Jeg er etterkommer etter anders nilsen klingøyen og ane christensdt.
De hadde gården klingøyen i orkdal i 1725
De hadde 4 barn: nils f.1725 christen f.1726 gm.margrethe fallentinsdt. i 1752
(jeg er etterkommer av christen og margrethe) elling f.1730 og agnetha?
Da jeg er interessert i og få opplysninger om anders og anes foreldre håper
jeg noen kan hjelpe meg.Er også interessert i og få opplysninger om
margrethe fallentinsdt. foreldre
Else Marie Bye
Anders Nilsen Klingøyen
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: JAKOBSLI
-
- Sted: JAKOBSLI
Re: Anders Nilsen Klingøyen
Hei!
Var på statsarkivet i Trondheim i dag og så der i registeret over skifter i Orkdal sorenskriverembete at det var skifte etter Anders Nielsens kone Ane Christensdatter i 1752. På Klingmoen u Klingen.
Hadde dessverre ikke tid til å se på det!
Skiftet vil vel ikke gi oplysninger om opphavet som du etterlyser men kanskje det kan gi andre opplysninger om familien.
Stig
Var på statsarkivet i Trondheim i dag og så der i registeret over skifter i Orkdal sorenskriverembete at det var skifte etter Anders Nielsens kone Ane Christensdatter i 1752. På Klingmoen u Klingen.
Hadde dessverre ikke tid til å se på det!
Skiftet vil vel ikke gi oplysninger om opphavet som du etterlyser men kanskje det kan gi andre opplysninger om familien.
Stig
Hei,
her er skiftet:
3Aa05 Folio 424b-425b
Anno 1752 Fredag den 15de September
Sted: een huusmands plads under gaarden Klingen beliggende paa Klingmoen udi Ørchedals tinglaug hos den ærlige og velagte dannemand Anders Nielsen
Hovedperson: efter hans avdøde hustrue den ærlige og velagte danneqvinde, nu salige Anne Christensdatter som boede og døde paa bemelte Plads
Arvinger: hendes efterladte husbonde og deres med hverandre udi ægteskab tilsammen avlete 4 levende børn 3 sønner og Een Daatter
1. Niels Andersen, gift, boende paa Sverchmoe
2. Christen Andersen, myndig, tienende i Tronhiem
3. Ellend Andersen, gammel 22 aar
4. Agnethe Andersdatter, gammel 20 aar, ugift
Til formyndere for de umyndige børn: Anders Olsen Grutsetter og Lars Erichsen paa Sverchmoe
Vurderingsmenn: Lensmanden Jon Jonsen Moe og Friderich Jonsen Asbøll
Sum formue : 71 2 2
Sum gjeld : 14 2 22
Igjen å arve: 56 3 4
Formynder for Ellend Andersen, hans svoger Anders Olsen Grutsetter
Formynder for Agnethe Andersdatter, hendes fasters mand Lars Erichsen Svarchmoe
Mvh. Arnt
her er skiftet:
3Aa05 Folio 424b-425b
Anno 1752 Fredag den 15de September
Sted: een huusmands plads under gaarden Klingen beliggende paa Klingmoen udi Ørchedals tinglaug hos den ærlige og velagte dannemand Anders Nielsen
Hovedperson: efter hans avdøde hustrue den ærlige og velagte danneqvinde, nu salige Anne Christensdatter som boede og døde paa bemelte Plads
Arvinger: hendes efterladte husbonde og deres med hverandre udi ægteskab tilsammen avlete 4 levende børn 3 sønner og Een Daatter
1. Niels Andersen, gift, boende paa Sverchmoe
2. Christen Andersen, myndig, tienende i Tronhiem
3. Ellend Andersen, gammel 22 aar
4. Agnethe Andersdatter, gammel 20 aar, ugift
Til formyndere for de umyndige børn: Anders Olsen Grutsetter og Lars Erichsen paa Sverchmoe
Vurderingsmenn: Lensmanden Jon Jonsen Moe og Friderich Jonsen Asbøll
Sum formue : 71 2 2
Sum gjeld : 14 2 22
Igjen å arve: 56 3 4
Formynder for Ellend Andersen, hans svoger Anders Olsen Grutsetter
Formynder for Agnethe Andersdatter, hendes fasters mand Lars Erichsen Svarchmoe
Mvh. Arnt
-
- Sted: RENNEBU
Jeg har litt om aner til både Margrethe Fallentinsdt. og hennes mann Christen Andersen i min base. Du kan få en oversikt over hva jeg har hvis du sender meg en mail: [email protected]
Beste hilsen Inger
Beste hilsen Inger
For øvrig, når det gjeld overnemnte born av Anders Nilsson og Anne Christensdotter: Agnete, f. 1732 er vel den Agnete Andersdotter som er døypt på Svorkmo 7. september 1732 som born av Anders Nielsen, og nok same Agnete som seinare vart gift med bergarbeider Arnt Lovitsson på Svorkmo og er nemnt som enkje der i 1801.
Når det gjeld anane til Anders Nilsson og Anne Christensdotter har eg ikkje stort å bidra med. Anne hadde ei syster Siri gm. Lars Eriksson Svorkmo, etter det eg har notert.
Når det gjeld anane til Anders Nilsson og Anne Christensdotter har eg ikkje stort å bidra med. Anne hadde ei syster Siri gm. Lars Eriksson Svorkmo, etter det eg har notert.