Hvor er Halland?

Hvor du skal plassere din etterlysning? Spør her

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
Brukeravatar
Inger Karin Haarbye
Sted: OSLO
Kontakt:

Hvor er Halland?

Legg inn av Inger Karin Haarbye » 9. juni 2011 kl. 16.54

Jeg kommer ikke videre med min Tipp-tipp-oldefar (mormors mormors far), Anders Gulbrandsen, fordi jeg ikke vet hvor han kommer fra. Han giftet seg i 1816, da var han 23 år og "Arbeidsmand fra Grorud Eier". Ved folketelling 1834 i Aker bor han på Gruesletten (husmannsplass under Grorud) med kone og barn, alder angis til 39 år. Sannsynligvis bor han på Gruesletten i alle fall fra han gifter seg til han dør (1868).

Kona Berthe Karine Gulbrandsdatter er datter på Nordre Ammerud gård.

Ved folketelling 1865 oppgis alder til 73 år, han er enkemann og bor hos datteren Marte og hennes familie. Her står det også at han er født i Halland.

I flere år har jeg vel tenkt at det er Halland i Sverige (og der er det mange kirkebøker!), men det finnes jo Halland også her i Norge. Det finnes vel også en mulighet for at navnet kan være feilstavet i folketellingen.

De fleste som flyttet til denne delen av Aker, kom gjerne fra Lørenskog, Nittedal eller Hadeland (eller andre deler av Aker ), men han kan selvsagt også komme andre steder fra.

Finnes det noe stedsnavn som likner Halland i rimelig nærhet?

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Hvor er Halland?

Legg inn av Paul Johan Hals » 9. juni 2011 kl. 18.31

Kan det være denne karen her i FT1801 i Høland?

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=933#ovre

Mvh Paul

Brukeravatar
Inger Karin Haarbye
Kontakt:

Legg inn av Inger Karin Haarbye » 9. juni 2011 kl. 18.58

Det er fullt mulig at Halland skal være Høland, så det er absolutt en mulighet. :D

Jeg ser at mor der heter Kierstie, døtrene til Anders heter Maren Kirstine og Marthe Marie. Hvis det hjelper noe... Sønnene heter forøvrig Gulbrand, Hans Christian og Lars. Barnas mormor heter Mari.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 9. juni 2011 kl. 19.24

Det er vel Anders' datter Martha som er døpt her som nr 51 (høyre side)
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 12 (1819-1828), Fødte og døpte 1821, side 64-65.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-34

Ser at en av fadderne heter Gulbrand Gulbrandsen, i likhet med Anders' bror. Det kan selvsagt være en tilfeldighet, men verdt å merke seg.

Da jeg tenkte på "Høland" var det på grunn av skrivemåten som ble brukt, Høeland, lett kunne leses som Halland ved transkripsjonen av FT. Det kan forøvrig Hadeland også feiltolkes som.

Mvh Paul

Solveig R. Håklev
Sted: RASTA

Legg inn av Solveig R. Håklev » 9. juni 2011 kl. 19.37

Hei

Statsarkivet,Oslo har vel fremdeles originaltellingen på film/fisch.
Be om å få se på den,du kan da også få hjelp til å tyde det som står der.

Hilsen Solveig

Brukeravatar
Inger Karin Haarbye
Kontakt:

Legg inn av Inger Karin Haarbye » 9. juni 2011 kl. 19.48

Paul skrev:Ser at en av fadderne heter Gulbrand Gulbrandsen, i likhet med Anders' bror. Det kan selvsagt være en tilfeldighet, men verdt å merke seg.

Ja, det stemmer at det er Marthe Marie som er døpt der.
Nå er det slik at også Berthes bror heter Gulbrand, så det er vanskelig å tillegge det betydning i denne sammenhengen.

Her ligger de opplysningene jeg har på Anders og hans familie:
http://slekt.cactuz.org/webtrees/indivi ... slekt1.ged

Statsarkivet,Oslo har vel fremdeles originaltellingen på film/fisch.
Be om å få se på den,du kan da også få hjelp til å tyde det som står der.

Ja, jeg har også tenkt at det kan være en mulighet. :)

Per Jacob Desserud
Sted: Ålesund

Legg inn av Per Jacob Desserud » 28. januar 2012 kl. 18.55

Halland er ofte brukt som navn på Hadeland, i folketellinger osv. Navnet uttales ofte 'halan i dialekta.

Jeg har nokså godt oversikt over befolkningen på Hadeland på denne tiden. Det er en gard i Gran som heter Gulliksrud. Den ligger øst i Gran, og nær grensa til Lunner. Navnet har også vært skrevet Gullixrud.

Ved folketellinga i 1801 er Gudbrand Olsen gardbruker der. Det er

Gudbrand Olsen dp Skjerva i Lunner 6.10 1743, d Gulliksrud 23.3 1817, 74 år på livøre; gift i Gran fra Flågen under Hval i Gran 29.12 1779 med Kirsti Olsd Morstad i Gran f der ca 1759, ikke funnet døpt, 41 år i 1801. d Gulliksrud 19.4 1848, 88,5 år, gardmannkone

Hans foreldre var Ole Fredriksen Skjerva fc 1688, d 1755 gift før 1717 med Sigri Andersd Bråstad i Lunner fc 1695 d 1773; Gardmann på Skjerva i Lunner

Hennes foreldre var Ole Simensen Morstad 1726-1773 gift i Gran 13.7 1756 med Marte Pedersd Morstad 1734-1823; FT føderåd på Morstad i Gran, hun gift igjen i 1773 med Hans Pedersen d 1795

Gudbrand og Kirsti får 7 barn i årene 1781-1801; det første er født på et Hval-E, resten på Gulliksrud. Barn nr 5 var Anders Gudbrandsen dp Gulliksrud 3.3 1793, 20 år i avskrifta i FT 1801 - som er feil! (en av svært mange feil i FT Gran, Lunner og Jevnaker 1801). Anders konfirmeres i 1808, og er 24 år ved skiftet etter faren: Skifte på Gulliksrud etter Gudbrand Olsen 22.7 1817 - Hadeland og Land skifteprotokoll 1802-1821 s 773a.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25289/803/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630802.jpg

Der står det at Anders bor i Aker sogn!

Det er derfor en god mulighet for at det er Anders Gudbrandsen Gulliksrud som er din tipp-tipp-oldefar. Jeg finner ingen andre kandidater som passer fra Hadeland.

Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund

Brukeravatar
Inger Karin Haarbye
Kontakt:

Legg inn av Inger Karin Haarbye » 28. januar 2012 kl. 20.25

Tusen takk for svar og supplerende opplysninger! Det er en stund siden jeg postet dette, og jeg har i mellomtiden fått et par svar fra arkivverkets forum. For det første: Det står faktisk "Halland" - og ikke f.eks. Høeland, jeg la inn et spørsmål her.

Her er selve bildet: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630130.jpg

Så fikk jeg vel mistanke om dette med Hadeland, og her er diskusjonen.

Jeg har konkludert med at "min" Anders med stor sannsynlighet er han fra Gullixrud.
Det merkelige (?) er at han allerede fantes i mitt slektstre, som bror til tipp-oldefars mor, Ingeborg Gulbrandsdatter - fra Gullixrud. Det innebærer også at mine oldeforeldre var tremenninger da de giftet seg. Sammentreff? Antagelig ikke, det gjør det vel bare mer sannsynlig? Likevel er det tydeligvis ingen nålevende i min slekt som er klar over slektskapet mellom mine oldeforeldre Lars Gulbrandsen og Karen Jonsen, som altså begge ser ut til å ha sine besteforeldre fra Gullixrud på Hadeland.

Brukeravatar
Inger Karin Haarbye
Kontakt:

Legg inn av Inger Karin Haarbye » 29. januar 2012 kl. 12.16

Per skrev:Ved folketellinga i 1801 er Gudbrand Olsen gardbruker der. Det er

Gudbrand Olsen dp Skjerva i Lunner 6.10 1743, d Gulliksrud 23.3 1817, 74 år på livøre; gift i Gran fra Flågen under Hval i Gran 29.12 1779 med Kirsti Olsd Morstad i Gran f der ca 1759, ikke funnet døpt, 41 år i 1801. d Gulliksrud 19.4 1848, 88,5 år, gardmannkone

Per skrev:Hennes foreldre var Ole Simensen Morstad 1726-1773 gift i Gran 13.7 1756 med Marte Pedersd Morstad 1734-1823; FT føderåd på Morstad i Gran, hun gift igjen i 1773 med Hans Pedersen d 1795

Dette virker jo svært sannsynlig, ikke minst siden Poul Simensen Morstad er forlover når de gifter seg i 1779. Han var kanskje bror til Ole? Finnes det andre kilder som viser foreldrene til Kirsti Olsdatter Morstad?

Brukeravatar
Inger Karin Haarbye
Kontakt:

Legg inn av Inger Karin Haarbye » 7. oktober 2013 kl. 10.34

Inger skrev:Jeg har konkludert med at "min" Anders med stor sannsynlighet er han fra Gullixrud.
Det merkelige (?) er at han allerede fantes i mitt slektstre, som bror til tipp-oldefars mor, Ingeborg Gulbrandsdatter - fra Gullixrud. Det innebærer også at mine oldeforeldre var tremenninger da de giftet seg. Sammentreff? Antagelig ikke, det gjør det vel bare mer sannsynlig? Likevel er det tydeligvis ingen nålevende i min slekt som er klar over slektskapet mellom mine oldeforeldre Lars Gulbrandsen og Karen Jonsen, som altså begge ser ut til å ha sine besteforeldre fra Gullixrud på Hadeland.

En oppdatering på denne:

Jeg var jo nesten helt sikker på at dette stemte, men det er godt å få enda mer sikkerhet. Som sagt har vi ikke kjent til at mine oldeforeldre, Lars og Karen, var nære slektninger. Det var derfor godt å få dette bekreftet i folketellingen 1891. Der er det - for kvinner - spørsmål om slektskap med mannen, tremenninger eller nærmere, og min oldemor har satt en strek under "Ja". Da er nok denne saken helt oppklart etter mange års leting. :D

http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52704/3587/
Vennlig hilsen
Inger Karin Haarbye f. Solberg

Svar

Gå tilbake til «Hvor i Norge ligger stedet?»