Noen som kjenner igjen stedet ved Brusdalsvannet?
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: ÅRNES
- Kontakt:
Noen som kjenner igjen stedet ved Brusdalsvannet?
Oldefar hadde en hytte ved Brusdalsvannet. Det ene bilde er fra ca. 1921 (med bilen) og det andre fra ca. 1925. Noen som kjenner igjen stedet? Hvor ved Brusdalsvannet kan dette være? Og - hva slags bil er det på bildet? Ser ut som en tidlig Ford??
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Noen som kjenner igjen stedet ved Brusdalsvannet?
Dette må være langt inne ved Brusdalvannet (drikkevannskilden til Ålesund), ser ut som en øy ute i vannet? Dvs det må være på nordsiden, ingen gård/hytte så langt inne sett fra sør. Om du søker på Reiakvam på Gule siderkartet vil du se øyer i vannet, det må være der inne et sted. Trolig over i nåværende Skodje kommune.
Hilsen fra Marianne
-
- Kontakt:
Jeg trodde kanskje det kunne være den første holmen du kommer til fra Ålesund. Den ligger ganske nærme land, og det er fortalt at ungene svømte ut dit. Den neste holmen som kan være mulig er den som heter Sagholmen, men den ligger langt fra "gamlevegen", men den ligger langt inne i Brusdalsvannet. Men det er nok riktig som du sier at det må være på nordsiden. Spørsmålet er hvor gikk veien på 1920 tallet? Gikk den der "gamlevegen" går i dag?
Ja, den gamle veien gikk der veien nært ved vannet går. Nå ser jeg en holme/øy like ved kommunegrensa Ålesund/Skodje, har jeg faktisk ikke sett før. Vi hadde hytta på sørsida av Brusdalsvannet.
Beklager jeg så ikke innlegget ditt fra mai, men håper du fikk noe ut av turen.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... dalsvannet
Beklager jeg så ikke innlegget ditt fra mai, men håper du fikk noe ut av turen.

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... dalsvannet
Hilsen fra Marianne
Kom på at Jan Olav Flatmark skriver historien om brannvesenet i Ålesund, feiervesenet var knyttet til dette. Skal høre med han og sende deg epostadressen.
Jeg vokste opp på gamle brannstasjonen i Kirkegata 35 og der var da et hus nedenfor som feiervesenet disponerte da jeg vokste opp på 1950-tallet, der var tidligere "stallane" som brannhestene sto.
Jeg vokste opp på gamle brannstasjonen i Kirkegata 35 og der var da et hus nedenfor som feiervesenet disponerte da jeg vokste opp på 1950-tallet, der var tidligere "stallane" som brannhestene sto.
Hilsen fra Marianne
-
- Kontakt:
Da må det vel være den holmen nærmest Ålesund. Jeg fikk veldig mye ut av turen til Ålesund. Traff en hyggelig kar (Knut Bjørdal) på biblioteket som hjalp meg med å finne en del kilder. Fant ut en del om feierinspektøren oldefar Pettersen. Hadde vært veldig morsomt å få kontakt med Flatmark. Jeg har en del stoff og bilder han kan ha nytte av.