Ole Nilsen fra Stjørna

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Ole Nilsen fra Stjørna

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 8. april 2011 kl. 23.57

Nå ligger vel Stjørna idag i Rissa og Bjugn, men omkring 1765, da denne karen ble født, lå vel alle bygdene rundt Stjørnfjorden i Ørland.

Hitra 1801 viser en Ole Nilsen som i 1801 er gift med Barbro Mikkelsdatter: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2500#ovre
Husmannsfolk i Ingeborgvika, Knarrlagsundet.

Dette har jeg registrert for år tilbake, og har notert at Ole Nilsen er født i Stjørna - ifølge militære ruller 1809. Rullene har jeg ikke tilgjengelig nå, men forutsetter foreløbig at det er riktig.

Dessverre er ikke kirkebøker for Ørland 1761 - 1767 tilgjengelig på nettet (?)
Så konfirmantene er neste mulighet der. Leif Kvernhusviks datareg. viser et par aktuelle Ole Nilsen : Ole Nilsen Harøy, konfirmert 1779, og Ole Nilsen Vågen ( Høvåg ? ) konfirmert 1783. Ligger ikke begge disse gårdene i Stjørna ?

Ole og Barbro fikk kanskje bare 3 barn, Nils og Mikkel ( etter bestefedrene ) og dattera Karen Johanna. Barbros mor het Johanna, jeg vil derfor tro at Oles mor het KAREN.

Noen som kjenner til eller som finner et ektepar Nils og Karen i Stjørna på denne tida, gjerne på enten Harøy eller Vågen. De 3 barna deres har oppegående etterkommere, hadde vært flott å finne slektsforbindelsen tilbake til Stjørna.

Mvh Knut

Knut Ragnar Ansnes

Re: Ole Nilsen fra Stjørna

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 12. april 2011 kl. 18.50

I mangel av kirkebok (KB) 1761-66 har jeg prøvd å gå utenom. I KB 1733-61, som digitalisert av Leif Kvernhusvik, er det vel bare ETT viet par med brud Karen og brudgom Nils, det er Nils Olsen Døsvik og Karen Fredriksdatter, den 16 Jul 1758. Antar de ville kalle sin sønn nr. 1 eller nr. 2 for Ole ( Nilsen ).
KB 1767-1817, konfirmerte, tilsvarende digitalisert, viser de to Ole Nilsen som er nevnt i første innlegg, fra Harøy og Vågen (Høvåg ?).
Det er et problem at Døsvik vel ligger i det som idag er Ørlandet, mens Harøy og Høvåg ligger i eller ved Stjørnfjorden.
Så hva med Karen Fredriksdatter; kan hun ha vært fra Harøy/Høvåg, slik at hun og mannen slo seg ned der ? Kan det stå noe om Nils Olsen Døsvik i Ørlandsbøkene ?

mvh Knut

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 12. april 2011 kl. 21.13

Søker og søker - Nils Olsen og Karen Fredriksdatter Døsvik må være et blindspor. En Ole Nilsen Døsvik døde i 1785, født ca 1747, antar det var deres sønn, og altså ikke ham jeg ser etter. Kilde: Kvernhusviks søkbare liste 1767 - 1817.

Knut

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 13. april 2011 kl. 21.59

Har vært på Kystmuseet og sjekket militærrullene. Ole Nilsen er nevnt i 2 av dem, fødested Schiøren, og det kan vel bare være Stjørna. Men fødselsår 1765 må jeg ha fra folketelling 1801, for i rullene står det 1768.
Denne Ole, født i Fevåg, er vel da den eneste fra Stjørna som kan passe:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=150#ovre
Den eneste konfirmant som passer bor i Vågen ( 1783 ):
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=709#ovre
I så fall må Vågen være i Stjørna, kanskje kort for Høvågen.
En Nils Olsen Vågen kan ha vært faren, han dør i 1786, 66 år gammel.

Men mulig at Ole Nilsens foreldre også dro til Hitra, kanskje før konfirmasjonen. Skal prøve litt der, men det er ikke lett med de kirkebøkene der.

Tror kanskje jeg er inne på noe riktig her: Finner ikke Ole Nilsen fra Fevåg/Høvåg/Vågen i Ørland i 1801, og ikke som begravet før det i de søkbare listene.

Knut

Svar

Gå tilbake til «Ørland»