Pernille Halvorsdatter
Moderator: MOD_Hedmark
Pernille Halvorsdatter
I Åsnesboka 2. Bind side 75 opplyses det om ei Pernille som barn av Halvor Mortensen (Mathisen) f1799. Mens det i folketellingen for 1801 er ei pernile som er 16 år i tilegg til hun som er født 1799.
Resten av barna som blir nevnt i bygdeboka er; Kari 1782, Halvor 1785 og Martin 1796. Videre fikk jeg foreslått tidligere (jeg trudde det var i dette forumet men kan ikke finne det igjen) at halvor Bergersen og Pernille OLSDTR, Saaset gifter seg (Olsdatter feilskrift) 22 okt 1814 ( se lenger ned.
Forutenom Folketellingen og hennes datters dåp Hanna Halvorsdatter kan jeg ikke finnne bevis for hennes eksistens og at hennes far er Halvor Mathisen.
'
Mitt spørsmål er derfor om noen har mer kunnskap om dette? Jeg har lett igjennom alle sidene i kirkebøkene for hof fra 1782 - 1799 uten å finne henne.
Riktignok så er det deler av noen sider som er uleselig så det er jo mulig at hun befinner seg i disse områdene. Men alle innspill er velkomne
================================================================================
Ektemann: Halvor Bergersen
================================================================================
Født: 1790 - Siggerud, Åsnes, Hedmark
Døpt: 1 Aug 1790 - Våler Kirke, Våler, Hedmark (1)
Død:
Begravet:
Far: Berger Pedersen (1754-1824) (2)
Mor: Olea Halvorsdatter (1753-1819)
Ekteskap: 22 Okt 1814 Sted: Åsnes, Hedmark
Hustru: Pernille Halvorsdatter (3)
Født: 1788 - Knappum Aasnes, Hedmark
Døpt:
Død:
Begravet:
Far: Halvor Mathisen (1759- ) (4)
Mor: Cathrine Pettersdatter (1759- )
--------------------------------------------------------------------------------
Hendelser
--------------------------------------------------------------------------------
1. Kommentar: Til ekteskapet, 22 Okt 1814, Åsnes, Hedmark. Her skrives
det at halvor Bergersen og Pernille OLSDTR, Saaset gifter seg, men trur
at det her er en forveksling av navn. De får første barnet døpt
05.02.1815 (nederst side 409), og er da ført som Halvor Bergersen og
Pernille Halvorsdatter Saasetmoen
Barn
1 K Hanna Halvorsdatter
Født: 3 Sep 1827 - Knappum, Hof, Hedmark
Døpt: 14 Okt 1827 - Hof, Hedmark (5)
Død: 21 Aug 1902 - Hof, Hedmark (6)
Dødsårsak: Mavekræft
Begravet: 30 Aug 1902 - Hof, Hedmark
Ektefelle: Knud Johansen (1832-1905) (7)
Ekteskapsdato: 13 Jan 1854 (8)
Ektefelle:
Ekteskapsdato:
Forskningsnotater: Ektemann -
I folketellingen for 1801 skal han være 16 år gammel og tjenestegjorde på
Kongelbæk hos Huusmand Even Halvorsen. Even Halvorsen var fadder i hans sønn
Bergers dåp.
Kilder
1. Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Kronologisk liste
1790, side 8, døpt nr 14.
2. Familysearch.org.
3. 1801-telling for 0424 Hoff. .... Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr.
6 (1822-1841), Fødte og døpte 1827, side 162-163.
4. 1801-telling for 0424 Hoff.
Ektemann: Halvor Mathisen (1)
Født: 1759 - Huslegaarden, Åsnes, Hedmark (2)
Døpt: 25 Feb 1759 - Åsnes Kirke, Åsnes, Hedmark
Død:
Begravet:
Far: Mathis Halvorsen ( - ) (2)
Mor: Rønnou Andersdatter ( - )
Ekteskap: 22 Aug 1782 (3) Sted:
Hustru: Cathrine Pettersdatter (1)
Født: 1759 - Sæter, Hof, Hedmark
Døpt:
Død:
Begravet:
Barn
1 K Pernille Halvorsdatter (4)
Døpt:
Død:
Begravet:
Ektefelle: Halvor Bergersen (1790- )
Ekteskapsdato: 22 Okt 1814 - Åsnes, Hedmark
Ektefelle:
Ekteskapsdato:
2 M Halvor Halvorsen
Født: 1785 - Kjøllen Østre, Aasnes, Hedmark
Døpt:
Død:
Begravet:
Ektefelle:
Ekteskapsdato:
3 M Morten Halvorsen
Født: 1796 - Kielmyren, Aasnes, Hedmark
Døpt: 22 Mai 1796 - Åsnes, Hedmark (5)
Død:
Begravet:
Ektefelle:
Ekteskapsdato:
4 K Kari Halvorsdatter
Født: 1783 - Kjøllen Østre, Aasnes, Hedmark
Døpt:
Død:
Begravet:
Ektefelle:
Ekteskapsdato:
5 K Ragnil Halvorsdatter
Født: 1792 - Kieldmyren, Aasnes, Hedmark (6)
Døpt: 23 Des 1792
Død:
Begravet:
Ektefelle:
Ekteskapsdato:
6 K Pernille Halvorsdatter
Født: 1799 - Kjøllen Østre, Aasnes, Hedmark
Døpt: 21 Apr 1799 - Åsnes, Hedmark (7)
Død:
Begravet:
Ektefelle:
Ekteskapsdato:
I folketellingen for 1801 heter han Halvor Mortensen. Jeg finner ingen Halvor
Mortensen som er gift med Kathrine, Men jeg finner Halvor Mathisen som er født
1759 og som passer med alder til Halvor Mortensen i Folketellingen videre
Finner jeg at Halvor Mathisen og Cathrine Petersdatter Har barn Ragnil, Morten
og Pernille som er født i samme år som barna i Folketellingen. Derfor må Halvor
Mortensen være en feilskriving for Halvor Mathisen
Sist endret: 10 Jun 2011
Kilder
1. 1801-telling for 0424 Hoff.
2. Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 3 (1750-1789), Kronologisk liste
1759, side 189.
3. Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 3 (1750-1789), Kronologisk liste
1782, side 655.
4. Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 6 (1822-1841), Fødte og døpte
1827, side 162-163.
5. Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Kronologisk liste
1796, side 92-93.
6. Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Kronologisk liste
1792, side 43. Døpt nr 12.
7. Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Kronologisk liste
1799, side 160-161.
Resten av barna som blir nevnt i bygdeboka er; Kari 1782, Halvor 1785 og Martin 1796. Videre fikk jeg foreslått tidligere (jeg trudde det var i dette forumet men kan ikke finne det igjen) at halvor Bergersen og Pernille OLSDTR, Saaset gifter seg (Olsdatter feilskrift) 22 okt 1814 ( se lenger ned.
Forutenom Folketellingen og hennes datters dåp Hanna Halvorsdatter kan jeg ikke finnne bevis for hennes eksistens og at hennes far er Halvor Mathisen.
'
Mitt spørsmål er derfor om noen har mer kunnskap om dette? Jeg har lett igjennom alle sidene i kirkebøkene for hof fra 1782 - 1799 uten å finne henne.
Riktignok så er det deler av noen sider som er uleselig så det er jo mulig at hun befinner seg i disse områdene. Men alle innspill er velkomne
Ektemann: Halvor Bergersen
Født: 1790 - Siggerud, Åsnes, Hedmark
Døpt: 1 Aug 1790 - Våler Kirke, Våler, Hedmark (1)
Død:
Begravet:
Far: Berger Pedersen (1754-1824) (2)
Mor: Olea Halvorsdatter (1753-1819)
Ekteskap: 22 Okt 1814 Sted: Åsnes, Hedmark
Hustru: Pernille Halvorsdatter (3)
Døpt:
Død:
Begravet:
Far: Halvor Mathisen (1759- ) (4)
Mor: Cathrine Pettersdatter (1759- )
Hendelser
1. Kommentar: Til ekteskapet, 22 Okt 1814, Åsnes, Hedmark. Her skrives
det at halvor Bergersen og Pernille OLSDTR, Saaset gifter seg, men trur
at det her er en forveksling av navn. De får første barnet døpt
05.02.1815 (nederst side 409), og er da ført som Halvor Bergersen og
Pernille Halvorsdatter Saasetmoen
Barn
1 K Hanna Halvorsdatter
Født: 3 Sep 1827 - Knappum, Hof, Hedmark
Døpt: 14 Okt 1827 - Hof, Hedmark (5)
Død: 21 Aug 1902 - Hof, Hedmark (6)
Dødsårsak: Mavekræft
Begravet: 30 Aug 1902 - Hof, Hedmark
Ektefelle: Knud Johansen (1832-1905) (7)
Ekteskapsdato: 13 Jan 1854 (8)
Ektefelle:
Ekteskapsdato:
Forskningsnotater: Ektemann -
I folketellingen for 1801 skal han være 16 år gammel og tjenestegjorde på
Kongelbæk hos Huusmand Even Halvorsen. Even Halvorsen var fadder i hans sønn
Bergers dåp.
Kilder
1. Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Kronologisk liste
1790, side 8, døpt nr 14.
2. Familysearch.org.
3. 1801-telling for 0424 Hoff. .... Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr.
6 (1822-1841), Fødte og døpte 1827, side 162-163.
4. 1801-telling for 0424 Hoff.
Ektemann: Halvor Mathisen (1)
Født: 1759 - Huslegaarden, Åsnes, Hedmark (2)
Døpt: 25 Feb 1759 - Åsnes Kirke, Åsnes, Hedmark
Død:
Begravet:
Far: Mathis Halvorsen ( - ) (2)
Mor: Rønnou Andersdatter ( - )
Ekteskap: 22 Aug 1782 (3) Sted:
Hustru: Cathrine Pettersdatter (1)
Født: 1759 - Sæter, Hof, Hedmark
Døpt:
Død:
Begravet:
Barn
1 K Pernille Halvorsdatter (4)
Døpt:
Død:
Begravet:
Ektefelle: Halvor Bergersen (1790- )
Ekteskapsdato: 22 Okt 1814 - Åsnes, Hedmark
Ektefelle:
Ekteskapsdato:
2 M Halvor Halvorsen
Født: 1785 - Kjøllen Østre, Aasnes, Hedmark
Døpt:
Død:
Begravet:
Ektefelle:
Ekteskapsdato:
3 M Morten Halvorsen
Født: 1796 - Kielmyren, Aasnes, Hedmark
Døpt: 22 Mai 1796 - Åsnes, Hedmark (5)
Død:
Begravet:
Ektefelle:
Ekteskapsdato:
4 K Kari Halvorsdatter
Født: 1783 - Kjøllen Østre, Aasnes, Hedmark
Døpt:
Død:
Begravet:
Ektefelle:
Ekteskapsdato:
5 K Ragnil Halvorsdatter
Født: 1792 - Kieldmyren, Aasnes, Hedmark (6)
Døpt: 23 Des 1792
Død:
Begravet:
Ektefelle:
Ekteskapsdato:
6 K Pernille Halvorsdatter
Født: 1799 - Kjøllen Østre, Aasnes, Hedmark
Døpt: 21 Apr 1799 - Åsnes, Hedmark (7)
Død:
Begravet:
Ektefelle:
Ekteskapsdato:
I folketellingen for 1801 heter han Halvor Mortensen. Jeg finner ingen Halvor
Mortensen som er gift med Kathrine, Men jeg finner Halvor Mathisen som er født
1759 og som passer med alder til Halvor Mortensen i Folketellingen videre
Finner jeg at Halvor Mathisen og Cathrine Petersdatter Har barn Ragnil, Morten
og Pernille som er født i samme år som barna i Folketellingen. Derfor må Halvor
Mortensen være en feilskriving for Halvor Mathisen
Sist endret: 10 Jun 2011
Kilder
1. 1801-telling for 0424 Hoff.
2. Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 3 (1750-1789), Kronologisk liste
1759, side 189.
3. Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 3 (1750-1789), Kronologisk liste
1782, side 655.
4. Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 6 (1822-1841), Fødte og døpte
1827, side 162-163.
5. Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Kronologisk liste
1796, side 92-93.
6. Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Kronologisk liste
1792, side 43. Døpt nr 12.
7. Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Kronologisk liste
1799, side 160-161.
Re: Pernille Halvorsdatter
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Ekteviede 1814, side 468-469.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-236
Her er vielsen:)
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-236
Her er vielsen:)
Forutsatt at Pernille Olsdtr er den samme som Pernille Halvorsdatter. Det er blant annet dette jeg prøver å bevise. Såset og svesætre klinger ikke helt her heller....
Hva med denne?
Halvor giftet seg med Pernille Halvorsdatter, datter av Halvor Mortensen og Katrine Pettersdatter, den 22 Okt 1814 i Åsnes, Hedmark. (Pernille Halvorsdatter ble født i 1788 i Knappum Aasnes, Hedmark
Halvor giftet seg med Pernille Halvorsdatter, datter av Halvor Mortensen og Katrine Pettersdatter, den 22 Okt 1814 i Åsnes, Hedmark. (Pernille Halvorsdatter ble født i 1788 i Knappum Aasnes, Hedmark
Igjen så er disse påstandene - som jeg vet jeg har på mine slektssider - basert på antagelsen om at halvor Bergersen og Pernille OLSDTR er de samme som halvor Bergersen og Pernille Halvorsdatter, men det finnes ingenting noe sted som "beviser" at Pernille Olsdtr er Pernille Halvorsdatter, men kun en antagelse
Det kan også nevnes at jeg finner Pernile og Halvor i folketellingen for 1865 i Åsnes hvor de bor på jensonplassen hos sin datter eller sønn (et ektepar som heter Hanna og Knud) Pernille og Halvor har 2 barn som heter Hanna og Knud og om det er sønnen som de bor hos eller om det er datteren vet jeg ikke. I tilegg bor det to andre av barna deres på gården ugifte og godt voksen. I 1867 finner jeg en Halvor som dør 1867 og Pernille som dør 1868, begge med bopel Jenssonpladsen og alderen deres stemmer overens med andre data. Regner med at dette sterker teorien om at det fantes ei pernille født 1788 som barn av Halvor Mathisen og Cathrine Pedersdatter. Jeg er fortsatt ikke fornøyd med "bevisene" og skulle gjerne hatt det enda klarere så alle som kan sannsynliggjøre dette med fler "bevis" er hjertlig velkomne til å bidra

Hei.
Faren til Halvor Bergersen, Berger Pedersen, var min tipp-tipp-tipp-tipp-tippoldefar.
Jeg har registrert 8 barn på Halvor Bergersen og Pernille Halvorsdatter. Deres første barnet er døpt 5. februar 1815 og det siste barnet (jeg har registrert) er født 16.10.1834. Siden det første barnet er døpt i februar 1815, er det svært sannsynlig at giftemål ble inngått i oktober 1814. Jeg mener dette styrker teorien om at navnet er skrevet feil i forbindelse med inngåelse av deres ekteskap.
mvh
Roy Eskild Banken
Faren til Halvor Bergersen, Berger Pedersen, var min tipp-tipp-tipp-tipp-tippoldefar.
Jeg har registrert 8 barn på Halvor Bergersen og Pernille Halvorsdatter. Deres første barnet er døpt 5. februar 1815 og det siste barnet (jeg har registrert) er født 16.10.1834. Siden det første barnet er døpt i februar 1815, er det svært sannsynlig at giftemål ble inngått i oktober 1814. Jeg mener dette styrker teorien om at navnet er skrevet feil i forbindelse med inngåelse av deres ekteskap.
mvh
Roy Eskild Banken
At Pernille bruker stedsnavnet Saaset i forbindelse med ekteskapet og Saasetmoen i forbindelse med dåpen til det første barnet styrker også teorien om feilskrift.
Vielsen:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... d=9160&uid =ny&idx_side=-236
Dåp til 1. barn:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-206
mvh
Roy Eskild Banken
Vielsen:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... d=9160&uid =ny&idx_side=-236
Dåp til 1. barn:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-206
mvh
Roy Eskild Banken
Hei, han er min tipp tipp tipp oldefar (3x oldefar). Jeg regner med at du hadde sagt det hvis du viste noe om det, men har du noe om Pernilles dåp? Selvsagt er jeg interessert i all info du måtte ha om denne slekta som jeg ikke har. Her kan du se hva jeg har:
http://home.broadpark.no/~torgn/860.htm
http://home.broadpark.no/~torgn/860.htm