Kornelius Olai Kristensen, mulig død i England

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Ulf Erling Thyrhaug
Sted: LEVANGER

Kornelius Olai Kristensen, mulig død i England

Legg inn av Ulf Erling Thyrhaug » 30. juni 2011 kl. 16.27

Min bestefar Kornelius Olai Kristensen er født 04091888 i Meløy, Nordland. Senere bosatt i Vardø. Han forsvant (rømte) fra Vardø ca 1915. Jeg har forsøkt å spore han opp og finner en med samme navn som har seilt mellom England og USA(New York). Jeg finner så en Kornelius Kristensen på samme alder som døde i Winchester i Hampshire i England i 1952. Jeg har fått en bekreftelse på dødsårsak, men der står det ingen ting om fødested. Så jeg får ikke bekreftet om det er rette person. Kan noen hjelpe meg med hvor jeg kan henvende meg eller er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut om det er rette person.

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Re: Kornelius Olai Kristensen, mulig død i England

Legg inn av Vigdis Jøsang » 30. juni 2011 kl. 19.41

Han Kornelius Olai Kristensen finner jeg et familietre for i ancestry.com, som du har lagt ut.

Jeg har sett i flere av de ankomstene til Kornelius Kristensen. Jeg stusser litt på at det er oppgitt noe avvikende antall tjenesteår for ham i de ulike listene. Når jeg da regner på når han begynte å seile til sjøs, så får jeg alt fra 1902, 1905, 1917 og 1920. Yrket snekker er oppgitt for nesten alle, så det er godt mulig at det er samme person likevel.

Den eneste som står Kornelius Olai på, er den første i 1936, hvor det står at han er "Fireman", har hatt 19 års tjeneste på sjøen (dvs fra ca 1917). Det skulle muligvis stemme med at han "rømte" rundt 1915.

Mvh
Vigdis

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Re: Kornelius Olai Kristensen, mulig død i England

Legg inn av Vigdis Jøsang » 30. juni 2011 kl. 19.47

Kanskje sjømannsrullene kan gi noe svar? Statsarkivene sitter kanskje på noen av de rullene?

Mvh
Vigdis

Svar

Gå tilbake til «Andre land - ukjent»