Kirkebok Skogn, Nord-Trøndelag 1751
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: ASKER
Kirkebok Skogn, Nord-Trøndelag 1751
Jeg må nok spørre ennå litt mer. Nå har jeg kommet tilbake til 1751. Denne gangen er teksten forholdsvis grei, men når er han født? Har store problemer med å tyde dato.
Siden det gjelder er http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10
Personen er Peder (nederste av dem på venstre side, navn nr 3 nedenfra).
Med vennlig hilsen
Bård Riiber
Siden det gjelder er http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10
Personen er Peder (nederste av dem på venstre side, navn nr 3 nedenfra).
Med vennlig hilsen
Bård Riiber
Re: Kirkebok Skogn, Nord Trøndelag 1751
Det er år 1750, Dom. 25. p. trinit = Søndag 15. nov. 1750
Mvh
Linda
Mvh
Linda
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Fødselsdatoen står ikkje, men han er døypt "D: 25 p Trinit", 25.s.e.trieing
-
Tusen takk skal dere ha. Jeg er forholdsvis ny på tyding av kirkebøker så dette var til stor hjelp.
Mvh Bård
Mvh Bård
Hei Bård.
Legger inn lenke til Kalender over helligdager i kirkeåret. Her kan du sette inn året det gjelder og bla deg nedover til du finner det rette navnet på dagen.
Legger inn lenke til Kalender over helligdager i kirkeåret. Her kan du sette inn året det gjelder og bla deg nedover til du finner det rette navnet på dagen.
Lillian Kristiansen
-
Tusen takk Lillian! Denne var kjekk. Har lagt inn bokmerke på den. Jeg er overveldet hvor mange hjelpsomme folk det er på dette forumet.
Mvh Bård
Mvh Bård
-
- Sted: STJØRDAL
Hadde tilfeldigvis oppe dokument med skiftene jeg holder på å skrive av for Skogn, og det var faktisk skifte etter Ole Joensen Svendgard(far til han du spør etter) 30.06.1770. Igjenlevende enke var Elie Pedersdatter. Disse barna nevnes:
-Jon Olsen 22 år
-Peder Olsen 20 år
-Ellev Olsen 18 år
Disses curator(en slags formynder) var lensmannen Niels Ottersen Hove.
-Ole Olsen 14 år
-Peder Olsen 11 år
Disses formynder var Peder Rinnan
-Elias Olsen 9 år
-Kirsten Olsdatter 9 år
Disses formynder var Botolf Gotaas. Enkens laugverge var Ellen(ofte skrevet istedet for Ellev)Jonsen Svendgaard
Kanskje er det mer å hente på skiftene, men jeg holder enda på med 1770-tallet i avskriften(skal frem til 1823). Så her kan det dukke opp mer. Denne informasjonen ba du jo ikke om da, men det ble for fristende når jeg likevel hadde dokumentet oppe.
-Jon Olsen 22 år
-Peder Olsen 20 år
-Ellev Olsen 18 år
Disses curator(en slags formynder) var lensmannen Niels Ottersen Hove.
-Ole Olsen 14 år
-Peder Olsen 11 år
Disses formynder var Peder Rinnan
-Elias Olsen 9 år
-Kirsten Olsdatter 9 år
Disses formynder var Botolf Gotaas. Enkens laugverge var Ellen(ofte skrevet istedet for Ellev)Jonsen Svendgaard
Kanskje er det mer å hente på skiftene, men jeg holder enda på med 1770-tallet i avskriften(skal frem til 1823). Så her kan det dukke opp mer. Denne informasjonen ba du jo ikke om da, men det ble for fristende når jeg likevel hadde dokumentet oppe.
-
Jeg ville tro at Ellev Jonsen Svendgaard her kunne være bror til Ole Jonsen Svendgaard, og jeg har akkurat levert inn bygdebøkene for Skogn til biblioteket. Derfor får jeg ikke sjekket det nå.
-
Datter Kirsten Olsdatter skal være 29 år(ikke 9 år).
-
Hei,
Tusen takk for opplysningene. Setter pris på all informasjon jeg kan få om Svengård fra Skogn. Dessverre er skifteprotokollene nokså uforståelige for meg ennå, men jeg har nå bokmerket siden i protokollen. Får ta en kveld jeg har litt god tid og begynne å tyde skriften.
Mvh Bård
Tusen takk for opplysningene. Setter pris på all informasjon jeg kan få om Svengård fra Skogn. Dessverre er skifteprotokollene nokså uforståelige for meg ennå, men jeg har nå bokmerket siden i protokollen. Får ta en kveld jeg har litt god tid og begynne å tyde skriften.
Mvh Bård
-
Bare hyggelig å kunne hjelpe. For ordens skyld legger jeg ut lenke til skiftet etter Ole Joensen Svendgaard i 1770(nederst på venstre side=:
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24756 ... ull&mode=0
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24756 ... ull&mode=0