Johan Fredrik Hapalahti - Harstad 1879 - 18??
Moderator: MOD_Troms
-
- Sted: ALTA
Johan Fredrik Hapalahti - Harstad 1879 - 18??
Min tipp oldefar Johan Fredrik Hapalahti (f. 6/2-1845 d. 14/4 1906) flyttet fra Alta til Harstad i 1879 med familien. Han var født i Alta og faren Adam kom fra Pello i Tornedalen, mens mora Anna Greta kom fra Tornio.
Han var gift med Guro Larsdtr. Romsdal (8/8-1846 - 18/11-1900) og de hadde barna:
Anna (26/1-1867 - 1937) gift m. Wilhelm Helgesen Bringsrud (1851-1892) - drev forretning i Harstad. Anna flyttet tilbake til Alta ca. 1900
Håkon (25/9-1876 - 2/9-1920) - flyttet til Bodø.
Lars Magnus (1/12-1882 - jan. 1919) - min oldefar - flyttet tilbake til Alta ca. 1900
Johan Fredrik hadde studert tysk legevitenskap, men tok visstnok ikke noen eksamen. Han reiste rundt i Nord-Norge og helbredet mange med kirurgiske inngrep og naturmedesin.
I folketellingene for 1875 og 1900 bor han i Alta og har betegnelsen Kvaksalver!, men jeg klarer ikke å finne noen opplysninger om han i mellomtiden.
Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Johan Fredrik, og hans familes liv i Harstad/Nord-Norge?
Alle opplysninger mottas med stor takknemlighet.
Han var gift med Guro Larsdtr. Romsdal (8/8-1846 - 18/11-1900) og de hadde barna:
Anna (26/1-1867 - 1937) gift m. Wilhelm Helgesen Bringsrud (1851-1892) - drev forretning i Harstad. Anna flyttet tilbake til Alta ca. 1900
Håkon (25/9-1876 - 2/9-1920) - flyttet til Bodø.
Lars Magnus (1/12-1882 - jan. 1919) - min oldefar - flyttet tilbake til Alta ca. 1900
Johan Fredrik hadde studert tysk legevitenskap, men tok visstnok ikke noen eksamen. Han reiste rundt i Nord-Norge og helbredet mange med kirurgiske inngrep og naturmedesin.
I folketellingene for 1875 og 1900 bor han i Alta og har betegnelsen Kvaksalver!, men jeg klarer ikke å finne noen opplysninger om han i mellomtiden.
Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Johan Fredrik, og hans familes liv i Harstad/Nord-Norge?
Alle opplysninger mottas med stor takknemlighet.
Re: Johan Fredrik Hapalahti - Harstad 1879 - 18??
Heisan
Haakon Rønning fra Harstad skrev noen tynne bøker om gamle Harstad. Jeg vet at
Habalahti-gården - huset ble nevnt i en av bøkene. Jeg har dessverre rotet bort mine
eksemplarer av disse bøkene , men ditt lokale bibliotek burde kunne skaffe dem. Jeg
husker ikke hva som stod skrevet om Habalahti , men lykke til
hilsen Odd Einar Tømmerås
Haakon Rønning fra Harstad skrev noen tynne bøker om gamle Harstad. Jeg vet at
Habalahti-gården - huset ble nevnt i en av bøkene. Jeg har dessverre rotet bort mine
eksemplarer av disse bøkene , men ditt lokale bibliotek burde kunne skaffe dem. Jeg
husker ikke hva som stod skrevet om Habalahti , men lykke til
Hei.
Johan hadde også ett barn til - Tore Kristian - født utenfor ekteskap i Harstad i 1893. Moren het Maren Henriksdtr. f. 1852
Rita
Johan hadde også ett barn til - Tore Kristian - født utenfor ekteskap i Harstad i 1893. Moren het Maren Henriksdtr. f. 1852
Rita
-

Jeg finner to utgivelser av Haakon Rønning:
Min barndoms by Harstad Tidende, 1988. ISBN 8299180104
De som bygde byen - Mennesker jeg husker og kjente (1990)
Vet du i hvilke av disse bøkene Hapalahti gården var nevnt?
Jeg skal stikke innom biblioteket for å se om bøkene kan skaffes.
MVH
Knut
-

Jeg har også en etterlysning i Trondheim på Johan Fredrik: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=95895
Og jeg har nå 3 barn utenfor ekteskap med forskjellige piger:
Bjarkøy: 4/12-1874
Et udøpt pigebarn - Mor: Pige Maren Anna Danielsdatter Nergård
Nr 2: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-30
Dvervberg: 23/2-1876
Petrine Nikoline - Mor: Margrethe Kristine Larsdatter? - Skavdal f.1844 eller 2/11-1846?
Nr. 13 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-22
Henne finner jeg i folketellingene for 1900 og 1910
Petrine Nikoline er død 11/7-1946 hun er gravlagt på Andøy
Og som du nevner i Harstad 12/8-1893
Tore Kristian - Mor: Maren Henriksdatter f.1852
Nr. 109 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-75
Han finner jeg ikke i 1910 tellingen
Hvordan gikk det med disse menneskene?, og har de noen etterkommere?
Den første er vel død før dåp. Og Petrine er ifølge folketellingene(1900) i offentlig forpleining for sindsyke på Rotvold asyl i sør Trøndelag??? Tore Kristian er i FT 1900 pleiesøn hos Lauritz Kristian Valberg, men midlertidig bosett hos Rasmus Arnesen. Link:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =9087#ovre
Alle opplysninger mottas med den største takknemlighet.
MVH
Knut
Hei.
Tore ble konfirmert 27 sep 1908 og var da kalt Tore Fredriksen. Han bodde da på Bessebostad (på Grytøya utenfor Harstad).
I folketellingen 1910 er han kalt Tom Fredriksen og er på en båt i Tysfjord. ( forsto ikke helt oppsettet i tellingen)
Rita
Tore ble konfirmert 27 sep 1908 og var da kalt Tore Fredriksen. Han bodde da på Bessebostad (på Grytøya utenfor Harstad).
I folketellingen 1910 er han kalt Tom Fredriksen og er på en båt i Tysfjord. ( forsto ikke helt oppsettet i tellingen)
Rita
-

Takk skal du ha, jeg får granske dette nærmere. Skulle gjerne vist mere om denne Tore Kristian...
Knut
Hei du !
Prøv også å lete etter bilder av huset eller familien Hapalahti. Masse flotte bilder fra
Harstads barndom finner du på tdm.no/fotominner
Jeg har søkt på Hapa og Haba men null respons. Har også søkt på Bebyggelse , men
de første 300 er det ingenting . Men det er jo ca. 800 bilder i den kategorien.
Hvis du finner noe , vær så snill og del med oss .
Prøv også å lete etter bilder av huset eller familien Hapalahti. Masse flotte bilder fra
Harstads barndom finner du på tdm.no/fotominner
Jeg har søkt på Hapa og Haba men null respons. Har også søkt på Bebyggelse , men
de første 300 er det ingenting . Men det er jo ca. 800 bilder i den kategorien.
Hvis du finner noe , vær så snill og del med oss .
Hei.
Etter gjennomsøk av div. lokalhistoriebøker fant jeg gården. Det er Erikstadgate 2, der Håkon Rønning bodde. Antakelig er det derfor Hapalathinavnet er nevnt i bøkerne hans. Denne gården er nabo til Kårbøegården og klokkergården.
Familien Hapalathi bodde/eide gården før de dro til Alta. Senere ble gården kalt Øvre kaserne før Rønning overtok.
Rita
Etter gjennomsøk av div. lokalhistoriebøker fant jeg gården. Det er Erikstadgate 2, der Håkon Rønning bodde. Antakelig er det derfor Hapalathinavnet er nevnt i bøkerne hans. Denne gården er nabo til Kårbøegården og klokkergården.
Familien Hapalathi bodde/eide gården før de dro til Alta. Senere ble gården kalt Øvre kaserne før Rønning overtok.
Rita
- Per Sverre Budahl
- Sted: HARSTAD
- Kontakt:
-
Jeg har lest litt i bøkene som du nevnte om Harstad. Hapalahti bodde i følge denne boka i Erikstadsgate 2 fra ca. 1890 og fram til ca 1897 da området ble ervervet til offisersskole.
Jeg har scannet inn de to sidene fra Harstad - min barndoms by som omtaler dette. (Se vedlegget).
Der står det: Omkring 1890 leide eller kjøpte en invandrende finnlender ved navn Habalati huset. Han var det de den gang kalte kudoktor, helbredet både dyr og mennesker. Men etter noen år flyttet han til Lyngen.
Jeg takker for all hjelp og informasjon.
Jeg har scannet inn de to sidene fra Harstad - min barndoms by som omtaler dette. (Se vedlegget).
Der står det: Omkring 1890 leide eller kjøpte en invandrende finnlender ved navn Habalati huset. Han var det de den gang kalte kudoktor, helbredet både dyr og mennesker. Men etter noen år flyttet han til Lyngen.
Jeg takker for all hjelp og informasjon.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
Tom Fredriksen (Tore Kristian Hapalahti) - Johan Fredrik Hapalahti's sønn finner jeg som du sa i FT 1910
Link: http://da.digitalarkivet.no/ft/bosted_l ... 928000576/
Det ser uts som at han er fisker på Jakt - Elvira fra Trondenes. De er 18 menn ombord?
Og husfaderen er Mikal Madsen fra Vesterålen. Tom er fostersøn.
Er det noen som vet noe mere om Tom Fredriksen?
Link: http://da.digitalarkivet.no/ft/bosted_l ... 928000576/
Det ser uts som at han er fisker på Jakt - Elvira fra Trondenes. De er 18 menn ombord?
Og husfaderen er Mikal Madsen fra Vesterålen. Tom er fostersøn.
Er det noen som vet noe mere om Tom Fredriksen?
- Paul Johan Hals
Hei Knut.
Ut fra det du skrev i siste innlegg, lurer jeg på at du tolker informasjonen i FT1910 feil.
Du må ikke lese disse opplysningene som om det var en husstand. "Familiestilling" refererer nok til den stilling de har i de respektive familier hjemme. Om du vet hvor en person normalt burde være, kan du søke den husstanden og se hvor mange som er tellet der, samt hvor mange som bor der normalt. Dette gir selvsagt ikke bevis for at vedkommende hører til der, men det kan gi en pekepinn.
Mvh Paul
Ut fra det du skrev i siste innlegg, lurer jeg på at du tolker informasjonen i FT1910 feil.
Du må ikke lese disse opplysningene som om det var en husstand. "Familiestilling" refererer nok til den stilling de har i de respektive familier hjemme. Om du vet hvor en person normalt burde være, kan du søke den husstanden og se hvor mange som er tellet der, samt hvor mange som bor der normalt. Dette gir selvsagt ikke bevis for at vedkommende hører til der, men det kan gi en pekepinn.
Mvh Paul
-
Takk for opplysningen Paul.
Jeg har nok feiltolket folketellingen.
Dette må være Tore Kristian: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036947010089/
Bestebostad
Person nr. 6 - Thon Fredriksen - ugift tjener med antatt oppholdssted Tysfjorden.
Jeg får lete videre...
MVH
Knut

Dette må være Tore Kristian: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036947010089/
Bestebostad
Person nr. 6 - Thon Fredriksen - ugift tjener med antatt oppholdssted Tysfjorden.
Jeg får lete videre...
MVH
Knut