starting for Cincinatti, [...]. In 1855 he came to Butler County, and has been a resident of West Point township. He entered 240 acres of land, which still constitutes a part of his homestead."

Jeg har foretatt søk i Digitalarkivet, og der har jeg funnet en Lars Kieldsen blant "utflytta frå Voss 1837-1864", med destinasjon "Nordamerica" i 1838 . Se vedlegg. Mye taler for at dette kan være Louis Kilson.

Det vil være av interesse å få vite om andre kjenner til et samsvar mellom disse to personene. Om det er noen som er i familie med Lars Kieldsen, kan jeg formidle kontakt med dem det gjelder i USA.

Hilsen Gustav Steensland
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Louis Kilson, Iowa = Lars Kieldsen fra Voss?

Legg inn av dn23027 » 3. juli 2011 kl. 0.15

Han giftet seg ihvertfall 22 mai 1838, rett før han emigrerte (par nr 26) : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-168

Og han er døpt i nov 1807 og kan utmerket godt være født 30 okt. ( ca midt på høyre side), mor pige Brita Siurstr Bøe: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-248

Du kan vel nesten ikke finne bedre treff enn denne karen fra Voss? :)

Mvh
Linda

Brukeravatar
Gustav Steensland

Legg inn av Gustav Steensland » 3. juli 2011 kl. 10.57

Hei Linda,

Mange takk for ytterligere informasjon med henvisninger til kildemateriale. Det blir kjekt å formidle dine funn til mine kjenninger i USA.

Hilsen Gustav :)

gj06100

Legg inn av gj06100 » 3. juli 2011 kl. 15.50

Hei!
A quick look at the 1870 Butler co, Iowa census shows that Lewis Kilson's first 3 children were born in Illinois...then the moved to Iowa where the younger children were born.
The oldest son, Albert is married in 1870, age 26 (b. 1844)...lives on a farm next to his father (Lewis).
So the destination when Lewis first arrived in America was apparently Illinois.
Just a quick note for now.
mvh Patty

Brukeravatar
Gustav Steensland

Legg inn av Gustav Steensland » 3. juli 2011 kl. 20.56

Hi, Patty,

Thanks for your added reference and information about his children, etc.. In my quote from the Butler County History (typed from a print of an e-mail from my contact person), I put square brackets [...] where I made omissions. Here is what follows after "starting for Cincinnatti":

"a journey which was a great undertaking in those days. His route was via the Hudson River to Albany; to Buffalo by the Erie Canal; to Cleveland by boat on Lake Erie; thence by the Ohio to Portsmouth on the Ohio River, and to Cincinnatti on a flat boat. Soon after reaching Cincinnatti he was sick for about three months. On his recovery he started for Quincy, Illinois, going by water. He settled in Adams County, where he lived for about twelve years. In 1851, he went to Dane County, Wisconsin, remaining about one year, thence to McHenry County, Illinois. In 1855, he came to Butler County [...]".

Best regards,
Gustav

Brukeravatar
dn19075
Sted: BRØNNØYSUND

Legg inn av dn19075 » 3. juli 2011 kl. 20.58

New York, 1820-1850 Passenger and Immigration Lists
about Lars K???Eilsen Name: Lars K???Eilsen
Arrival Date: 1 Sep 1838
Port of Arrival: New York
Port of Departure: Gothenburg
Place of Origin: Norway
Occupation: Workman
Destination: United States of America
Ship: Brig Uranus
Microfilm Serial Number: M237
Microfilm Roll Number: 37
List Number: 525

Brukeravatar
dn19075
Sted: BRØNNØYSUND

Legg inn av dn19075 » 3. juli 2011 kl. 21.00

New York Passenger Lists, 1820-1957
about Lars Kplsen Boe Name: Lars Kplsen Boe
Arrival Date: 1 Sep 1838
Port of Departure: Gothenburg, Sweden
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: Uranus

Står Lars Kjelsen Boe på image.

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»