Henvender meg her i håp om å få noen opplysninger om min oldefar.
Hans Nikolai Zahl kristensen
født 29 juni 1869 på Halsa i Meløy.
Han dro fra Meløy i Nordland etter å ha fått ett uekte barn. Etter en periode i finnmark og Harstad befinner han seg i Haugesund i folketellingen for 1900.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... rk=51#ovre
Vi ser her at han ikke bruker Kristensen navnet. Det opprinnelige bosted i 1900 var trondenes i Harstad. Han var gift med Jonette Pedersen, og hun oppgir at han trolig befinner seg i Haugesund.
Denne Jonette var en god del eldre enn han, og var enke med mange barn. jeg tror at han "stakk av" fra henne også. selv om hun ikke døde før 1906 oppgir han å være singel.
Det som ble fortalt i min familie var at det kom Amerika-arv til min bestefar, Kristian Hansen - sønn av Hans Zahl Kristensen. Ingen husker hva arven var, men det ble sagt at den var stort sett "oppspist" da den kom fram.
Jeg har derfor lett en del for å finne han registrert som utvandret, men det ble vanskelig. Siden han var sjømann/matros har jeg en mistanke om at han "hoppet av" en båt i Amerika.
Dette må være mellom 1900 og 1903 tror jeg.
Jeg finner han i Amerika i 1903 der det ser ut som om han søker statsborgerskap.
Oregon Historical Records Index Detaljert informasjon
Case# Case # V 1 pg 179 V 1 pg 179
Name Navn Zahl, Hans Nikalai Zahl, Hans Nikalai
Date Dato 1/5/1903 1/5/1903
Record Type Record Type Intention/Naturalization Intensjon / statsborgerskap
County Fylke Washington Washington
Source Kilde County Fylke
Identifier Identifier co crt jrl co crt jrl
Remarks Merknader
Vet ikke om han dro hjem til norge igjen, eller hvordan jeg skal tolke denne reisen i 1907.
Her er Ellis Island opplysningene
First Name: Hans N.
Last Name: Zahl
Ethnicity: Norway - Scandinavian
Last Place of Residence: Salem, Oregon
Date of Arrival: Dec 21, 1907
Age at Arrival: 38y Gender: M Marital Status: S
Ship of Travel: Campania
Port of Departure: Liverpool
Manifest Line Number: 0013
Det jeg lurer på er om det finnes lister over sjøfolk som "hoppet av i Amerika, og om det finnes oversikter på arv som ble sendt hjem til Norge. Et arveoppgjør vil kunne sette oss på sporet av annen familie han måtte ha fått. Hva skjedde han i livet, og når og hvor døde han?
Mvh Torill Bjerke