Ole Petter Bue og Tea Pedersd. Bue
Moderator: MOD_Hedmark
Ole Petter Bue og Tea Pedersd. Bue
Søker etter Ole Petter Bue og Tea Pedersd. Bue. I Hedemark, vi har funnet en datter Olea Bue i kirkebok for Amot. Men finner ikke Ole Petter eller Tea i kirkebøker eller folketellingene. Tea er født mellom 1870 - 1880.
Barna til Ole Petter og Tea er:
1. Esten
2. Toralf
3. Petter f. ca 1914
4. Engebret
5. Osvald
6. Terese Paula f. ca 1911
7. Arne
8. Helga
9. Olea f. ca 1909 i Åmot
Barna til Ole Petter og Tea er:
1. Esten
2. Toralf
3. Petter f. ca 1914
4. Engebret
5. Osvald
6. Terese Paula f. ca 1911
7. Arne
8. Helga
9. Olea f. ca 1909 i Åmot
Re: Ole Petter Bue og Tea Pedersd. Bue
Hei
Det finnes en Tea/Thea i aktuell aldersperiode i Nes på H
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=216#ovre
Kirkebøkene for Åmot fra 1921 er tilgjengelig på nettet. Jeg fant ganske fort konfirmasjonen til Olea i 1924. Får ikke lagt inn lenken, men du går til skannede kirkebøker via digitalarkivet.
Der kan du jo lete videre framover for å se om de andre barna finnes konfirmert samme sted. Da får du fødselsdato på dem
Hvis du logger deg inn på å distreff vil du få treff på Ole Bue - Åmot. En annen "forsker" også på han.
Lykke til videre
Mvh
Kristina
Det finnes en Tea/Thea i aktuell aldersperiode i Nes på H
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=216#ovre
Kirkebøkene for Åmot fra 1921 er tilgjengelig på nettet. Jeg fant ganske fort konfirmasjonen til Olea i 1924. Får ikke lagt inn lenken, men du går til skannede kirkebøker via digitalarkivet.
Der kan du jo lete videre framover for å se om de andre barna finnes konfirmert samme sted. Da får du fødselsdato på dem
Hvis du logger deg inn på å distreff vil du få treff på Ole Bue - Åmot. En annen "forsker" også på han.
Lykke til videre
Mvh
Kristina
Tusen takk for opplysningen!
Hei !
Dette er min og min mors slekt. Ole Petter og Thea er mine oldeforeldre. Har de fleste opplysninger om dem og barna. Har også bilder. Det er en del mine barn, dine barn og våre barn som er vanskelig å forklare. Bedre om jeg kan sende deg en oversikt hvis du er interessert.
Det hadde vært interessant å vite hvilke relasjoner du har til OP og T
Steinar
Dette er min og min mors slekt. Ole Petter og Thea er mine oldeforeldre. Har de fleste opplysninger om dem og barna. Har også bilder. Det er en del mine barn, dine barn og våre barn som er vanskelig å forklare. Bedre om jeg kan sende deg en oversikt hvis du er interessert.

Det hadde vært interessant å vite hvilke relasjoner du har til OP og T

Steinar
Hei Steinar! Dette var gode nyheter.
Det er Bente Lieng, som leter. Hun bruker mitt medlemskap i DIS. Bente er Oldebarn til Ole Petter og Thea. Og Barnebarn av Olea og Kristoffer Sørensen. Datter til Unni f. Sørensen og Knut Lieng.
Hun er veldig intressert i de opplysningene du har, også bilder! Hennes leting har brå stoppet på Ole P og Thea. Det hadde vært artig om du kunne mailet opplysningene så fort du får tid.
På forhånd takk!
MVH
Bente Lieng,
Trond Palmesen

Hun er veldig intressert i de opplysningene du har, også bilder! Hennes leting har brå stoppet på Ole P og Thea. Det hadde vært artig om du kunne mailet opplysningene så fort du får tid.
På forhånd takk!
MVH
Bente Lieng,
Trond Palmesen
Hei
Jeg vet dette er en gammel tråd, men jeg sjanser litt, håper å komme i kontakt med noen av dere her. Esten Bue var min oldefar, så Tea og Ole Petter blir da mine tippoldeforeldre. Jeg holder på i "Geni", slektsforskningsverktøyet på nett, og fyller på hans forfedre, og har så langt brukt digitalarkivet.no for å finne folk.
Er det noen som vet hvor de tok etternavnet Bue fra? Det står at han kommer fra "Osen", jeg sliter med å se hvor dette er, men kan det stemme at det er gård i Osen som heter Bue? Det eneste jeg har av info om Ole Petter Pedersen Bues aner, er hans foreldre, Peder Pedersen og Olea Olsdatter, hun født ca 1832.
På Teas side har jeg funnet flest på hennes mors side, men det stopper for min del ved hennes far, Peter Pedersen.
Jeg vil være takknemlig hvis noen tar kontakt og sper på med info, evnt dele opplysninger inne på Geni. Jeg er veldig glad for å begynt å få kjennskap til denne siden av slekten, som har vært "lukket" for min del i så mange år, av ulike grunner.
Jeg vet dette er en gammel tråd, men jeg sjanser litt, håper å komme i kontakt med noen av dere her. Esten Bue var min oldefar, så Tea og Ole Petter blir da mine tippoldeforeldre. Jeg holder på i "Geni", slektsforskningsverktøyet på nett, og fyller på hans forfedre, og har så langt brukt digitalarkivet.no for å finne folk.
Er det noen som vet hvor de tok etternavnet Bue fra? Det står at han kommer fra "Osen", jeg sliter med å se hvor dette er, men kan det stemme at det er gård i Osen som heter Bue? Det eneste jeg har av info om Ole Petter Pedersen Bues aner, er hans foreldre, Peder Pedersen og Olea Olsdatter, hun født ca 1832.
På Teas side har jeg funnet flest på hennes mors side, men det stopper for min del ved hennes far, Peter Pedersen.
Jeg vil være takknemlig hvis noen tar kontakt og sper på med info, evnt dele opplysninger inne på Geni. Jeg er veldig glad for å begynt å få kjennskap til denne siden av slekten, som har vært "lukket" for min del i så mange år, av ulike grunner.
Kommer vel noe her som du allerede vet,tipper jeg.Jeg kjenner ikke mye til denne saken men kommer med det jag har funnet.Enkemand Peder Pedersen og Olea Olsdatter gifter seg i 1861 nr. 8 side 224.Han kommer da fra Løsset.
Når Ole Peter blir døpt 10/4 1873 nr. 20 side 85 bor de på plassen Buøen.
I folketellinga i 1865 bor de på garden Buøyen i Sjøfjerdingen skuledistrikt.
Kanskje Bue er forenkling av Buøyen???
Fant dette på internett et sted:I Sjøfjerdingen,som skogsstrekningen langs Rena-dalføret
fra Åmot til Storsjøen het i gammel tid,fantes opprinnelig tre gårder:Løsset,Deset og Rød.
I 1900 var disse urgamle gårdene blitt til livskraftige skogsgrender,hver med sin egen skole og bygdehøvding.
Tea Bue ble født 21.02 1881 i Åmot.Se nr 21 side 77 i Åmot Ministerialbok 1875-1883.
Familien bor på Granholm i Åmot herred i 1910 folketellinga.
Ole Bue ble første gang gift 4/11 1898.
Teas foreldre ble vel gift 29/11 1878 nr. 14 side 164 i Åmot Ministerialbok.
En god kandidat til Teas far ble døpt 11/1 1857.Se nr. 6 side 92 i Åmot Ministerialbok.
Teas far bor antageligvis på garden Sundarneløkken i Hougeland skuledistrikt i Åmot i 1865.
Når Ole Peter blir døpt 10/4 1873 nr. 20 side 85 bor de på plassen Buøen.
I folketellinga i 1865 bor de på garden Buøyen i Sjøfjerdingen skuledistrikt.
Kanskje Bue er forenkling av Buøyen???
Fant dette på internett et sted:I Sjøfjerdingen,som skogsstrekningen langs Rena-dalføret
fra Åmot til Storsjøen het i gammel tid,fantes opprinnelig tre gårder:Løsset,Deset og Rød.
I 1900 var disse urgamle gårdene blitt til livskraftige skogsgrender,hver med sin egen skole og bygdehøvding.
Tea Bue ble født 21.02 1881 i Åmot.Se nr 21 side 77 i Åmot Ministerialbok 1875-1883.
Familien bor på Granholm i Åmot herred i 1910 folketellinga.
Ole Bue ble første gang gift 4/11 1898.
Teas foreldre ble vel gift 29/11 1878 nr. 14 side 164 i Åmot Ministerialbok.
En god kandidat til Teas far ble døpt 11/1 1857.Se nr. 6 side 92 i Åmot Ministerialbok.
Teas far bor antageligvis på garden Sundarneløkken i Hougeland skuledistrikt i Åmot i 1865.
Hei, tusen takk for info, her var det mye nytt, det hjelper å få tydet stedsnavnene i Kirkebøkene.
Er det noen som vet om Buøyen gård finnes ennå? Hadde vært morsomt å se hvor den er lokalisert.
Er det noen som vet om Buøyen gård finnes ennå? Hadde vært morsomt å se hvor den er lokalisert.
Prøv i denne frå bygdeboka i Stange, der skal Buøyen sæter i Atna vere nemnd
http://www.hedmarkslekt.no/Stangeboka/del4.htm
http://www.hedmarkslekt.no/Stangeboka/del4.htm
- Bendichte Oladotter Nymoen
- Sted: OTTESTAD
Hei
Osen Bygdebok, forfatter Thorbjørn Granlund, utgitt 2007.
På side 797 er Buøya i Slemdalen, Nordre Osen, Åmot beskrevet - der finner du Ole Petter Pedersen og Thea Petersdatter på side 802 samt noe historie om Buøya.
Lykke til!
Osen Bygdebok, forfatter Thorbjørn Granlund, utgitt 2007.
På side 797 er Buøya i Slemdalen, Nordre Osen, Åmot beskrevet - der finner du Ole Petter Pedersen og Thea Petersdatter på side 802 samt noe historie om Buøya.
Lykke til!
Heia
Her er giftermålet til Peder Pedersen og Olea Olsdatter
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 6 (1842-1861), Ekteviede 1861, side 224.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-212
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630252.jpg
Peder Pedersen osvolden er født 20 10 1818 og de fikk også et barn til:
Karener Pedersen Osvolden f 08 06 18 1851.
Han er min Tippoldefar...
Har noe informasjon til om den siden av slekten hvis du ønsker det.
Med vennlig hilsen
Linda Marie
Her er giftermålet til Peder Pedersen og Olea Olsdatter
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 6 (1842-1861), Ekteviede 1861, side 224.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-212
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630252.jpg
Peder Pedersen osvolden er født 20 10 1818 og de fikk også et barn til:
Karener Pedersen Osvolden f 08 06 18 1851.
Han er min Tippoldefar...
Har noe informasjon til om den siden av slekten hvis du ønsker det.
Med vennlig hilsen
Linda Marie