Else Katrine Mortensdatter Langfjord, Talvik - hennes opphav
Moderator: MOD_Finnmark
Else Katrine Mortensdatter Langfjord, Talvik - hennes opphav
Hun er født i Talvik. Hun ble gift med Hans Henriksen (Ring) i Riverbukt, Langfjord 16.10.1859. Far Morten Simensen. Bosatt ft.1865 Fjølnesbukt, født 1833. Konfirmert 1850, foreldre Morten Simensen og Maria Henriksdatter Langfjord
Den eneste døpte i Talvik med navnet Else Katrine i tidsrommet 1830-1840, er født 25.06.1834 og døpt 06.07.1834, foreldre ungk. Simon Martinus Larsen Melgaard og pike Marie Henriksdatter Talvik. Det henvises der til en tidligere innførsel, der deres sønn Leonhard født 25.07.1831, blir døpt 21.08.1831. Her står det om Simen Martinus Larsen Melgaard at han er "foregiven ungkarl fra Trondhjem stift", videre at barnet er "uægte og muligens qualificeret".
Videre har jeg funnet to Maria/Marie Henriksdatter i Langfjorden under begravelser: den ene død 62 år gammel 28.09.1852, begr. 03.10.1852 (Fisked i Langfjorden), den andre død 53 år gammel 27.01.1856, begr. 17.02.1852.
Er det noen som vet med sikkerhet opphavet til Else Katrine, jeg synes det er litt uvanlig at Simon Martinus Larsen skal kunne bli til Morten Simonsen. Jeg har ikke funnet noe giftermål i Talvik mellom Morten og Maria.
Håper noen kan hjelpe.
Den eneste døpte i Talvik med navnet Else Katrine i tidsrommet 1830-1840, er født 25.06.1834 og døpt 06.07.1834, foreldre ungk. Simon Martinus Larsen Melgaard og pike Marie Henriksdatter Talvik. Det henvises der til en tidligere innførsel, der deres sønn Leonhard født 25.07.1831, blir døpt 21.08.1831. Her står det om Simen Martinus Larsen Melgaard at han er "foregiven ungkarl fra Trondhjem stift", videre at barnet er "uægte og muligens qualificeret".
Videre har jeg funnet to Maria/Marie Henriksdatter i Langfjorden under begravelser: den ene død 62 år gammel 28.09.1852, begr. 03.10.1852 (Fisked i Langfjorden), den andre død 53 år gammel 27.01.1856, begr. 17.02.1852.
Er det noen som vet med sikkerhet opphavet til Else Katrine, jeg synes det er litt uvanlig at Simon Martinus Larsen skal kunne bli til Morten Simonsen. Jeg har ikke funnet noe giftermål i Talvik mellom Morten og Maria.
Håper noen kan hjelpe.
Re: Else Katrine Mortensdatter Langfjord, Talvik - hennes op
Har nå sett igjennom dåpslister for Talvik i perioden1821-1852, og fnner ingen personer med navnet Morten Simensen registrert som far. Finner de to innføringene du viser til med Simon Martinus Larsen Melgaard og Maria/Marie Henriksdatter. Finner bare ei innføring av døpte barn med navnet Else Cathrine, den du nevner i 1834, og ei Else Kathrine i 1848 med foreldre Anders Johannessen og Eva Isaksdatter. Min teori er at den glamorøse ungkaren Simon Martius av ulike grunner har forandret litt på navnet i ettertid, men det er bare noe jeg tror!
Kjell
Kjell
Her er konfirmasjonen i 1850,hvor riktig foreldre er oppgitt:
Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Talvik, Ministerialbok nr. 9 (1837-1852), Konfirmerte 1850, side 189.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-179
Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Talvik, Ministerialbok nr. 9 (1837-1852), Konfirmerte 1850, side 189.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-179
- Paul Johan Hals
Ved Leonhards konfirmasjon (nr 7)
Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Talvik, Ministerialbok nr. 9 (1837-1852), Konfirmerte 1847, side 177.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-167
står faren oppført som Simon Mortensen.
Mvh Paul
Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Talvik, Ministerialbok nr. 9 (1837-1852), Konfirmerte 1847, side 177.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-167
står faren oppført som Simon Mortensen.
Mvh Paul
Det er nokså uvanlig med et slikt navneskifte på faren, og jeg lurer på om de senere prestene kan ha gitt noen begrunnelse et eller annet sted. På nettet har jeg funnet en slektsside som hevder at Else Katrine ble satt bort til en Morten
http://magrobjoh.familytreeguide.com/ge ... 4e411e2e85
Det oppgis ingen kilder til denne påstanden, som muligens kan være en familietradisjon, så inntil videre henger den i løse lufta.
Takk for alle svar!
Mvh. Per
http://magrobjoh.familytreeguide.com/ge ... 4e411e2e85
Det oppgis ingen kilder til denne påstanden, som muligens kan være en familietradisjon, så inntil videre henger den i løse lufta.
Takk for alle svar!
Mvh. Per
Løsningen på dette broblemet, som Per Brakstad har funnet, er nok den riktige, at Else Katrine er bortsatt eller adoptert som barn, og at Morten er hennes fosterfar eller adoptivfar.
Kristian Fors
Kristian Fors
- Paul Johan Hals
Jeg mener det er tvilsomt at Else Katrine er bortsatt eller bortadoptert.
Begrunnelsen er, at om hun var bortsatt/adoptert bort, ville hennes biologiske foreldre være oppført ved konfirmasjonen eventuelt adoptivforeldrene. Her finner vi en blanding. Morens navn er det samme som ved dåpen, men ikke farens. For broren Leonard (se lenker tidligere i denne tråden) finner vi at han og Else Katrine har samme foreldre ved dåpen, men ved hans konfirmasjon står farens navn som Simon Mortensen. Dette kan selvsagt være feilskrevet for Morten Simonsen. Morens navn er imidlertid det samme som ved dåpen.
Det kan være nærliggende å tro at moren har giftet seg med denne Morten eller Simon, (hva som nå måtte være det riktige navnet) et eller annet sted.
Begrunnelsen er, at om hun var bortsatt/adoptert bort, ville hennes biologiske foreldre være oppført ved konfirmasjonen eventuelt adoptivforeldrene. Her finner vi en blanding. Morens navn er det samme som ved dåpen, men ikke farens. For broren Leonard (se lenker tidligere i denne tråden) finner vi at han og Else Katrine har samme foreldre ved dåpen, men ved hans konfirmasjon står farens navn som Simon Mortensen. Dette kan selvsagt være feilskrevet for Morten Simonsen. Morens navn er imidlertid det samme som ved dåpen.
Det kan være nærliggende å tro at moren har giftet seg med denne Morten eller Simon, (hva som nå måtte være det riktige navnet) et eller annet sted.
Man kan vel i alle fall slå fast at denne Simon Martinus Larsen Melgård må være far til begge barna, selv om vi foreløpig ikke kjenner hans videre skjebne. Han kom til Talvik omkring 1828 iflg. innflytterlista i kirkeboka. Han oppgir å komme fra Skogn og at han er 35 år og fisker. Navnet Melgård kan tyde på at han enten er fra en gård med dette navnet, eller at han nå er bosatt på en slik. Finnes dette navnet i Talvik-Alta-området? Gårdsnavnet forekommer i Nord-Trøndelag og andre steder. Ifølge ft.1801 er det et snes Simon Larsen'er født på 1790-tallet rundt omkring i landet, men i de kirkebøkene jeg har kikket i til nå har jeg ikke funnet den som er døpt Simon Martinus. Både han og familien hans har antagelig ført en noe omflakkende tilværelse?
Mvh. Per
Mvh. Per
Maria Henriksdatter født 8. jan 1797, må være datter til Henrik Pedersen og Brita Olofsdotter Fors. (f. 1773 i Pello, død 1798 i Alta). Maria var da søskendebarn til min oldefar Ole Pedersen Fors.
Når hennes første barn Leonhard blir døpt, bor hun i Talvik, og en av fadderne var Else Cathrine Johannesdatter,datter til Kerstin Olofsdotter Fors i Talvik, som var Marias tante.
Ved skifte 1828 etter Marias onkel Olof Olofsson Fors, som dør barnløs, blir alle hans arvinger oppregnet. Blandt disse var Elen Henriksdatter gift med Fredrik Johansen Muotka og Maria Henriksdatter ugift.
Leonard blir 1847 konfirmert i Talvik under norske konfirmanter. Foreldre: Simon Mortensen og Maria Henriksdatter.
Det er problematisk å finne ut av dette. Det ser ikke ut som Maria var gift med Morten Simonsen. Kanskje Maria døde og barna ble adoptert bort?
Men det må jo være mulig å finne ut noe mer om dette.
Hilsen Kristian Fors
Når hennes første barn Leonhard blir døpt, bor hun i Talvik, og en av fadderne var Else Cathrine Johannesdatter,datter til Kerstin Olofsdotter Fors i Talvik, som var Marias tante.
Ved skifte 1828 etter Marias onkel Olof Olofsson Fors, som dør barnløs, blir alle hans arvinger oppregnet. Blandt disse var Elen Henriksdatter gift med Fredrik Johansen Muotka og Maria Henriksdatter ugift.
Leonard blir 1847 konfirmert i Talvik under norske konfirmanter. Foreldre: Simon Mortensen og Maria Henriksdatter.
Det er problematisk å finne ut av dette. Det ser ikke ut som Maria var gift med Morten Simonsen. Kanskje Maria døde og barna ble adoptert bort?
Men det må jo være mulig å finne ut noe mer om dette.
Hilsen Kristian Fors
Maria Henriksdatter som fikk barna Leonhard i 1831 og Else Katrine i 1834, er nok likevel ikke den Maria Henriksdatter som jeg har oppgitt. Denne Maria må være Maria Henriksdatter fra Alta, som i sept. 1828 blir gift med Johan Johansen fra Hammerfest. Alderen passer, begge er 32 år.
Når det gjelder barna Leonhard og Else Katrine, så var det nok ikke mulig for en ensom mor å beholde de. Hun måtte jo også arbeide for og opprettholde livet. Faren hadde trolig reist fra Talvik. Ser ikke ut som Maria var gift med Morten Simensen.
Hilsen Kristian
Når det gjelder barna Leonhard og Else Katrine, så var det nok ikke mulig for en ensom mor å beholde de. Hun måtte jo også arbeide for og opprettholde livet. Faren hadde trolig reist fra Talvik. Ser ikke ut som Maria var gift med Morten Simensen.
Hilsen Kristian
Maria Henriksdatter som fikk barna Leonhard i 1831 og Else Katrine i 1834, er nok likevel ikke den Maria Henriksdatter som jeg har oppgitt. Denne Maria må være Maria Henriksdatter fra Alta, som i sept. 1828 blir gift med Johan Johansen fra Hammerfest. Alderen passer, begge er 32 år.
Hilsen Kristian
Hilsen Kristian