Henrik Henriksen Kittilä f.1776
Moderator: MOD_Finnmark
Henrik Henriksen Kittilä f.1776
Jeg finner en jeg tror er han som dreng på Elvebakken i 1801.
Han gifter seg med enken Valborg Olsdatter 3/6 1816.
De får barna Lars i 1817 og Ane i 1820.
Han dør 8/1 1830.
Kirkeboka for Talvik oppgir ikke mor på den jeg tror er han.
Jeg finner han også som medlem i Alta Lakseinteresentskap i 1826 i følge boken I storlaksens rike.
Er det noen som har kilder som kan fortelle hvem hans foreldre var??
Mvh.
Paul K.
Han gifter seg med enken Valborg Olsdatter 3/6 1816.
De får barna Lars i 1817 og Ane i 1820.
Han dør 8/1 1830.
Kirkeboka for Talvik oppgir ikke mor på den jeg tror er han.
Jeg finner han også som medlem i Alta Lakseinteresentskap i 1826 i følge boken I storlaksens rike.
Er det noen som har kilder som kan fortelle hvem hans foreldre var??
Mvh.
Paul K.
Re: Henrik Henriksen Kittilä f.1776
Hei!
Det blir født en Henrik Henriksen den 11.3.1776 i Kittilä døpt den 4.4.1776 av far Henrik Pehrss Pulli og mor Brita Joh.d Jesiö.
Henrik Pers. Pulli og Brita Joh.d gifter seg den 04.04.1769 i Sodankylä.
Lisbeth Randa
Det blir født en Henrik Henriksen den 11.3.1776 i Kittilä døpt den 4.4.1776 av far Henrik Pehrss Pulli og mor Brita Joh.d Jesiö.
Henrik Pers. Pulli og Brita Joh.d gifter seg den 04.04.1769 i Sodankylä.
Lisbeth Randa

Takk Lisbeth
Dette var jo en god kandidat, Henrik var visst et motenavn på slutten av 1700 tallet.
Hvordan ble innvandring registrert og finnes det noe register over innvandrere rundt 1800, slik at man kan få sjekket om "kandidaten" kom til Alta ??
Paul K.

Dette var jo en god kandidat, Henrik var visst et motenavn på slutten av 1700 tallet.
Hvordan ble innvandring registrert og finnes det noe register over innvandrere rundt 1800, slik at man kan få sjekket om "kandidaten" kom til Alta ??
Paul K.
Hei!
Fra dette området her mangler det dessverre utvandring. Jeg hadde håpet på at han kanskje var registrert vi andre steder, men fant han ikke. Har du sjekket om det finnes andre Henriksen fra Finland i nærheten? Det hendte det var flere som dro samtidig. Og du kan jo også sjekke hvem som er faddere ved dåp.
Mvh Lisbeth

Fra dette området her mangler det dessverre utvandring. Jeg hadde håpet på at han kanskje var registrert vi andre steder, men fant han ikke. Har du sjekket om det finnes andre Henriksen fra Finland i nærheten? Det hendte det var flere som dro samtidig. Og du kan jo også sjekke hvem som er faddere ved dåp.
Mvh Lisbeth

Hei!
Legger ved dette.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/H ... 06&pnum=24
Her står det 9.4. så det kan bare være en avskrivningsfeil på HisKi. Det er i alle fall samme familien.
Mvh Lisbeth
Legger ved dette.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/H ... 06&pnum=24
Her står det 9.4. så det kan bare være en avskrivningsfeil på HisKi. Det er i alle fall samme familien.
Mvh Lisbeth
Hei!
Du nevnte Elvebakken. Jeg finner ei Susanne Henrichsdatter der i 1801 som er gift med en Anders Hansen. Kan det være samme Susanne (a) som jeg finner i Finland tro?
Mvh Lisbeth
Du nevnte Elvebakken. Jeg finner ei Susanne Henrichsdatter der i 1801 som er gift med en Anders Hansen. Kan det være samme Susanne (a) som jeg finner i Finland tro?
Mvh Lisbeth
Elvebakken og området langs Altaelva er stort sett befolket av kvener på denne tia.
I et notat jeg har henvises det til ekstraskattemanntallet 1762, her finnes det 2 stk Henrik Henriksen.
I notatet kalles den ene H.H. Lille og det sies at han sansynligvis har fått sitt tilnavn for å skille han fra den andre H.H.
Denne H.H. får en sønn i 1776 som døpes Henrich, men Kittilä nevnes ikke i noen sammenheng. Hvor blir denne Henrich av på folketellinga i 1801 hvis vår Henrik har kommet før tellinga??
Susanne H. finner jeg ikke i kirkebok for Talvik.
Det er vel derfor sannsynlig at den Henrik du har funnet er den riktige.
I et notat jeg har henvises det til ekstraskattemanntallet 1762, her finnes det 2 stk Henrik Henriksen.
I notatet kalles den ene H.H. Lille og det sies at han sansynligvis har fått sitt tilnavn for å skille han fra den andre H.H.
Denne H.H. får en sønn i 1776 som døpes Henrich, men Kittilä nevnes ikke i noen sammenheng. Hvor blir denne Henrich av på folketellinga i 1801 hvis vår Henrik har kommet før tellinga??
Susanne H. finner jeg ikke i kirkebok for Talvik.
Det er vel derfor sannsynlig at den Henrik du har funnet er den riktige.
Hei!
Ja dette her virker innviklet, men siden det står at din Henrik er finsk så vil jeg nok tro at det stemmer. Nå var det jo endel flytting på denne tiden og det ble gjort feil i folketellingene også. Jeg skal holde øyne og ører åpne for event nye funn.
Mvh Lisbeth
Ja dette her virker innviklet, men siden det står at din Henrik er finsk så vil jeg nok tro at det stemmer. Nå var det jo endel flytting på denne tiden og det ble gjort feil i folketellingene også. Jeg skal holde øyne og ører åpne for event nye funn.
Mvh Lisbeth

Henrik Henriksen som i 1801 tjener hos Peder Eriksen Alta, må være sønn til Henrik Henriksen Lille og Anna Johansdatter,(som barn ble han kalt for lille, fordi det var en eldre gutt i nabolaget som også het Henrik Henriksen).
Alderen passer, fordi Henrik var født 1776. Han er 18 år og bor hjemme i Jon Nielsens manntall 1794. Hans datter ble døpt Anne.
Hvis noen i Jon Nielsen manntall var kommet etter skolealderen til Alta, ville han skrive "leser qvensk eller karelsk.
Hilsen Kristian
Alderen passer, fordi Henrik var født 1776. Han er 18 år og bor hjemme i Jon Nielsens manntall 1794. Hans datter ble døpt Anne.
Hvis noen i Jon Nielsen manntall var kommet etter skolealderen til Alta, ville han skrive "leser qvensk eller karelsk.
Hilsen Kristian
Hei og takk for svar
Jeg prøver å legge ved link til skifteprotokoll for Vest Finnmark 1827-1832 side 473-477 som er skifte etter Henrik Henriksen Kittilä.
Jeg klarer bare å tyde navnet på barna, kan det finnes spor her??
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/2 ... ull&mode=0.
Lars Henriksen sønnen til Henrik var bosatt i området Jordfallet/ Øvre-Alta, kan det tyde på at Henrik også bodde der??
Kan man utelukke Henrik f.1776 sønnen til Aasel Maria Nørager, hun oppgir en Henrik som far til sitt barn???
Mvh.
Paul K.

Jeg prøver å legge ved link til skifteprotokoll for Vest Finnmark 1827-1832 side 473-477 som er skifte etter Henrik Henriksen Kittilä.
Jeg klarer bare å tyde navnet på barna, kan det finnes spor her??
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/2 ... ull&mode=0.
Lars Henriksen sønnen til Henrik var bosatt i området Jordfallet/ Øvre-Alta, kan det tyde på at Henrik også bodde der??
Kan man utelukke Henrik f.1776 sønnen til Aasel Maria Nørager, hun oppgir en Henrik som far til sitt barn???
Mvh.
Paul K.
Henrik Henriksen Kittili er første gang nevnt i skattemanntallet 1808 for Alta-Talvik. I 1809 ble navnet skrevet for Kitter.
Det kom en rekke kvener eller finlendere til Alta mellom 1801 og 1812. Dette er siste året jeg har funnet skattemanntall.
Hilsen Kristian Fors
Det kom en rekke kvener eller finlendere til Alta mellom 1801 og 1812. Dette er siste året jeg har funnet skattemanntall.
Hilsen Kristian Fors
Fantastisk, nå ble jeg imponert over nettverket
Da peker vel de fleste pilene mot at Lisbeth skjøt blink i første forsøk.
Om noen har flere opplysninger om Henrik mottas de med takk, og hvis noen
med kunnskap om gotisk skrift kan gi meg hovedpunktene i skiftet er det flott.
Stor takk til Lisbeth og Kristian.
Mvh.
Paul K.

Da peker vel de fleste pilene mot at Lisbeth skjøt blink i første forsøk.
Om noen har flere opplysninger om Henrik mottas de med takk, og hvis noen
med kunnskap om gotisk skrift kan gi meg hovedpunktene i skiftet er det flott.
Stor takk til Lisbeth og Kristian.
Mvh.
Paul K.
Hei!
Jeg har nå sittet og sjekket Henrik i Kittilä. Begge foreldrene dør i 1804. Broren Abram gifter seg i 1790 med Malin Kallo. Det kan jo hende at Henrik dro til Norge etter foreldrenes død.
Dette er det siste jeg har funnet på han.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/H ... 58&pnum=48
Mvh Lisbeth
Jeg har nå sittet og sjekket Henrik i Kittilä. Begge foreldrene dør i 1804. Broren Abram gifter seg i 1790 med Malin Kallo. Det kan jo hende at Henrik dro til Norge etter foreldrenes død.
Dette er det siste jeg har funnet på han.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/H ... 58&pnum=48
Mvh Lisbeth