Skannet Skiftemateriale, hvilke embete

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Skannet Skiftemateriale, hvilke embete

Legg inn av dn18596 » 21. januar 2011 kl. 13.56

Når dette fine tilbudet kom var det flere som etterlyste en oversikt over hvilke embete man skulle lete i. Arkivverket informerte om att det skulle komme og koordineres med oversikt over kirkebøkene. Det har ikke kommet noe derfra enda. Jeg kom med forslag om att det skulle legges inn i DIS Genealogiske Resurser, men fikk aldri noe svar på det.

Jeg tar dette opp igjen, det er ikke enkelt for de som ikke er lokalkjent i ett område å finne hvilket embete man skall lete i. Om alle lokal lag setter sine medlemmer på en dugnad, det kan ikke ta mer enn ett par timer for hver kommune, så skulle mange medlemmer bli glade.

Og helst vill jeg ikke få svar om att dette ikke kan gjennomføres før de nye sidene fungerer ;-)

Vennlig hilsen

Niels

dn21920
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Skannet Skiftemateriale, hvilke embete

Legg inn av dn21920 » 21. januar 2011 kl. 14.45

Jeg er absolutt enig med deg i dette, og syns også det bør bli en prioritert oppgave.

I mellomtiden kan du ha nytte av denne her.

Morten Aimma Thorvaldsen
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Morten Aimma Thorvaldsen » 21. januar 2011 kl. 14.53

Kan bare svare for meg selv. Har selv et svare strev med å finne frem i denne materien, så det kunne nok være en idé å lage en eller annen oversikt som viser hvilket embete som hadde hånd om hvert prestegjeld/sokn/herred. Mulig at dette kan tas inn som del av informasjonen om hver kommune i Genress - Slektshistoriske ressurser i Norge, med lenke til skifteprotokollene for det embete.

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 21. januar 2011 kl. 15.45

Takk for svar, jeg forstår att jeg ikke er alene om å forsøke finne fram. Jeg har derfor lagt Hennings lenke som forslag til Genress. Håper det kan behandles og legges på plass så snart som mulig. Jeg greier meg vel nå en stund, men med tanke på alle andre ;-)

Mvh

Niels

Svar

Gå tilbake til «Generelt»