Magnus Pedersen og Sigrid Knudsen, nevnt 1913

Moderator: MOD_Nordland

Svar
gj07540
Sted: MOSJøEN

Magnus Pedersen og Sigrid Knudsen, nevnt 1913

Legg inn av gj07540 » 4. april 2009 kl. 4.40

Leiter etter forfedre til Magnus Pedersen og Sigrid Knudsen som fikk Helene Bertine Charlotte i 1913, døpt 1914, Ankenes i Ofoten. Finner absolutt mye og ingenting... frustrert nå!

Nest-siste i kirkeboka, nederst, nr 3 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-165

I tellinger og kirkebøker finner jeg flere som kan stemme, men så stemmer det ikke alikevel. Etternavn går i kryss her, samt sammenligning på samme gårder som dukker opp her og der. Så til slutt blei det så mye rot at jeg kom på flere spor som kunne stemme!:S

Noen som har kontroll på disse i sine lister fra før av, eller som har tips til noen som kan stemme?

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Re: Magnus Pedersen og Sigrid Knudsen, f ukjent.

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 4. april 2009 kl. 11.10

Kandidat til Magnus i FT 1900, han bor i hvertfall på Krystad

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =1353#ovre

dn09794
Sted: OSLO

Legg inn av dn09794 » 4. april 2009 kl. 14.29

Se også døpte "kvindekjønn" nr 1 på samme side. Begge mødrene er oppført med bopel
Fjeldheim, som ikke uten videre lar seg identifisere som er gård i Ofoten.

Fadderne begynner å gi nyttig informasjon:
1. Ekteparet Serine og Eberg Olsen er fra Tjeldsundet, og bodde der ved FT 1900. De har tydeligvis senere flyttet til Narvik - Ankenes. Faddere ved begge dåpene.
2. Jenny Johansen er fadder ved begge dåpene.
3. Konrad Kristiansen fadder ved dåpen på Elvine. Ukjent
4. Paul Johansen fadder ved dåpen på Helene. Ukjent

Se på FT 1900 under Dalberg i Bjerkvik, Johan Knutsen og Johanna Ingebrigtsdtr. med bl.a andre barna:

a) Sirianna Kristine Johansdtr., født 5. mai 1889 på Dalberg
b) Helga Kristianna Johansdtr., født 20.04.1890 på Dalberg
c) Jenny Kaspara Johansdtr., født 14.07.1892 på Fjeldhøi, Dalberg

Kanskje ble husmannsplassen til Johan Knutsen skilt ut etter 1900 som eget bruk med navn Fjeldheim ?

Her har vi nok å gjøre med Helga Johansen, mor til Elvine, og Jenny Johansen som fadder til både Elvine og Helene.
Og her er mitt råtips: Sirianne Kristine Johansdtr. = Sigrid Knutsen !

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av 6820 » 4. april 2009 kl. 14.56

I Matrikkelutkastet 1950 finner jeg to gårder i Ankenes som heter Fellheim, Dokumentajonsregisteret utkast Matrikkel 1950 Fagerjorden 37/3 og Elvegården nordre 63/14. Brukere hhv Benjamin Kildahl og Stasius Nergård.

Kan det være en av disse?
Hilsen fra Marianne

dn09794

Legg inn av dn09794 » 4. april 2009 kl. 15.15

Utmerket innfallsvinkel ! Men dessverre, ingen av disse 2. Riktignok finnes Elvegård også i Bjekvik, men her er det tale om Elvegård i Skjomen.

Men se under Bjerkvik lille, der finner vi både Dalberg og Fjeldheim ! Jeg tror vi er på riktig spor !

gj07540

Legg inn av gj07540 » 4. april 2009 kl. 22.33

Tusen takk for godt arbeid, folkens!

Skal sies at jeg kanskje satt litt for lenge i går med denne saken, og det blei bare kaos når det blei så mange tråder som skulle stemme med gårder, årstall, steder, navn som var nesten like osv.. Nå skal jeg nøste videre på de tråene som dere har gidd meg her.

Alfred Arntsen: Var i samme tråd som deg, men jeg tenkte til slutt at jeg sikkert hadde helt feil, og slettet alt jeg hadde lagt inn i slektsprogrammet (legacy) for å få en clean start. Nå tror jeg at du/jeg er på rette spor, ja :)

gj07540

Legg inn av gj07540 » 6. april 2009 kl. 12.37

Har kikket litt videre, og jeg tror nokså sikkert at vi er på rett spor. Tellinger bakover på disse personene treffer tilbake til Bjerkvik Lille.. akkurat samme gård jeg startet med :)

gj12710
Sted: Ankenesstrand

Re: Magnus Pedersen og Sigrid Knudsen, nevnt 1913

Legg inn av gj12710 » 2. februar 2011 kl. 1.10

Hei!
Litt tilfeldig kom jeg over din etterlysning ang. Sigrid Knudsen. Den har jo ligget på nett en god stund, så muligens har du nå fåt svar på det du spør om. Hvis ikke, vil du kanskje ha nytte av de opplysningene du får av meg.
Jeg vokste opp på Dahlberg i femtiårene og kjente godt Sigrid Pettersen, f. Knudsen. Veldig snill dame med spesielt stort hjerte for barn og dyr! Sigrid og hennes mann, Bergiton Pettersen, var faktisk de nærmeste naboene til mine besteforeldre, Nikoline og Oskar Lindahl. Jeg kjente også hennes datter Helene, som flyttet til Mo i Rana og bodde der med mann og barn. Også to av Sigrids og Bergitons sønner, Per Johan og Henning Pettersen, flyttet til Mo og bodde der med sine familier.
Elvine og Eberg var også folk jeg kjente. I femtiårene bodde de i "Lødalbakken" (Dahlberg) etter tidligere å ha bodd på Fjeldheim.
Og endelig har vi Konrad Kristiansen. Også han bodde på Fjeldheim med familie.
Mine besteforeldre hadde ofte kontakt med alle de nevnte naboene.

Vennlig hilsen Reidun Pettersen.

gj12710

Legg inn av gj12710 » 2. februar 2011 kl. 1.20

Ang. Sirianna Kristine som ble til Sigrid, - har ikke hørt dette før, men tror det kan stemme. Sigrid hadde en datter som het Kristine og som da sannsynligvis var oppkalt etter henne selv. Hørte også snakk om en Jenny, lurer på om ikke hun flyttet til Narvik?
Hilsen Reidun.

gj12710

Legg inn av gj12710 » 2. februar 2011 kl. 17.48

Hei igjen!
Jeg har i løpet av dagen konferert litt med min mor Solveig, f. Lindahl 1924, som gir følgende opplysninger:
Sigrid Pettersen, f. Knutsen, var datter av Johanna og Johan Knutsen. I utgangspunktet het hun Sirianna, men syntes navnet var litt tungvint i bruk og gikk derfor over til å kalle seg Sigrid.
En av Sigrids søstre, Helga, giftet seg med Konrad Kristiansen og ble mor til Kåre. Helga døde relativt ung, og Konrad giftet seg opp igjen. Ut fra dette virker det rimelig at Konrad sto fadder for Sigrids datter Helene.
Sigrids bror Eberg Knutsen giftet seg med en kusine av seg, Elvine. Elvine og hennes søster Milly vokste opp i Balsfjord i Troms og var døtre av Ola Dahlberg, bror av Edvard Dahlberg. Edvards kone het Sofie. Alle de nevnte var omgangsvenner med mine besteforeldre.
Både Johan Knutsen pluss Elvine og Eberg flyttet etter hvert fra Fjeldheim og til Lødalen, der Johan bygde seg en liten kårstue" like i nærheten av den øvrige familien.
Som sin datter Sigrid hadde Johan Knutsen blant bygdefolket ord på seg for å være et godt menneske, kanskje med spesiell forkjærlighet for barn og dyr i en tid da mange av disse ble utsatt for dårlig behandling. Hesten til Johan Knutsen hadde det nok rimelig bra sammenlignet med mange andre husdyr på denne tiden!

dn09794

Legg inn av dn09794 » 2. februar 2011 kl. 21.50

Reidun,

Fint å få bekreftet at vi var på rett spor. Det var interessante opplysninger du hadde om denne familien.

Hilsen Alfred

13434
Sted: NARVIK

Legg inn av 13434 » 11. februar 2011 kl. 19.20

Hei !

Kan opplyse for Alfred at fadderen Konrad Bernhard Kristiansen f 27.05.1887 i Slotvik i Efjord var gift med Helga Kristianna Johansen f 20.04.1890 på Dalberg i Bjerkvik. Helga døde 21.01.1922, men Konrad giftet seg igjen og ble boende i Bjerkvik.

Hilsen Ketil I Bredeli.

Svar

Gå tilbake til «Narvik»