På Etterlysninger - Sogn og fjordane - Sogndal står det mye om Boletta Baardsdatter, født 1793 i Vadsø. Men jeg finner ikke noe særlig om mannen hennes.
Er det noen som vet noe om Iver Pedersen Dalen, født 1789?
Jeg har funnet ut at han kom fra Sør-Trøndelag (står visst i Bardu-boka, stort område og jeg er usikker på om det er riktig) og at foreldrene het Peder Andersen Haugen og Anne Olsdatter født Rennemoe. Han var soldat på Vardøhus, og var gift med Boletta da han kom til Bardu. Mer vet jeg ikke. Finner dem ikke i 1801-tellinga.
Jeg finner Rennemo som gårsnavn i Verran. Kan det ha noe med saken å gjøre?
Iver og Boletta er forøvrig mine tipp-tipp-oldeforeldre.
Iver Pedersen Dalen, født 1789
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: TRONDHEIM
Re: Iver Pedersen Dalen, født 1789
De ble gift 30/7-1817 i Vardø. Han er udtjent soldat. Forøvrig står det ingenting hvor de kommer fra, heller ingen alder:
Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Vardø, Ministerialbok nr. 2 (1805-1842), Ekteviede 1817-1820, side 34-35.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-7
Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Vardø, Ministerialbok nr. 2 (1805-1842), Ekteviede 1817-1820, side 34-35.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-7
Mvh Astrid
-
Mvh Astrid
-
Mvh Astrid
Takk for det. Det virker som det er godt med opplysninger om Boletta, men svært lite om Iver. Jeg skulle gjerne visst hvor han kom fra, så hadde jeg noe å spore etter.
-
Hei.
Først vil jeg si at du bør låne bygdeboka for Bardu slik at du med egne øyne ser hva som står der. Bøkene finnes helt sikkert på Gunnerusbiblioteket i Trondheim, de fleste bygdebøker i landet finnes der. Jeg går ut fra, etter din bostedsadresse at du bor i Malvik?
Av det som er lagt inn på FS om Iver Pedersen skjønner jeg at også foreldrene flyttet nordover, ikke bare Iver.
Det er mulig at jeg har funnet Ivers konfirmasjon i 1807, nr 9:
Kildeinformasjon: Troms fylke, Ibestad, Ministerialbok nr. 4 (1801-1824), Konfirmerte 1807, side 192.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-167
Her står: Iver Pedersen, Peder Andersen Storahlens Søn, fra Bardo, leser nogenledes i Bog, kan Lærebogen nogenledes, stille og sædelig, gl. 18 A (år)
Først vil jeg si at du bør låne bygdeboka for Bardu slik at du med egne øyne ser hva som står der. Bøkene finnes helt sikkert på Gunnerusbiblioteket i Trondheim, de fleste bygdebøker i landet finnes der. Jeg går ut fra, etter din bostedsadresse at du bor i Malvik?
Av det som er lagt inn på FS om Iver Pedersen skjønner jeg at også foreldrene flyttet nordover, ikke bare Iver.
Det er mulig at jeg har funnet Ivers konfirmasjon i 1807, nr 9:
Kildeinformasjon: Troms fylke, Ibestad, Ministerialbok nr. 4 (1801-1824), Konfirmerte 1807, side 192.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-167
Her står: Iver Pedersen, Peder Andersen Storahlens Søn, fra Bardo, leser nogenledes i Bog, kan Lærebogen nogenledes, stille og sædelig, gl. 18 A (år)
Mvh Astrid
-
Mvh Astrid
Takk for tipset om Gunnerusbiblioteket! Det skal jeg sjekke (det stemmer at jeg bor i Malvik).
Kjempeinteressante opplysninger om konfirmasjonen. Som du sier, tyder det på at ikke bare han, men hele familien flytta til Bardu. Og at han bodde i Bardu før han ble soldat i Vardø.
Takk så langt. Jeg leter fortsatt etter hvor i Trøndelag han kom fra.
Kjempeinteressante opplysninger om konfirmasjonen. Som du sier, tyder det på at ikke bare han, men hele familien flytta til Bardu. Og at han bodde i Bardu før han ble soldat i Vardø.
Takk så langt. Jeg leter fortsatt etter hvor i Trøndelag han kom fra.