Berthel Larsen og Anne Hansdatter
Moderator: MOD_Vestfold
-
- Sted: SEM
Berthel Larsen og Anne Hansdatter
Fra familysearch får jeg frem at disse gifter seg i Våle 15. april 1788.Dette passer bra med opplysninger jeg har i forhold til deres sønn, Hans Bertelsen f. 1790 i Våle. Noen som har opplysninger om disse personer?
Re: Berthel Larsen og Anne Hansdatter
Hei Knut Arne.
Du må jo gå til de originale kirkebøkene for å se hva som står der. På FS er det til tider mange feil så det anbefales å sjekke originalt materiale så fremt det går ann.
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Våle, Forlovererklæringer nr. 2 (1756-1799), Forlovererklæringer 1788, side 36.
Deres trolovelse 9. mars 1788 er den nederste på høyre side.
Du må jo gå til de originale kirkebøkene for å se hva som står der. På FS er det til tider mange feil så det anbefales å sjekke originalt materiale så fremt det går ann.
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Våle, Forlovererklæringer nr. 2 (1756-1799), Forlovererklæringer 1788, side 36.
Deres trolovelse 9. mars 1788 er den nederste på høyre side.
Lillian Kristiansen
Hei igjen.
Jeg tok et foreldresøk på FS og fikk dette resultatet - det er flere barn inkl. den du nevner.
1. LARS BERTELSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 05 NOV 1792 Vaale, Vestfold, Norway
2. LARS BERTELSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 07 APR 1799 Vaale, Vestfold, Norway
3. OLE BERTELSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 10 NOV 1805 Vaale, Vestfold, Norway
4. GRETHE MARIA BERTELSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 26 MAR 1797 Vaale, Vestfold, Norway
5. HANS BERTELSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 29 AUG 1790 Vaale, Vestfold, Norway
6. ELISABETH BERTELSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 07 JUL 1788 Vaale, Vestfold, Norway
7. MAREN BERTELSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 03 JUL 1808 Vaale, Vestfold, Norway
8. LARS BERTELSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 26 SEP 1802 Vaale, Vestfold, Norway
Jeg tok et foreldresøk på FS og fikk dette resultatet - det er flere barn inkl. den du nevner.
Lillian Kristiansen
Hei igjen.
Familien i folketellingen 1801 - her får du alder på foreldrene og da kan du muligens se om du finner dåpen på dem. Ettersom du nevner Family Search så kan du jo se om du får tilslag der før du sjekker med originale kirkebøker.
Familien i folketellingen 1801 - her får du alder på foreldrene og da kan du muligens se om du finner dåpen på dem. Ettersom du nevner Family Search så kan du jo se om du får tilslag der før du sjekker med originale kirkebøker.
Lillian Kristiansen
-
Kjempebra tilskudd du kommer med her. Takk.
-
Lillian Kristiansen skrev:Hei igjen.
Det kan synes at far er Bertel Larsen døpt i Botne mars 1760. men det er vanskelig å tyde boka der. Noen gode tydere?
Hei Knut Arne.
Når du skal ha noe tydet så har vi egen side som heter Hjelp til tyding - der må du lære deg å legge inn lenker til det du vil ha tydet etter denne Oppskriften ellers ligger lenken kun få minutter.
Jeg skal finne frem den som du nevner nå og se på den for den fant jeg også - jeg fant derimot ei Anne Hansdatter født 1766 i Vaale så det kan jo være "din"..............!!
Så langt bak i tid er det som oftest bare farens navn som står i dåpen, men jeg skal finne dem frem og se. Det er ikke alt som er registrert på FS enda da + at det er 3 forskjellige steder på FS og søke.
Jeg regner med at du har funnet de døpte barna i de originale kirkebøkene og sjekket dem der?
Når du skal ha noe tydet så har vi egen side som heter Hjelp til tyding - der må du lære deg å legge inn lenker til det du vil ha tydet etter denne Oppskriften ellers ligger lenken kun få minutter.
Jeg skal finne frem den som du nevner nå og se på den for den fant jeg også - jeg fant derimot ei Anne Hansdatter født 1766 i Vaale så det kan jo være "din"..............!!
Så langt bak i tid er det som oftest bare farens navn som står i dåpen, men jeg skal finne dem frem og se. Det er ikke alt som er registrert på FS enda da + at det er 3 forskjellige steder på FS og søke.
Jeg regner med at du har funnet de døpte barna i de originale kirkebøkene og sjekket dem der?
Lillian Kristiansen
Hei igjen.
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Botne, Ministerialbok nr. 1A (1707-1778), Kronologisk liste 1760, side 228-229.
Berthels dåp er den siste i mars venstre side
Jeg leser: af 30. Døbt Laurs Snugs Søn, k:(aldet) Berthel. T:(estes) - samme som faddere: Knut Solberg og kn., Anders Baaestad, Thale Wold og Anne Pedersdatt.(er) Den siste linjen er jeg usikker på
Jeg vet ikke om dette er rette Berthel - i vielsen tror jeg det sto Begge af Vaale.........eller noe med omtrent samme ordlyd.
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Botne, Ministerialbok nr. 1A (1707-1778), Kronologisk liste 1760, side 228-229.
Berthels dåp er den siste i mars venstre side
Jeg leser: af 30. Døbt Laurs Snugs Søn, k:(aldet) Berthel. T:(estes) - samme som faddere: Knut Solberg og kn., Anders Baaestad, Thale Wold og Anne Pedersdatt.(er) Den siste linjen er jeg usikker på

Jeg vet ikke om dette er rette Berthel - i vielsen tror jeg det sto Begge af Vaale.........eller noe med omtrent samme ordlyd.
Lillian Kristiansen
Hei igjen.
Jeg gikk til den originale kirkeboken for første barnet fra FS - Elisabeth og da bor foreldrene på Gielstad.
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Våle i Våle, Ministerialbok nr. I 5 (1773-1808), Fødte og døpte 1789, side 40-41.
Dåp nr. 3 venstre side
Da vil jeg tro at moren Anne Hansdatter er denne fra FS: far Hans Gielstad - i en annen tråd på FS som medlemmer har lagt inn uten Batchnummer heter hennes mor Olene Larsdatter og faren Hans Reiersen.
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Våle i Våle, Ministerialbok nr. I 4 /2 (1732-1773), Fødte og døpte 1767, side 18-19.
Den andre dåpen i andre kollone venstre side. Som du ser er ikke morens navn nevnt slik som jeg nevnte.
Da er det om å gjøre å finne en vielse på en Hans - muligens Reiersen - eller Gielstad.
Da har du en her som kan være den rette 21. oktober 1753 Vaale
Du MÅ sjekke dette opp mot de originale kildene - denne er også lagt inn av et medlem i LDS church.
Jeg gikk til den originale kirkeboken for første barnet fra FS - Elisabeth og da bor foreldrene på Gielstad.
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Våle i Våle, Ministerialbok nr. I 5 (1773-1808), Fødte og døpte 1789, side 40-41.
Dåp nr. 3 venstre side
Da vil jeg tro at moren Anne Hansdatter er denne fra FS: far Hans Gielstad - i en annen tråd på FS som medlemmer har lagt inn uten Batchnummer heter hennes mor Olene Larsdatter og faren Hans Reiersen.
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Våle i Våle, Ministerialbok nr. I 4 /2 (1732-1773), Fødte og døpte 1767, side 18-19.
Den andre dåpen i andre kollone venstre side. Som du ser er ikke morens navn nevnt slik som jeg nevnte.
Da er det om å gjøre å finne en vielse på en Hans - muligens Reiersen - eller Gielstad.
Da har du en her som kan være den rette 21. oktober 1753 Vaale
Du MÅ sjekke dette opp mot de originale kildene - denne er også lagt inn av et medlem i LDS church.
Lillian Kristiansen
Det enkleste er å orientere seg i bygdebøkene. Opplysningene fra bygdebøkene må selvfølgelig også sjekkes, men det er en enkel måte å skaffe seg oversikt på.
Våle bygdebok (gnr. 98 Gjelstad):
Våle bygdebok (gnr. 64 Østre Bakke):
Våle bygdebok (gnr. 98 Gjelstad):
Hans Reiersen, 1753-86, var fra Skreppedal i Nykirke, men f. 1726 på Vik i Borre, d. 1786; ektet 1753 Olene Larsdatter, f. 1729, se ovenfor, d. 1800 på Vissestad. Seks barn: 2. Ingeborg, f. 1755, ektet 1787 Ole Hansen, Kile i Ramnes. 3. Lars, f. 1759, bodde på Jonsrud. 4. Olea, f. 1763, d. 1780. 5. Anne, f. 1766, ektet 1788 Bertet Larsen, se Østre Bakke. 6. Kristen, f. 1771. Ved skiftet etter Hans i 1786 ble hans halvpart av gården taksert til 700 rdl.
Våle bygdebok (gnr. 64 Østre Bakke):
Bertel Larsen, 1803-09. Han lånte 600 rdl. av Rasmus Alsing i Holmestrand. I 1806 solgte han fra en liten part til Anders Nilsen for 150 rdl. F. 1760 på Snugg i Botne, d. 1809; ektet 1788 Anne Hansdatter Gjelstad, f. 1766, d. 1835. Ni barn: 2. Hans, f. 1790 på Bakke, bodde på Vissestad-Ødegården. 4. Olea, f. 1795 i Botne, ektet 1813 Erik Kristensen, Nordre Håkastad. 5. Grete Maria, f. 1797 på Vissestad-Ødegården, ektet 1828 enke-mann skomaker Jørgen Madsen i Holmestrand. 7. Lars, f. 1802 på Vissestad, bodde i Klavenesstua. 8. Ole, f. 1805, bodde på Søndre Håkastad.
Ved skiftet etter Bertel i 1809 var boet fallitt. Broren Kristoffer bodde noen få år på Søndre Lærum, senere på Ramberg i Botne. Enken giftet seg igjen i 1812 med Mathias Gulliksen, Grette i Nykirke. Ved skiftet etter Anne i 1835 ble arvesummen 34 spd.
Familietradisjonen forteller at Anne Bakke var glad i å lese og hun hadde en hel del bøker. Hun var også flink til å uttrykke seg skriftlig. Hennes kloke og gode råd var det mange som satte pris på. En gang hun passet buskapen sin kom det en ulv, som hadde lyst på en av sauene hennes. Anne var ikke redd av seg. Hun tok den håndteinen hun spant på og kjørte i gapet på udyret, som måtte gi slipp på sitt bytte.
-
Herlig. Dere gir meg gode svar og gode tips, og masse hjemmelekser. Det liker jeg