Fant i 1910-tellingen i Ålesund en gate som heter Arbeidergate, hvilken er det? Ser ut som det er kun ett hus og telles nært i Fjordgata 64 og bare Sjøpakkhus rundt. Kan se ut som det er på nordsida i Steinvågen. Kan det være huset ovenfor kullkrana, der stien går opp til Britanus B. gate? En gangvei fra Molja?
http://da.digitalarkivet.no/ft/bosted_b ... 746000002/
1910 Arbeidergate i Ålesund, hvor er det?
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
1910 Arbeidergate i Ålesund, hvor er det?
Hilsen fra Marianne
- Arne Berthel Kristiansen
- Sted: Langevåg, Sula
Re: 1910 Arbeidergate i Ålesund, hvor er det?
Merkeligt...... Finner ingenting i byleksikonet for Ålesund om noe som heter Arbeidergata.... På kartet så ser en Fjordgata 6 som skiller seg ut, muligens det er det som er Arbeidergata 6 i 1910 folketellingen..!!???
Dette burde da en kunne finne ut om i arkivet til kommunen....
Dette burde da en kunne finne ut om i arkivet til kommunen....
Mvh Arne B. Kristiansen 

Spennende! Tror at dette er en gate som ikke ble noe av eller ble innlemmet i Havnegata - Fjordgata, evt. Bøgata, - eller ei av sidegatene lenger inne. Det er kun et hus, kan ha vært en hytte forsåvidt, en ugift dame med to barn med forskjellige fedre, fattigunderstøttet, tyder på noe ikke så veldig stort. Trolig tilgang via en sti. Gata finnes ikke i 1900.
Fjordgata 64 må være langt ute, sjøbudene utenfor Steinvågbroa, ser ut som gatene er talt innenfra, delvis oppstykket. Derfor vanskelig å plassere denne.
Adressebok for Ålesund 1909 finnes gaten ikke så langt jeg ser. Finner kun en med samme etternavn som hun i 1910: Inga Borgundvaag, en Olai Borgundvaag bor i Ivar Aasensgate 64, det nummeret eksisterer ikke i dag såvidt jeg vet - må være langt ut mot Kvænnaneset, heter ?
Interessant forresten, jeg fant en adresse Skarbøviken som også var talt under Ålesund, ligger trolig i samme område. Det kan umulig være Skarbøvika, den hørte til Borgund, men kanskje begynnelsen på et av nesene i Steinvågsundet?
Fjordgata 64 må være langt ute, sjøbudene utenfor Steinvågbroa, ser ut som gatene er talt innenfra, delvis oppstykket. Derfor vanskelig å plassere denne.
Adressebok for Ålesund 1909 finnes gaten ikke så langt jeg ser. Finner kun en med samme etternavn som hun i 1910: Inga Borgundvaag, en Olai Borgundvaag bor i Ivar Aasensgate 64, det nummeret eksisterer ikke i dag såvidt jeg vet - må være langt ut mot Kvænnaneset, heter ?
Interessant forresten, jeg fant en adresse Skarbøviken som også var talt under Ålesund, ligger trolig i samme område. Det kan umulig være Skarbøvika, den hørte til Borgund, men kanskje begynnelsen på et av nesene i Steinvågsundet?
Hilsen fra Marianne
- Roger Johan Engvik
- Sted: ÅLESUND
- Kontakt:
Du må ikke ta fra folk nattesøvnen på denne måten, Marianne!!! Det jobbes med saken, men foreløpig vil jeg bare si at om man ser på Aspøya ytre del, så er det der man finner yrkesrelaterte gatenavn, Kjøpmannsgata, Fiskergata, Skippergata - men hvor var Arbeidergata? I huset ovenfor Møre Kullkran bodde min onkel og tante i sin tid - og det var i Fjordgata.
- Roger Johan Engvik
- Kontakt:
Som påskenøttene på TV har også vi LØSNING!!!!
Arbeidergata var planlagt å gå fra svingen i Kjøpmannsgata, der vegen kommer opp fra Liaaenverftet, og nordover - der den ville tangert vestre sving på Ringgata og videre nord til Steinvågvegen, like ovenfor krysset Kjøpmannsgata/Havnegata/Steinvågvegen, forteller en meget behjelpelig Per Anders Aure i Ålesund kommune.
Jeg har forsøkt å skisse løpet til Arbeidergata inn på et nytt flyfoto. Da ser man det lettere.
Arbeidergata var planlagt å gå fra svingen i Kjøpmannsgata, der vegen kommer opp fra Liaaenverftet, og nordover - der den ville tangert vestre sving på Ringgata og videre nord til Steinvågvegen, like ovenfor krysset Kjøpmannsgata/Havnegata/Steinvågvegen, forteller en meget behjelpelig Per Anders Aure i Ålesund kommune.
Jeg har forsøkt å skisse løpet til Arbeidergata inn på et nytt flyfoto. Da ser man det lettere.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Roger Johan Engvik den 5. mai 2011 kl. 21.17, redigert 1 gang totalt.
Jaja. da var vi to som sov litt dårlig
- dvs jeg studerte systemet registreringen FT 1910 brukte, ble ikke helt klok, men gikk delvis nord/sør. Og joda - var godt kjent i det hvite huset med grønne lister ovenfor Kullkrana. Der bodde en klassevenninnne, var vel derfor jeg kom på det huset. Ellers, interessant det huset - hvilken adresse hadde det - før blokkene? Giskegata var jo delt - Brit.Berns. kommer inn noen meter.
Den stumpen som går sørøst fra Kjøpmannsgata og ned på utsiden av Liaaen har jeg funnet forskjellige navn på. Et sted nevnt Kvennanesgata, et annet som en tilleggsvegstubb som også er Kjøpmannsgata, men har ikke sett Vasshauggata. Det har jeg funnet som den gata som tar av fra Kjøpm.gata noen meter vestafor 'forrige stump', helt ytterst, og i en sørvest sving mot Rikard Eriksen-bua helt på vestsida mot Skarbøvika. Denne står på Google som Vasshauggata.
http://www.worldmapfinder.com/Map_Earth ... ay/Alesund på dette kartet finner jeg ikke Havnegata. Fjordgata begynner ikke før etter Sildegarnsholmen og da som forlengelse av Eystein Orresgate.
Her er Ålesund kommunes kart:
http://kart.alesund.kommune.no/webinnsy ... 54&vwr=asv (Her står det Brooklynbroa også!)
Vel, Arbeidergata var altså en stikkvei/sti over haugen( som senere ble Ringgata, som ikke var påtenke før blokkene kom). Husker den stien, men der var kun et hus som Anna Borgundvaag bodde i, altså. Og om det var samme som i 1900 så var det "ei smedje".
I samme åndedrag - jeg fant Raumagata, ser ut som den er en forlengelse av Ivar Aasensgate og 'treffer' siste del av Kjøpmannsgata. (Det var vel ingen som visste at Liaaen verft skulle bli så stort!)
Og hvorfor ble en adresse kalt Skarbøvik i tellingen 1910?
Det var forøvrig rent "internasjonalt" der ute! Både Finnmarksgata, Svarlbardgata, Raumagata ......... . Husker godt han på hjørnet av Svalbardgata/Ivar Aasensgate som brukte å sitte på trappa si og røyka karvablad ......... !

Den stumpen som går sørøst fra Kjøpmannsgata og ned på utsiden av Liaaen har jeg funnet forskjellige navn på. Et sted nevnt Kvennanesgata, et annet som en tilleggsvegstubb som også er Kjøpmannsgata, men har ikke sett Vasshauggata. Det har jeg funnet som den gata som tar av fra Kjøpm.gata noen meter vestafor 'forrige stump', helt ytterst, og i en sørvest sving mot Rikard Eriksen-bua helt på vestsida mot Skarbøvika. Denne står på Google som Vasshauggata.
http://www.worldmapfinder.com/Map_Earth ... ay/Alesund på dette kartet finner jeg ikke Havnegata. Fjordgata begynner ikke før etter Sildegarnsholmen og da som forlengelse av Eystein Orresgate.
Her er Ålesund kommunes kart:
http://kart.alesund.kommune.no/webinnsy ... 54&vwr=asv (Her står det Brooklynbroa også!)
Vel, Arbeidergata var altså en stikkvei/sti over haugen( som senere ble Ringgata, som ikke var påtenke før blokkene kom). Husker den stien, men der var kun et hus som Anna Borgundvaag bodde i, altså. Og om det var samme som i 1900 så var det "ei smedje".
I samme åndedrag - jeg fant Raumagata, ser ut som den er en forlengelse av Ivar Aasensgate og 'treffer' siste del av Kjøpmannsgata. (Det var vel ingen som visste at Liaaen verft skulle bli så stort!)
Og hvorfor ble en adresse kalt Skarbøvik i tellingen 1910?
Det var forøvrig rent "internasjonalt" der ute! Både Finnmarksgata, Svarlbardgata, Raumagata ......... . Husker godt han på hjørnet av Svalbardgata/Ivar Aasensgate som brukte å sitte på trappa si og røyka karvablad ......... !
Hilsen fra Marianne
- Roger Johan Engvik
- Kontakt:
Ser nå at jeg i farta har tatt feil av Vasshauggata, men det er altså vegen som går ned og inn porten på Liaaen vi skal gå ut fra - sjøl om det ikke er Vasshauggata. Den går ned på kaia, slik du sier, Marianne. Satt med kartet i byleksikonet - og det var nok litt for grovt i målestokken - så det ble en feil der. Har gjort endring i mitt forrige innlegg ovenfor.
Takker Roger, så ikke dette før nå.
Hilsen fra Marianne