nybegynner trenger litt hjelp til å skjønne ting....
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
nybegynner trenger litt hjelp til å skjønne ting....
har brukt noen kvelder med å snakke med mine foreldre og å trykke seg rundt på nettet for å finne sine aner...
Jeg har noen spørsmål, ang ting jeg ikke får til å stemme med datoer og navn...
Gravminne til mine olderforeldre er vedheftet
Disse sliter jeg med å spore videre eller bakover blir vel rett:
her er kirkebok fra deres yngstes fødsel (nest nederst)(mulig de fikk yngre barn):
Permanent sidelenke:
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010092706039
Det sies at min olderfar, Laurits var fra Bergen, tyder kirkeboken slik at min oldermor Anne hadde Isaksen som pikenavn, finner ingen av de på tellingen fra 1910, men finner en jeg tror kan være min olderfar:
Permanent sidelenke
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036680005519/
Årstall stemmer men ikke dato!!! er datoer på tellinger og kirkebøker etterettlige??
Personen over er også gidt med en anna, men resten samt årstall og dato stemmer ikke med resten...
Kan noen forklare meg litt rundt dette, og om personen fra tellingen kan være min olderfar??
Beklager om denne er postet feil, men var egentlig her jeg synes den passet best...
MVH
Tommy
Jeg har noen spørsmål, ang ting jeg ikke får til å stemme med datoer og navn...
Gravminne til mine olderforeldre er vedheftet
Disse sliter jeg med å spore videre eller bakover blir vel rett:
her er kirkebok fra deres yngstes fødsel (nest nederst)(mulig de fikk yngre barn):
Permanent sidelenke:
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010092706039
Det sies at min olderfar, Laurits var fra Bergen, tyder kirkeboken slik at min oldermor Anne hadde Isaksen som pikenavn, finner ingen av de på tellingen fra 1910, men finner en jeg tror kan være min olderfar:
Permanent sidelenke
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036680005519/
Årstall stemmer men ikke dato!!! er datoer på tellinger og kirkebøker etterettlige??
Personen over er også gidt med en anna, men resten samt årstall og dato stemmer ikke med resten...
Kan noen forklare meg litt rundt dette, og om personen fra tellingen kan være min olderfar??
Beklager om denne er postet feil, men var egentlig her jeg synes den passet best...
MVH
Tommy
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av gj12701 den 2. februar 2011 kl. 13.49, redigert 3 ganger totalt.
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Re: nybegynner trenger litt hjelp til å skjønne ting....
Hvordan du lager lenke fra kirkebøkene så de holder ser du her:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Lenke fra folketellinger lager du lettest ved å trykke på det blå tallet foran navnet og velger - kopier snarvei.
Det er nok som du selv mistenker store variasjoner i folketellingene, med alder og fødselsdatoer. Har funnet masse feil i 1910 tellingen, årstall stemmer stort sett mens datoene er helt feil. Datoer på gravminner kan også være feil! Det som er tryggest å holde seg til er kirkebøkene selv om det av og til dukker opp tvilstilfeller der også.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Lenke fra folketellinger lager du lettest ved å trykke på det blå tallet foran navnet og velger - kopier snarvei.
Det er nok som du selv mistenker store variasjoner i folketellingene, med alder og fødselsdatoer. Har funnet masse feil i 1910 tellingen, årstall stemmer stort sett mens datoene er helt feil. Datoer på gravminner kan også være feil! Det som er tryggest å holde seg til er kirkebøkene selv om det av og til dukker opp tvilstilfeller der også.
Velkommen til forumet. Dine lenker virker ikke. Ta en titt her for hvordan du lager dette https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791 Når det gjelder bilder fra Dis gravminner så høyreklikker du det ønskede bilde og velger lagre/kopier og så legger du dette inn i etterlysningen under Filnavn, da vil bildet vises i innlegget ditt. Når det gjelder folketellingene, også for 1910, så er det tildels store avvik i fødselsopplysningene. Disse kan du ikke stole på, bruk de kun som ei rettledning. Bruk alltid kirkebøkene. Nå har du sjansen til å poste dette på nytt, så lærer du samtidig.
Kjell
Kjell
For min morfar så opplevde jeg etter masse leting i Tune kirkebok at han aldri var døpt i Tune som det står på gravstøtta, men var innført i Sarpsborg kirkebok. Familien flyttet dog noe senere til Tune, så Tune var jo stedet han var vokst opp, men altså ikke døpt. Oppgitt gård familien bodde på ved dåpen lå da ganske riktig i Sarpsborg, få meter fra grensa.
Så også sted kan man ikke helt stole på.
Så også sted kan man ikke helt stole på.
- Knut Bryn
- Sted: OSLO
Jeg vet ikke om det hjelper så mye, men her er lenke til fødselsregisteret for Borgund fra 1722 der fødselen til datteren Jenny er ført inn. Her står det at Laurits hadde mellomnavnet Martin og moren hadde ganske riktig Isaksen som pikenavn. Det bekreftes dessuten at Laurits var født i 1880 og Anna i 1891. I kolonnen for foreldrenes fødested er det dessverre ikke ført noen opplysninger, men vi ser at de giftet seg i 1918. Det er jo noe 

Med vennlig hilsen
Knut Bryn
Moderator/Slekter
Knut Bryn
Moderator/Slekter
Takker for mye respons... me blir lett bitt av basillen, og enda lettere med så mye hyggelige og hjelpsomme folk...
Jeg har nå endret mitt innlegg slik at lenkene er korrekte (Håper jeg)
Og jepp Knut, disse opplysningene har jeg lenket til... men kommer ikke videre

Jeg har nå endret mitt innlegg slik at lenkene er korrekte (Håper jeg)
Og jepp Knut, disse opplysningene har jeg lenket til... men kommer ikke videre

Hei!
Jeg er ny på dette selv, men jeg merker meg at i FT1910 som det blir linket til, står Laurits allerede som gift.
Mens i fødselsregisteret til Jenny står det at de ikke ble gift før i 1918.
I tillegg er det forskjell på moren's (Anna) sitt etternavn. I FT står hun som Olsdatter, mens i kirkeboka står hun som Isaksen.
Håper du får hjelp fra noen her inne sånn at du kommer deg videre.
Jeg er ny på dette selv, men jeg merker meg at i FT1910 som det blir linket til, står Laurits allerede som gift.
Mens i fødselsregisteret til Jenny står det at de ikke ble gift før i 1918.
I tillegg er det forskjell på moren's (Anna) sitt etternavn. I FT står hun som Olsdatter, mens i kirkeboka står hun som Isaksen.
Håper du får hjelp fra noen her inne sånn at du kommer deg videre.
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Hvis det er rett Laurits kan han ha vært gift før? Enkemann? Skulle vært kjekt å finne vielsen mellom han og Anna i 1918. Tror den kan gi oss mange svar.
Denne tråden ble opprettet får å skjønne litt mere.... takker alle for masse hjelp og råd... har oppretttet denne tråden under etterlysninger...
Legger lenken her jeg da så finner vi frem Sula, Sunnmøre, Møre og Romsdal
Hilsen fra Marianne