Praktisk bruk av flagg og fokusgrupper i Legacy

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
24119
Sted: HUSØYSUND
Kontakt:

Praktisk bruk av flagg og fokusgrupper i Legacy

Legg inn av 24119 » 1. februar 2011 kl. 17.41

Hei

Begynner å få en viss oversikt over Legacy nå, men det er et par funksjoner jeg lurer på hva som er meningen med rett og slett.

Det er flagg og fokusgrupper.

Hva er praktisk bruk av disse? Altså hva kan de brukes til?

Beklager om dette var et mindre klokt spørsmål.

dn04861
Sted: FETSUND
Kontakt:

Re: Praktisk bruk av flagg og fokusgrupper i Legacy

Legg inn av dn04861 » 1. februar 2011 kl. 18.53

Det står en del om dette i HJELP-filen.
Les det først :D

Litt fra HJELP-filen:
FLAGG
Du kan flagge personer og ekteskap for å merke dem av forskjellige grunner. For eksempel, du ønsker å flagge noen mennesker som skal tas med i en rapport, eller flagge noen personer som du nå arbeider med for raskt å finne dem når du finner mer informasjon. Det er ni flagg som du kan bruke for hver person og for hvert ekteskap. (Standard Edition har bare tre flagg.) Dette lar deg bruke forskjellige flagg for forskjellige formål. Du ønsker kanskje å eksportere alle personer med flagg #3, skrive ut en anetavlerapport for alle med flagg #2 og bruke flagg #1 for navn som du arbeider med for øyeblikket.

Fokusgrupper
En Fokusgruppe er en gruppe bygget opp ved å velge personer, familier, aner og etterkommere. Innholdet av fokusgruppen bestemmer hvem som vil bli eksportert til en fil eller skrevet i en rapport. En fokusgruppe kan innholde så få som en person eller hele familiefilen. En person og alle vedkommendes aner kan bli lagt til fokusgruppen ved ett valg.

Ellers er det nok bedre å stille generelle spørsmål om Legacy på LegacyNorsk brukerforum.

DagH

dn17613
Sted: TÅRNÅSEN

Legg inn av dn17613 » 3. februar 2011 kl. 11.35

Får å ta et praktisk eksempel:

Jeg søkte opp alle som var ikke var død før 2.12.1910, eller født etter 2.12.1910.

Disse ble flagget, og jeg kan bla gjennom de som er flagget med pilene nede til høyre, for å lette etter disse personene i FT1910. Etter søket så fjerner jeg flagget om jeg har funnet personen (eller om jeg anser meg som ferdig).

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 3. februar 2011 kl. 18.49

Ett annet praktisk eksempel er å flagge alle personer som er eldst i alle linjer. Det er jo de personene som man vil jobbe videre med. En del ganger slutter man og tar noe enklere, eller gir opp. Etter en tid kan man så liste alle disse med dette flagget, jeg bruker 9, for å se om man finner noen man tror det er verdt å forsøke videre med.

Mvh Niels

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 3. februar 2011 kl. 19.05

Nå som Google Earth har fått visning på gatenivå, her jeg begynt å "kjøre rundt" og ta bilder av eiendommer og legger det inn på den eller de personer som har hørt til der. Bildene legger jeg enten inn i den enkeltes "adressebok" eller i en hendelse. Gjør seg bra i utskrifter. Det er jo mange muligheter. Så setter jeg et flagg for de jeg har gjort meg klar med. Oversiktlig og greit og med opptil 9 flagg som kan navngies etter eget ønske, blir det lett å beholde oversikten. Søkbare er de også og kan da få opp en utskrivbar rapport eller liste om man ønsker.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»