Min fru är från Medskogen i S:a Finnskoga. I hennes släkt finns många anknytningar till Norge både på far- och morsidan.
Hennes farmors mormor hette Anna Danielsdotter f 1/1 1792
Jag tror det är den Anne Danielsdatter, Medskogsberget, Finnmarken, Hof som i Folketellingen 1801 har nr 5584.
Hon blev tidigt änka och gifte om sig med enkemannen Per Olofsson Medskogen 22/6 1830 enligt vigda i Hof 1830 sid 624/25.
Båda troligen av den finska släkten Veteläinen.
Per och Anna fick två barn Johanna Persdotter f 3/2 1831 och Per Persson f 7/9 1834.
Per Persson gift omkring 1857 med Anna Karlsdotter f 14/10 1829 flyttade med fru och 3 barn till Åsnes år 1861. Kan det vara hans mors släktgård de flyttade till?
I folkräkningen 1865 tror jag det är han som står som nr 52/313 med namnet Peder Pedersen gården Vestbakka.
Var kan jag finna födelsedata för de tre döttrarna Johanne, Emelie och Petra?
I Folketellingen 1900 heter han Per Persen och lever som Föderådsman. Hans Hustru Anna dog 1883 och han gifte om sig med Maria Eriksdotter f 1833 i S:a Finnskoga.
Han dog 11/8 1910.
En del av barnen saknas antagligen, där är våra svenska husförhörsböcker till stor hjälp för att få kompletta familjer.
Jag hoppas att någon som forskat på denna gren i Norge kan bekräfta om jag har rätt eller fel i mina data.
Peder Pedersen Vestbakken Åsnes
Moderator: MOD_Hedmark
-
- Sted: KOPERVIK
Re: Peder Pedersen Vestbakken Åsnes
Hallo,
Jeg har mange opplysninger om den slekta du søker. Min e-mail: [email protected]
Emelie Pedersdatter - født 11.08.1863. Hun reiste til Amerika samme med datteren til min oldefar.
Johanne Pedersdatter - født 04.10.1861. Også hun reiste til Amerika. Hun døde der 16.12.1938.
Petra Pedersdatter - født 15.08.1865. Hun døde i Sandviken, Östra Ämtervik, Värmland. Hun var gift med Jon Jonsson (Kanainen).
De var 10 søsken.
Du har mange korrekte uppgifter i din beskrivelse - kan sende deg en fil om du kommer tilbake til min mail med dina uppgifter om denne släkt og ettersläkt.
Svein Sørlie :D
Jeg har mange opplysninger om den slekta du søker. Min e-mail: [email protected]
Emelie Pedersdatter - født 11.08.1863. Hun reiste til Amerika samme med datteren til min oldefar.
Johanne Pedersdatter - født 04.10.1861. Også hun reiste til Amerika. Hun døde der 16.12.1938.
Petra Pedersdatter - født 15.08.1865. Hun døde i Sandviken, Östra Ämtervik, Värmland. Hun var gift med Jon Jonsson (Kanainen).
De var 10 søsken.
Du har mange korrekte uppgifter i din beskrivelse - kan sende deg en fil om du kommer tilbake til min mail med dina uppgifter om denne släkt og ettersläkt.
Svein Sørlie :D
-
Kirkebøkene for Åsnes fra 1850 - og utover en lang periode - ble ødelagt i brann på prestegården i 1929. Endel av denne kirkebokhistorien er rekonstruert - og lagt ut på nettet. Solør Slektshistorielag har en papirutgave 1863-1889, døpte, viede, konfirmerte til salgs. Folketellingen fra desember 1910 er nå lagt ut på nettet. Her kan man finne endel fødselsdata som ikke kom med i den rekonstruerte delen - født mellom 1850-1863 - og som fortsatt lever i desember 1910.
Svein Sørlie
Svein Sørlie
Åke skrev:Min fru är från Medskogen i S:a Finnskoga. I hennes släkt finns många anknytningar till Norge både på far- och morsidan.
Hennes farmors mormor hette Anna Danielsdotter f 1/1 1792
Jag tror det är den Anne Danielsdatter, Medskogsberget, Finnmarken, Hof som i Folketellingen 1801 har nr 5584.
Hon blev tidigt änka och gifte om sig med enkemannen Per Olofsson Medskogen 22/6 1830 enligt vigda i Hof 1830 sid 624/25.
Båda troligen av den finska släkten Veteläinen.
Hej,
Nu blir jag lite nyfiken på denna släkten Veteläinen.
Jag har också släktingar som var bosatta runt Solör och Hof.
Jag har hittat Johanne Torstensdatter född 1804-63 som var född i Dulpetorpet och var av släkten Veteläinen.
Jag vet ingenting om släkten Veteläinen. Kan någon upplysa mig lite?
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Kanskje dere finner noe av interesse her
http://fulltekst.bibsys.no/hihm/oppdrag ... 3_2004.pdf
Ellers er det muligheter for hjelp med finske slekter her
http://www.solslekt.no/
http://fulltekst.bibsys.no/hihm/oppdrag ... 3_2004.pdf
Ellers er det muligheter for hjelp med finske slekter her
http://www.solslekt.no/
-
Om släkten Veteläinen
På spørsmålet om slekten Veteläinen kan jeg si at "stamfaren" til slekten i Södra Finnskoga er: Johan Joensson Veteläinen, födt 1610 i Vahanka, Pääjärvi sokn, Stor-Rautalampi, Finland. Han var den förste som fikk tillatelse til å slå seg ned i Medskogen. Om han kan man bl.a si: Johan ble rydningsmann i Medskogen fra omkring 1648. Han var ganske rik - og han hadde parykk, som var moderne i de høyere samfunnslag på den tiden. Han var innskrevet og betalte tiende på Gammelgården i Medskogen fra 1652 til 1667. Johan fikk sin bygningstillatelse 20. mai 1653 da hjemmet ble utvidet, og i 1659 ble det skattlagt til 1/4 hemman. Han fikk tillatelsen av landshøvdingen Tönnes Langman med fire års skattefrihet i tillegg til de to han allerede hadde fått. Gården i Medskogen ligger mellom nåværende gårder Nerby og Heikkila på et platå ovenfor Medskogselven. Stedet ble kalt for Tomtakankas. Johan ble kalt for "Skärp-Jon" - og han var gift med Anna Olsdotter Lehmoinen, født ca. 1620 i Skallbäcken, Södra Finnskoga. De fikk trolig 6 barn sammen. Det har blitt tusenvis av etterkommere etter "Skärp-Jon" på begge sider av grensen Norge/Sverige.
Jeg har Johanne Torstensdatter född 1804-63 fra Rauken i Dulpetorpet i min database. Om du ønsker å utveksle flere uppgifter om denne slekten, kan du sende din aneliste til min e-mail: [email protected]
Jeg har Johanne Torstensdatter född 1804-63 fra Rauken i Dulpetorpet i min database. Om du ønsker å utveksle flere uppgifter om denne slekten, kan du sende din aneliste til min e-mail: [email protected]
Re: Om släkten Veteläinen
Tusen tack, Svein!
Det här var verkligen intressant!!
Jag har skickat dig ett mail!
Det här var verkligen intressant!!
Jag har skickat dig ett mail!