Ole Martinsen`s foreldre .
Moderator: MOD_Vestfold
Ole Martinsen`s foreldre .
Hei
Ønsker hjelp til og finne når hans foreldre er født og hvor: Ole Martinsen født i Ramnes 24/7-1838 . Foreldre : Inger Olea Christiansdatter og Martin Andersen .
Ole gift med Marthe Marie Andersdatter , Gusland i Borre 9/12-1862 i Borre
På forhånd takk
Hilsen
Grethe Aud
Ønsker hjelp til og finne når hans foreldre er født og hvor: Ole Martinsen født i Ramnes 24/7-1838 . Foreldre : Inger Olea Christiansdatter og Martin Andersen .
Ole gift med Marthe Marie Andersdatter , Gusland i Borre 9/12-1862 i Borre
På forhånd takk
Hilsen
Grethe Aud
Re: Ole Martinsen`s foreldre .
Har du kirkeboklenker å legge inn for de opplysningene du allerede har funnet? Det kan jo tenkes at disse vil være til hjelp for den som gjerne ønsker å bidra.
Venleg helsing Kjetil
Han var født 24. juni, døpt 22. juli i Vivestad kirke.
Noen holdepunkter har du her: Inger Olea Kristiansdatter var hjemme hos sin far på Tuften-eie (Tuften i Vivestad). Martin Andersen var ungkar og i tjeneste på Fjugstad i Borre.
Noen holdepunkter har du her: Inger Olea Kristiansdatter var hjemme hos sin far på Tuften-eie (Tuften i Vivestad). Martin Andersen var ungkar og i tjeneste på Fjugstad i Borre.
Hei Grethe Aud
Se Fam.Search.............
Ole Martinsen var et Uækte barn...........

Se Fam.Search.............
Ole Martinsen var et Uækte barn...........
Mvh. Annette
Som du ser under navnet i Oles dåpsinnførsel, står det "udf. 15. feb. 1858" og utflyttingsinnførselen, hvor han flyttet til Horten finner du på høyre side her i innførsel nr. fem ovenfra:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-159
(At han var født utenfor ekteskap trenger man jo slett ikke gå til FS for å finne - det står med all ønskelig tydeligehet i den dåpsinnførselen som Kristian Hunskaar tidligere har lagt inn.)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-159
(At han var født utenfor ekteskap trenger man jo slett ikke gå til FS for å finne - det står med all ønskelig tydeligehet i den dåpsinnførselen som Kristian Hunskaar tidligere har lagt inn.)
Venleg helsing Kjetil
Om det skulle være av interesse, finner du konfirmasjonen hans 1. Oct. 1854 (Ramnes MINI s. 581) her:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-255
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-255
Venleg helsing Kjetil
Hei
Tusen tusen takk til dere
Ønsker veldig og finne ut hvor og når hans foreldre er født
Hilsen
Grethe Aud
Tusen tusen takk til dere

Ønsker veldig og finne ut hvor og når hans foreldre er født

Hilsen
Grethe Aud
Ettersom Inger Oleas far, Christian (eller Christen evt. andre skriftlige former av dette navnet), ved dåpen er opplyst å bo på Tuften-eie, er det kanskje naturlig å lete med dette som utgangspunkt når det gjelder ham. I FT 1801 og FT 1865 er det ingen personnavn (f. eks. ham, forgjengere eller etterkommere) som utpeker seg som noen ledetråd, såvidt jeg kan forstå. Christian har vel derfor kanskje bodd og vært husmann på Tuften-eie en kortere eller lengre periode etter FT 1801, men før FT 1865.
En måte å gå fram på, er selvsagt å bla systematisk i kirkebøker for Ramnes (f.eks. med tanke på de som er bosatte i Vivestad ved den kirkelige handlingen) for å søke etter Inger Oleas dåp der. Ettersom hun fikk barnet i 1838, er det vel i første omgang ikke urimelig å tenke at hun da kan ha vært mellom 18 og 28 år, og først søke i kirkeboka for tidsrommet 1816 til 1824 i håp om å finne dåpen.
Noe annet som kunne undersøkes er tinglysingsprotokollene (pantebøkene) for å finne Tuften og se om det skulle være tinglyst noen husmannskontrakt for Christian, og om man i så fall kunne finne hans patronym (og kanskje ektefelle) der. Da ville jeg ha begynt med gnr. 100 som er betegnelsen i FT 1900, funnet tidligere løpenummer, og begynt å lete derfra. Jeg tenker nok at Else B kan ha gode råd å gi om hvordan man søker for å finne de rette pantebøkene (realregisteret). Det er trolig slik at det realregisteret du da trenger ikke er skannet, slik at undersøkelsen må skje på statsarkivet.
Det er sikkert også andre innfallsmetoder for å søke Christians opphav.
En måte å gå fram på, er selvsagt å bla systematisk i kirkebøker for Ramnes (f.eks. med tanke på de som er bosatte i Vivestad ved den kirkelige handlingen) for å søke etter Inger Oleas dåp der. Ettersom hun fikk barnet i 1838, er det vel i første omgang ikke urimelig å tenke at hun da kan ha vært mellom 18 og 28 år, og først søke i kirkeboka for tidsrommet 1816 til 1824 i håp om å finne dåpen.
Noe annet som kunne undersøkes er tinglysingsprotokollene (pantebøkene) for å finne Tuften og se om det skulle være tinglyst noen husmannskontrakt for Christian, og om man i så fall kunne finne hans patronym (og kanskje ektefelle) der. Da ville jeg ha begynt med gnr. 100 som er betegnelsen i FT 1900, funnet tidligere løpenummer, og begynt å lete derfra. Jeg tenker nok at Else B kan ha gode råd å gi om hvordan man søker for å finne de rette pantebøkene (realregisteret). Det er trolig slik at det realregisteret du da trenger ikke er skannet, slik at undersøkelsen må skje på statsarkivet.
Det er sikkert også andre innfallsmetoder for å søke Christians opphav.
Venleg helsing Kjetil
Hei Anette
Jeg har ikke funnet dem i noen KB desverre
Hilsen
Grethe Aud

Jeg har ikke funnet dem i noen KB desverre

Hilsen
Grethe Aud
Hei Grethe Aud.
Da "prøver" vi oss med disse :
Mor: Inger Olea Kristensdtr. f.01.09.1805, Undrumdal,Vestfold bgr.30.10.1841
Hennes foreldre: Christen Rasmussen,døpt,03.021764,Undrumdal, bgr.04.08.1844
Berthe Jacobsen S.Augdal,Borre døpt 11.12.1771,-begr.12.02.1826, Doviken , Undrumdal de ble g.30.10.1794-Borre Kirke. de fikk 5 barn..........

Da "prøver" vi oss med disse :
Mor: Inger Olea Kristensdtr. f.01.09.1805, Undrumdal,Vestfold bgr.30.10.1841
Hennes foreldre: Christen Rasmussen,døpt,03.021764,Undrumdal, bgr.04.08.1844
Berthe Jacobsen S.Augdal,Borre døpt 11.12.1771,-begr.12.02.1826, Doviken , Undrumdal de ble g.30.10.1794-Borre Kirke. de fikk 5 barn..........
Mvh. Annette
Videre
Fødselsdagen til Ole fra Vivestad Kirke og Fødselsdag oppgitt v/konf. , pluss den du oppgir på ditt spørsmål stemmer ikke............
Fødselsdagen til Ole fra Vivestad Kirke og Fødselsdag oppgitt v/konf. , pluss den du oppgir på ditt spørsmål stemmer ikke............

Sist redigert av dn24337 den 9. mars 2011 kl. 18.55, redigert 1 gang totalt.
Mvh. Annette
Annette: I hvilke kirkebøker har du funnet disse opplysningene? Lenker?
Om du hadde lagt inn lenke til dåpsinnførselen for Inger Olea ville denne kanskje kunne vise om det er Christen Rasmusen Døvigen og Birthe Jacobs D, Augdahl som er hennes foreldre. Her er lenke til disses trolovelse 27. september og vielse 30. oktober 1794 (nederst på høyre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-155
Såvidt jeg kan se foreligger ikke skannede kirkebøker for Undrumsdal for perioden 1814 - 1874. Er opplysningene i denne perioden funnet i andre kirkebøker, f. eks for Ramnes eller Våle?
Er det andre kilder du bygger på? I så fall bør disse oppgis for å kunne etterprøves.
Hva angår Inger Oleas fødselsdag, er denne feilskriften i Grethe Auds første innlegg forlengst avklart ovenfor.
Om du hadde lagt inn lenke til dåpsinnførselen for Inger Olea ville denne kanskje kunne vise om det er Christen Rasmusen Døvigen og Birthe Jacobs D, Augdahl som er hennes foreldre. Her er lenke til disses trolovelse 27. september og vielse 30. oktober 1794 (nederst på høyre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-155
Såvidt jeg kan se foreligger ikke skannede kirkebøker for Undrumsdal for perioden 1814 - 1874. Er opplysningene i denne perioden funnet i andre kirkebøker, f. eks for Ramnes eller Våle?
Er det andre kilder du bygger på? I så fall bør disse oppgis for å kunne etterprøves.
Hva angår Inger Oleas fødselsdag, er denne feilskriften i Grethe Auds første innlegg forlengst avklart ovenfor.
Venleg helsing Kjetil
Kjetil Straume skrev:Det er sikkert også andre innfallsmetoder for å søke Christians opphav.
Har man for eksempel undersøkt hva som står i Ramnes bygdebok om husmenn på Tuften i Vivestad?
-
Hei. Ser dette er en gammel link, men jeg har samme utfordring i å finne Ole Martinsen sine foreldres data. Håper noen kan hjelpe meg.
Alt godt Bjørn Erik
Alt godt Bjørn Erik